خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سیاست طالبان صادرات مواد مخدر و خشخاش است/ جامعه جهانی صداقت خود را ثابت کند/ بسیاری از صادرکنندگان دچار خسارت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۷۴۲

رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی اظهار داشت:‌ کسانی که به افغانستان صادرات دارند، با تجار این کشور حساب و کتابی دارند. با توجه به وضعیت کنونی افغانستان فعلا باید برای آن صبر کنند تا در این کشور روال عادی به جریان بیفتد. مطمئنا تعداد زیادی از صادرکنندگان ما به افغانستان دچار خسارت خواهند شد و باید از آنها حمایت شود.

جمشید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت صادرکنندگان به افغانستان و دارایی‌های آنها در این کشور اظهار کرد: تکلیف تجارت ایران با افغانستان و دارایی‌های تجار ایرانی در افغانستان بعد از مشخص شدن وضعیت سیاسی افغانستان روشن می‌شود. کسانی که به افغانستان صادرات دارند با تجار این کشور حساب و کتابی دارند، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان فعلا باید برای آن صبر کنند تا در این کشور روال عادی به جریان بیفتد. مطمئنا تعداد زیادی از صادرکنندگان ما به افغانستان دچار خسارت خواهند شد و باید از آنها حمایت شود.

وی افزود: دولت ایران در حال حاضر نمی‌تواند کاری برای صادرکنندگان به افغانستان انجام دهد، مگر اینکه این کشور به یک امنیت خوبی برسد و بعد دولت ایران در این مورد وارد مذاکره شود. در این برهه زمانی مسائل بسیار مهم‌تری از حساب و کتاب‌های مالی و تجاری در افغانستان در جریان است. در چنین شرایطی نه تنها ایران بلکه کل جامعه جهانی باید هدف اول خود را حل مشکلات مردم افغانستان قرار دهد و اهتمام داشته باشند که طالبان با آن دیدگاه‌های رادیکال خود به خصوص در مورد زنان و کودکان وارد صحنه نشود. قدرت گرفتن طالبان در آینده مشکلات عظیمی را برای جامعه جهانی ایجاد می‌کند؛ این الان مهم‌ترین موضوع است.

عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات در معادلات تجاری منطقه با روی کار آمدن طالبان گفت: سیاست‌های طالبان در درآمدزایی بیشتر بر مبنای کشت خشخاش و مواد مخدر و صادرات آن به دیگر کشورها استوار است. کشت خشخاش و صادرات آن باعث می‌شود درآمدهای زیادی داشته باشند و احتمالا واردات آنها هم افزایش زیادی داشته باشد. در هر صورت نباید مسئله افغانستان را امروزه از دید تجاری نگاه کرد، جامعه بشری باید از دیدگاه انسانی به این موضوع بنگرد.

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه اضافه کرد: جامعه جهانی باید صداقت خود را در کمک به مردم افغانستان ثابت کند، در غیر این صورت این فرضیه قوت می‌گیرد که همه اینها سناریویی است که توسط ابرقدرت‌های جهانی اتفاق افتاده است. من چنین فرضیه‌ای را می‌پذیرم، با توجه به پیروزی طالبان به این سرعت وهمچنین دوران مقابله افغان‌ها با کمونیست‌ها و رشادت مردم این کشور در آن زمان، این مسائل در کنار یکدیگر نشان‌دهنده یک توطئه بزرگ بر علیه مردم افغانستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز