خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

خط لوله پارسی مسیری برای بازگشت ایران به بازار گاز / آیا روسیه و اعراب را پشت سر می‌گذاریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۴۰۹

کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: باید با توجه به همکاری‌هایی که بین کشورهای ایران، سوریه، عراق و لبنان وجود دارد، هرچه سریع‌تر وارد این مسیر شویم؛ چراکه علاوه بر اینکه سوریه و لبنان به گاز و انرژی ما نیاز دارند، می‌توانیم مسیری امن و مطمئن برای صادرات گاز به اروپا داشته باشیم.

علی‌اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره لزوم راه‌اندازی خط لوله پارسی برای انتقال انرژی ایران از مسیر عراق به سوریه و لبنان اظهار داشت:  یکی از باصرفه‌ و اقتصادی‌ترین راه‌ها برای صادرات گاز و انرژی ما مسیر عراق و سوریه است که نزدیک‌ترین مسیر به دریای مدیترانه و غرب اروپا خواهد بود اگر این پروژه اجرا شود می‌توانیم با بازسازی خطوط لوله واقع در بندر نفتی بانیاس که از قدیم وجود داشت و زیرساخت‌های آن نیز آماده است انتقال گاز به سوریه و لبنان و برخی از کشورهای اروپایی داشته باشیم.

وی با اشاره به پروژه‌های گازی روسیه گفت: اکنون روس‌ها دومین خط انتقال گاز خود یعنی نورد استریم2 را به آلمان از طریق دریا به اجرا رساندند و بخش بزرگی از بازار انرژی اروپا را در اختیار دارند و آلمان‌ها نیز با توجه به منافع بلندمدت خود بر خلاف میل امریکا این پروژه را به نتیجه رساندند و منتظر هستند که انتقال گاز انجام شود، بنابراین یکی از فوریت‌ها و اولویت‌های ما برای ارسال انرژی حتی نفت و سایر فرآورده‌ها می‌تواند مسیر کوتاه و مقرون به صرفه عراق و سوریه باشد و از خط ترانزیت انرژی به سوریه، لبنان و جنوب و غرب اروپا استفاه کنیم. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تاکید کرد: اگر وارد این پروژه شویم یک گام اساسی جهت ایجاد مسیر امن برای انتقال انرژی خودمان به غرب آسیا و اروپا را در پیش‌رو خواهیم داشت که باید با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قاعدتا در این پروژه رقبای عمده‌ای خواهیم داشت، زیرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان دنیا روس‌ها هستند، هرچند منابع گازی ما رتبه اول دارد اما به خاطر تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود داشت در برداشت و صادرات گاز با مشکل مواجه هستیم، همانگونه که در برداشت از منابع انرژی پارس‌جنوبی رقیب بزرگی مثل قطر را روبروی خود داریم که بخش قابل توجهی از منابع استراتژیک گاز خلیج‌فارس را استخراج بهره‌برداری و صادر می‌کند، ولی علیرغم همه مشکلات، باید با توجه به همکاری‌هایی که بین کشورهای ایران، سوریه، عراق و لبنان وجود دارد، هرچه سریع‌تر وارد این مسیر شویم؛ چراکه علاوه بر اینکه سوریه و لنبان به گاز و انرژی ما نیاز دارند، می‌توانیم مسیری امن و مطمئن برای صادرات گاز به اروپا داشته باشیم.

زارعی بیان داشت: امروز ضرورت و نیاز به ماده استراتژیک گاز باعث شده همکاری و همراهی بین کشورها در اولویت قرار بگیرد هرچند که رژیم صهیونیستی و امریکا در منطقه قطعا کارشکنی خواهند داشت، حتی برخی رقبای منطقه‌ای مثل عربستان و مصر نیز وجود دارند، به طوری که اکنون بخشی از گاز رژیم صهیونیستی از کشور مصر تامین می‌شود و همکاری بین رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب منطقه مثل عربستان و امارات را شاهدیم، اما باتوجه به اینکه امروز مقاومت حرف اول را در منطقه می‌زند و حضور قدرتمند و نفوذی که ما در هر سه کشور داریم، این پروژه انجام شدنی است. به طوری که دیدیم کشتی حامل سوخت از ایران به لبنان علیرغم همه تهدیدها با قدرت مسیر را طی کرد اولین محموله صادر شد. 

وی با بیان اینکه ضرورت‌ها؛ جریانات سیاسی و حتی دولت‌ها را وارد به ورورد جدی به این مسئله کرده است یادآور شد: اگر بخواهیم مسیر انتقال را از طریق خط لوله طی کنیم قطعا برای ما و این کشورها مقرون به‌صرفه‌تر است و شرایط پایداری خواهیم داشت و از دوران شکنندگی و بی‌ثباتی که در دهه گذشته شاهد بودیم تا حدود زیادی عبور خواهیم کرد. ضمن اینکه اجازه نداده‌ایم شرایط ناامنی در منطقه ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز