خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا؛

رشد 8 درصدی تولید هویج در سال‌جاری/ خرید عراق و روسیه از ایران افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۵۱۸

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی از رشد 8 درصدی تولید هویج در سال‌جاری خبر داد و گفت: رقبت بازارهای صادراتی کشورهای عراق و روسیه به خرید هویج از ایران افزایش یافته است.

حسین اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تاکید بر تاثیر میوه و سبزیجات در حفظ سلامتی و ارتقاء سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: به دلیل اهمیت محصولات سبزی و صیفی در سلامت انسان‌ها خصوصا در شرایط پاندمی کرونا، سال 2021 را سال میو‌ه‌ و سبزی‌ها نام گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت تغذیه‌ای این محصولات در سلامت و بهبود سیستم ایمنی بدن تا حدی است که پزشکان همراه با تجویز دارو، رژیم‌های غذایی حاوی میوه و سبزیجات را به مبتلایان به کرونا توصیه می‌کنند.

اصغری ایران را یکی از کشورهای برخوردار از نعمت تولید حجم بالای سبزیجات عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری (1399-1400) در مجموع 28.8 میلیون تن انواع سبزی و صیفی در عرصه‌های زراعی کشور تولید شده است، که این مقدار محصول علاوه بر تامین نیاز تازه‌خوری و صنایع تبدیلی داخلی، در حجم بالایی به بازارهای خارجی صادر شده است.

وی یادآور شد: در سال 1399، 4.5 میلیون تن سبزی و صیفی با ارزآوری حدود 1.3 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده است. 

اصغری مهمترین سبزیجات تولیدی کشور هم از نظر سطح زیر کشت و هم از نظر تولید را سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز عنوان کرد و گفت: البته محصولاتی مانند هندوانه، خیار و خربزه نیز سطح قابل توجهی از تولید و صادرات محصولات صیفی و جالیزی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره دلیل افزیش تقاضا برای محصول صیفی هویج در کشور، اظهار کرد: این روزها به دلیل شدت گرفتن شیوع  کرونا توصیه به مصرف هویج مانند سایر محصولات سبزی و صیفی افزایش یافته است، این توصیه‌ها تقاضای زیادی در بازار برای این محصول ایجاد کرده است.

اصغری تصریح کرد: در سال زراعی گذشته از حدود 11 هزار هکتار مزارع هویج حدود 500 هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شده است که این مقدار در سال جاری حدود 8 درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی؛ با توجه به میزان تولید هویج در سال‌جاری نگرانی درباره تامین بازار به‌رغم افزایش تقاضا وجود ندارد و به زودی قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

وی افزود: سطح زیر کشت هویج در کشور 12 هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح 550 هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شود.

اصغری استان‌های عمده تولیدکننده هویج در کشور را خوزستان، لرستان، فارس و آذربایجان شرقی نام برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هویج از استان لرستان، اقلید استان فارس و بناب استان آذربایجان‌شرقی و کمی نیز از استان اصفهان به بازار عرضه می‌شود.

اصغری همچنین از افزایش رقبت بازارهای صادراتی کشورهای عراق و روسیه به خرید هویج از ایران خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز