خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی شاخص را صعودی کرد/ صعود شارپی نداریم، حرکت شاخص خزنده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۳۴۲

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به انتظارات تورمی که در فعالان اقتصادی و بازارها وجود دارد و همچنین به دلیل رکود سایر بازارهای موازی در شرایطی که روزانه 2000 میلیارد تومان نقدینگی منتشر می‌شود، به طور قطع بخشی از این نقدینگی متوجه بازار سرمایه خواهد شد.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل رشد شاخص و حرکت مثبت بازار سرمایه اظهار داشت: در ابتدا باید بابت عوامل موثر اقتصادی در رشد بازار سرمایه اظهار تاسف کرد چراکه از مهم‌ترین عوامل اثرگذار انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز در بازار است.

وی ادامه داد: انتظار تورمی یا افزایش سود عملیات شرکت‌ها که ناشی از افزایش قیمت‌ها است که به نوعی افزایش نرخ تورم را در سطح اقتصاد و جامعه نشان می‌دهد از جمله عوامل اقتصادی موثر در وضعیت حال حاضر بازار سرمایه است و باعث شده وضع شرکت‌ها بهبود یابد و موجب بهبود وضعیت شرکت‌ها شده و در نهایت نقدینگی بیشتری را عاید شرکت‌ها کرده‌ است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تمامی متغیرهای اثرگذار در حال حاضر رشد شاخص را توجیه‌پذیر کرده‌ است، گفت: این تعادل نسبی و جنبه مثبت بازار سرمایه، به حرکت نرخ ارز برمی‌گردد، در مقطعی وعده دلار 20 هزار تومانی داده شد اما امروز که دلار به 28 هزار تومان رسیده، شاخص هم حرکت رو به رشد داشته است.

آقابزرگی با اشاره به سایر عوامل اثرگذار اظهار داشت: همچنین تعیین تکلیف دولت سیزدهم و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت به ویژه صبحت‌های وزیر پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی و موضع وی و برنامه‌هایش برای سامان دهی بازار سرمایه که مهم‌ترین آن موضوع تامین مالی بخش غیردولتی بوده، بر رشد شاخص اثر گذاشت.   

وی تاکید کرد: طبق برنامه‌ها و اهداف تعریف شده سازمان بورس یک نهاد استراتژیک در حوزه تامین‌کننده منابع مالی دولت به منظور  کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی محسوب می‌شود از این رو برنامه‌های وزارت اقتصاد و وزیر آینده می‌تواند یکی از متغییرهای اثرگذار در بازار باشد. ‌حتی انتخاب رییس کل بانک مرکزی می‌تواند در بازار سرمایه و پیاده‌سازی برنامه و اهداف این سازمان اثر داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه در نهایت عامل مهم و متغیر موثر در وضعیت حال حاضر بازار سرمایه کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص در 6 ماه گذشته بوده، ادامه داد: تعادل نسبی بین ارزش ذاتی و ارزش روز معاملاتی سهام اولین مولفه‌ای که می توانیم در این باره از آن تعریف داشته باشیم.  

آقابزرگی افزود: تمام این موضوعات جذابیت بازار سرمایه را بالا برده که تمام این‌ها می‌تواند بازار اولیه را حرکت دهد برخلاف سال 99 که تمام تمرکز بر روی بازار ثانویه بود.  

وی با اشاره به موضوع انتظارات تورمی در اقتصاد و فعالان اقتصادی اظهار داشت: با توجه به انتظارات تورمی که در فعالان اقتصادی و بازارها وجود دارد و همچنین به دلیل رکود سایر بازارهای موازی در شرایطی که روزانه 2000 میلیارد تومان نقدینگی منتشر می‌شود، به طور قطع بخشی از این نقدینگی متوجه بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حرکت آرام و خزنده شاخص در سال جاری گفت: تجربه سال 99 که تجربه بسیار تلخی برای برخی از سهام‌داران بوده نشان می‌دهد نوسان شارپی و جهش قابل توجه برای شاخص در سال 1400 و حتی تا پایان سال مالی متصور نیست.

آقابزرگی ادامه داد: به طور خوشبینانه مدیریت و بازارسازی و بازارگردانی تمام شرکت‌ها و نمادها یک حرکت خزنده و آهسته و پیوسته را نشان می‌دهد. به طوری که شاهد آن بودیم که تا پایان تیرماه بازدهی شاخص کل صفر درصد بود اما صنایع شرکت و صناعی تا 40 درصد هم بازدهی داشته‌اند.

وی افزود:‌عامل دیگر  موثر در بازار،‌ پیش بینی کسری بودجه است که می‌تواند مبنای بسیار دقیقی برای محاسبه نرخ تورم باشد به طوری که براورد می‌شود نرخ تورم بیش از 50 درصدی داشته باشیم و تمام این موضوعات اقتصادی از جمله متغیرهایی هستند رشد شاخص و حرکت بازار سرمایه را توجیه می‌کنند.    

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به میزان بازدهی درسال جاری گفت: در حال حاضر میزان بازدهی شاخص به 18 درصد رسیده است که 15 درصد آن مربوط به مردادماه بوده بنابراین در مجموع در بازار سرمایه در سال جاری ثبات و حرکت ملایم برقرار سازیم.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که متاسفانه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ تورمی،‌ بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی را نشان می‌دهد در صورتی که از لحاظ مقداری اگر بخواهیم تمام این موضوعات را همگن سازی کنیم، چه بسا کارایی و بهره‌وری شرکت‌ها کاهش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز