خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

احتمال تداوم مشکل تامین برق در فصل زمستان/ مردم آمادگی ذخیره انرژی در منازل خود را داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۶۸۷

مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: ما اکنون با مشکل تامین سوخت مواجه هستیم. علیرغم اینکه در کشور سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در تبدیل انرژی و زیرساخت‌ها صورت گرفته اما همچنان با کمبود مواجه هستیم زیرا این کالا را در مقیاس خود ارزشگذاری نکرده‌ایم و همچنان اسراف می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌آبادی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کشور ما هنوز در مورد ارزش انرژی متفق‌القول نیستیم، اظهار داشت: برخی ارزش انرژی را می‌دانند ولی آن را ارزشمند نمی‌دانند و این موضوع موجب شده که مشکلاتی برای کشور رقم بخورد.

وی با بیان اینکه ممتازترین انرژی در کشور به لحاظ ارزش برق است، افزود: انرژی برق همانند نفت نیست که امکان ذخیره داشته باشد و در این رابطه محدودیت وجود دارد اما اخیرا با فناوری‌هایی در مقیاس محدود امکان ذخیره‌سازی فراهم شده است.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه هر چقدر مصرف انرژی بیشتر باشد، شاخص توسعه ‌یافتگی به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که شدت انرژی باید معقول باشد. هر چقدر بهره‌وری افزایش یابد از انرژی بیشتری بهره خواهیم برد.

علی‌آبادی با اشاره به محدودیت اقتصادی استفاده از انرژی تاکید کرد: زمانی از انرژی استفاده مطلوب کرده‌ایم که صنعتی ایجاد کرده باشیم که به اندازه کافی جذاب باشد.

در منازل خود انرژی ذخیره کنیم

وی در ادامه با اشاره به لزوم ذخیره انرژی در مقیاس خانگی و صنعتی گفت: توصیه من به مردم این است که خودمان را آماده کنیم مقدار معینی انرژی را به صورت ذخیره در منزل داشته باشیم و برای زمانی که با کاهش انرژی مواجه می‌شویم، آمادگی داشته باشیم.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه باید روی افزایش بهره‌وری تمرکز کنیم، یادآور شد: باید راندمان را برای جلوگیری از تلفات افزایش دهیم اما اکنون متاسفانه تلفات فنی و غیرفنی در حوزه انرژی زیاد است.

احتمال بروز مشکلات برقی در تابستان و زمستان آینده

علی‌آبادی با بیان اینکه احتمال دارد در زمستان و تابستان سال جاری با مشکل تامین برق مواجه شویم، بیان داشت: ما اکنون با مشکل تامین سوخت مواجه هستیم. علیرغم اینکه در کشور سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در تبدیل انرژی و زیرساخت‌ها صورت گرفته اما همچنان با کمبود مواجه هستیم زیرا این کالا را در مقیاس خود ارزشگذاری نکرده‌ایم و همچنان اسراف می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از اسراف انجام دهیم در غیر این صورت با مشکلات وسیع‌تری مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه صنعت وضع خوبی داریم و در جهان جزء بهترین‌ها هستیم، تصریح کرد: از حیث سرمایه‌گذاری و تبدیل انرژی از جمله ابرقدرت‌های دنیا هستیم اما متاسفانه دچار مشکل شده‌ایم. به لحاظ فنی در وضعیت مناسبی هستیم.

علی‌آبادی با اشاره به راهکارهای بهبود وضعیت حوزه انرژی گفت: راهکار اول اصلاح قیمت‌ها است که فعلا عملی نیست. راهکار دوم جبران هزینه‌های انرژی از طریق منابع ملی و عمومی است که در وضعیت حاضر این امکان برای کشور وجود ندارد. راهکار سوم نیز این است که مصرف و شدت انرژی درست را به مردم بگوییم یعنی مردم ارزش واقعی انرژی را بدانند. اکنون به خوبی روی انرژی ارزشگذاری نشده و به صورت نامساوی تقسیم می‌شود. هر کس که بیشتر مصرف می‌شود یارانه بیشتری هم می‌گیرد. پیشنهاد من این است که کارت انرژی به مردم داده شود تا امکان صادرات برق نیز فراهم شود.

وی یادآور شد: باید نیروگاه سیکل ترکیبی بسازیم چون سوخت لازم ندارد تا راندمان واحدهای سیکل ترکیبی بالا برود. برای عدم خاموشی باید مصرف را محدود کنیم.

ارزش واقعی برق را آموزش دهیم

مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: یکی از راهکارها این است که قیمت برق بالا برود تا مردم کم مصرف کنند. راهکار بعدی این است که تولید بیشتری داشته باشیم و اختلاف تولید و قیمت تمام شده را از بودجه عمومی تامین کنیم که با وجود تحریم و عدم فروش نفت این امکان را نداریم بنابراین باید ارزش واقعی برق را به مردم آموزش بدهیم.

علی‌آبادی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند برق را از مردم خریداری کرده و آن را صادر کند و به این ترتیب هم ارزش واقعی کالا حفظ شده و هم صادرات رونق می‌گیرد.

آیا با نیروگاه‌سازی مشکل برق حل می‌شود؟

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر 85 هزار مگاوات نیروگاه ساخته‌ایم. مپنا این امکان را دارد تا 2 سال آینده 6000 نیروگاه جدید وارد مدار کند اما سوال این است که چرا باید بسازیم؟ باید به این سمت برویم که نیروگاه‌های فرسوده را کنار بگذاریم و نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل شوند. باید روی تجدیدپذیرها کار کنیم. باید مصرف و شدت انرژی درست شود.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: باید طرح‌های درازمدت انجام شود و واحدهای نیمه‌تمام تکمیل شود.

علی‌آبادی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ما در حوزه صنعت برق در تراز بالای جهانی هستیم، گفت: به لحاظ بهره‌وری اوضاع خوبی نداریم و بزرگترین مشکل ما هم همین است.

وی با اشاره به کلاس توربین‌های ساخته شده در کشور اظهار داشت: در گذشته برداشت این بود که هر چقدر کلاس توربین بالاتر باشد پیشرفته‌تر است در حالی که کلاس توربین معرف سایز است. در شهرهای کوچک نمی‌توان از توربین‌های کلاس H استفاده کرد چون مقیاس آنها بالاست.

مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: غیر از کلاس، فناوری‌های توربین‌های قدیمی باید مدرن و پیشرفته شوند کشور ما نیز در این حوزه در رده بالای جهانی قرار دارد.

نصب توربین با مصرف هیدروژن در تهران

علی‌آبادی با بیان اینکه توربین MGT75 نظیر خارجی ندارد، افزود: این توربین محصول توگا است. مقیاس آن 230 مگاوات است که تا 250 مگاوات ارتقاء خواهد یافت. راندمان سیکل ترکیبی این توربین 40 درصد و سیکل ساده 60 درصد است و قرار است در آینده نزدیک در نیروگاه بعثت تهران نصب شود.

علی‌آبادی درباره این توربین گفت: این توربین بهترین نوع در مقیاس خود است. می‌تواند هیدروژن مصرف کند و خروجی آن بیش از 40 درصد بخار آب باشد. گرمای زیادی منتشر نمی‌کند و با ارزبری کمی ساخته می‌شود به عبارتی دیگر این توربین، شناسنامه صنعتی کشور را به شدت ارتقاء داده است.

وی همچنین با اشاره به ساخت توربین کلاس F، MGT80 که بالاتر از 300 مگاوات ظرفیت دارد و با همکاری شرکت خارجی در داخل کشور ساخته می‌شود. شماره 1 و 2 آن در بندرعباس نصب شده که واحد 1 در حال تولید برق و واحد 2 به زودی سنکرون می‌شود. همچنین واحد 3 این توربین به اندیمشک اعزام شده و در حال نصب است. واحد 4 نیز در حال ارسال به سهند آذربایجان شرقی است.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه علیرغم فشارهای مالی سخت، بنا به تعهدی که داشتیم تمام امکانات خود را بسیج کردیم که این واحد (MGT80)  کلاس F نیروگاه سهند آذربایجان شرقی برای نصب ارسال شود، خاطرنشان کرد: هر چقدر شبکه بزرگتر باشد امکان استفاده از توربین بزرگتر نیز فراهم است. در شرایط حاضر امکان استفاده از توربین‌های خیلی بزرگ را نداریم چون تلفات افزایش می‌یابد و دلیل آن این است که وسعت شبکه ما محدود است.

برنامه حضور در بازارهای خارجی

علی‌آبادی در پاسخ به سوال ایلنا درباره حضور در بازارهای دورتر غیر از همسایگان و منطقه برای صادرات تجهیز و برق گفت: ما اکنون با وجودی که عراق در تصرف آمریکا است 350 هزار مگاوات نیروگاه ساختیم. نیروگاه الصدر 4 توربین دارد که 2 توربین آن ساخت مپنا و 2 توربین دیگر را نیز ما نصب کرده‌ایم. نیروگاه حیدریه 100درصد ایرانی است. نیروگاه رمیله 3000 مگاوات با همه تجهیزات و تمام سیستم جانبی ساخت ایران است. فاز اول آن در حال برق‌رسانی بوده، فاز 2 در حال تولید است و فاز 3 و 4 نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ما پیشرفت خوبی در حوزه نیروگاه‌سازی در عراق داریم، افزود: البته موانع زیادی هم از سوی رقبا ایجاد شده است.

مدیرعامل گروه مپنا ادامه داد: غیر از عراق، در اندونزی و آفریقا نیز موفق شدیم پروژه‌های خوبی را علیرغم محدودیت و تحریم اجرا کنیم.

علی‌آبادی یادآور شد: همچنان که به بازارهای دوردست ورود می‌کنیم، از همسایگان نیز نمی‌گذریم. در افغانستان که هم‌مرز ما است می‌توانیم از طریق صادرات برق، مسائل دیپلماتیک را نیز حل کنیم. در شرق کشور می‌توانیم از مزیت اختلاف افق و پیک استفاده کنیم بنابراین صادرات و تبادل برق با پاکستان، عراق، ترکیه، افغانستان و کشورهای شمالی همچنان در دستور کار ما قرار دارد.

وی در ادامه گفت: صادرات تجهیزات، یک راهبرد ملی است چرا که ممکن است یک کالا در داخل مصرف نشود ولی امکان صادرات داشته باشیم. برای اینکه از ارزش صادرات بهره‌مند شویم باید استراتژی آن را هم داشته باشیم.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: ما همچنان در حوزه صادرات برق ابهام داریم. اگر بتوانیم صادرات 3 درصدی را که 50 درصد بودجه برق را تامین می‌کند به 6 درصد برسانیم، صنعت برق به خودکفایی خواهد رسید بنابراین نیاز است که در این حوزه بازنگری صورت بگیرد.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید تسهیلات لازم برای صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی را فراهم کند، درباره صادرات و ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر در مرز افغانستان بیان داشت: هنوز این کشور به ثبات نرسیده است. تلاش می‌کنیم در این بازار حضور پیدا کنیم و ارتباطات لازم را گرفته‌ایم. ما باید ملاحظات همسایگی را در نظر داشته باشیم.

وی یادآور شد: ما در زمینه توربین‌های بادی وضعیت مناسبی داریم و توسعه نیروگاهی در حال انجام است. اکنون مطالعات اجرای 50 مگاوات برای اولین بار در منطقه در حال اجرا است و امیدواریم با حل مشکلات اقتصادی بتوانیم پروژه‌ها را اجرایی کنیم.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه بیش از 5000 مگاوات ظرفیت تامین انرژی داریم، اظهار داشت: در خواف برنامه در دست اجرا داریم و محصولات جدیدی را عرضه خواهیم کرد و به زودی توربین 5 مگاواتی نصب خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره حضور در کابینه دولت سیزدهم به عنوان وزیر نیرو اظهار کرد: ما علاقمند هستیم که در هر موقعیتی برای کمک به کشور تلاش کنیم. کابینه باید یکدست و هماهنگ باشد و تصمیم در این زمینه با رئیس جمهور است اما در هر حال در کنار صنعت برق و انرژی به عنوان سرباز خواهم بود و با قدرت کار خود را پیش می‌برم.

مدیرعامل گروه مپنا ابزار امیدواری کرد که کابینه هرچه زودتر تشکیل شود و ما نیز کمک لازم را خواهیم کرد.

علی‌آبادی یادآور شد: هر کس که در صندلی وزارت نیرو مستقر می‌شود باید بداند ما در موقعیتی هستیم که باید در سیاست‌های گذشته تجدیدنظر شود. بسیاری از کارها نیمه‌کاره رها شده و در صنعت آب و برق مشکل داریم و باید طرح‌های جدید روی میز قرار بگیرد.

صادرات برق توسط بخش خصوصی آری یا خیر؟

وی در پاسخ سوال سوم ایلنا درباره صادرات برق توسط بخش خصوصی بیان داشت: بخش خصوصی باید امکان صادرات داشته باشد و دولت نیز بخش رگولاتوری و تنظیم‌کننده را داشته باشد. بخش خصوصی باید سوخت را به قیمت قابل قبول خریداری کرده و مالیات را نیز بپردازد و سپس اقدام به صادرات برق کند. این راهبرد که صادرات در انحصار دولت باشد قابل بررسی است.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه ما تاکنون در مورد ارزش آب و برق آدرس اشتباه داده‌ایم، تصریح کرد: در کل مصرف انرژی در کشور ما بهینه نیست. بنزین که تخریب محیط زیست را نیز به دنبال دارد با نرخ بسیار ارزان عرضه می‌شود. در مورد آب و برق نیز به همین نحو عمل کرده‌ایم و ارزش واقعی آنها به مردم شناسانده نشده است.

سیریک؛ اشتباه بزرگ استراتژیک

علی‌آبادی در ادامه به پروژه نیروگاه سیریک هرمزگان اشاره کرد و گفت: ساخت این نیروگاه تصمیمی اشتباه بوده چرا که بسیار گران تمام می‌شود. عنوان می‌شود که با وام ساخته می‌شود اما وقتی این وام گران دریافت شود و سوخت گران نیز مصرف شود، ساخت آن توجیهی ندارد بنابراین باید گفت نیروگاه سیریک اشتباه بزرگ استراتژیکی بوده که کمکی به کشور نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم برق باید سهمیه‌بندی شود، خاطرنشان کرد: سهمیه‌بندی به این معناست که باید مدیریت صورت گیرد. ما اکنون از کنترل‌های هوشمند فقط برای خواندن تعرفه استفاده می‌کنیم در حالی که برای کنترل مصرف نیز باید از آنها بهره گرفت.

مدیرعامل گروه مپنا درباره استفاده از میعانات به جای گازوئیل و مازوت در پالایشگاه‌ها نیز گفت: هر یک بشکه میعانات معادل 10 هزار بشکه گاز طبیعی است. ما اکنون این پروژه‌ی استفاده از میعانات نیروگاه را در دستور کار داریم اما فعلا از مخازن روزانه استفاده می‌کنیم و برای بلندمدت نیاز به مخازن گسترده‌تری داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز