خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

چالش صنعت نفت با تجهیزات فرسوده / احتمال بروز حوادث بزرگ در میادین نفت و گاز

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۸۶۶

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: حتی یک ساعت هم وقتی برای تلف کردن نداریم ما به شدت نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم، ضمن اینکه باید گفت پول بدون تکنولوژی خاصیتی جز هدر دادن سرمایه ندارد، پول باید با تکنولوژی روز آمیخته و به صنعت نفت ما تزریق شود.

بهروز نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره کاستی‌هایی که اکنون صنعت نفت با آن مواجه است، اظهار داشت: اگر از اکتشاف بگذریم اکنون توسعه منابع توسعه‌نیافته و نوسازی و تکمیل منابعی که آغاز و نیمه‌کاره رها شده و همچنین منابعی که توسعه داده شده و مدتی است در حال فعالیت بوده و مستهلک شده‌اند، با کمبود اعتبار و سرمایه‌گذاری مواجهند.

وی افزود: در بخش پالایشی و انتقال هم مشکلاتی داریم از جمله اینکه خطوطی باید طراحی می‌شد و نشده و یا نیمه‌کاره مانده و غیرفعال است. در بخش گاز هم شبکه توزیع نیاز به توسعه و نوسازی دارد، بنابراین تنها برای دو بخش یادشده بیش از 100 میلیارد دلار بودجه نیاز است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: در بخش توسعه داده نشده مثل میدان گازی کیش و یا برخی میادین مشترک بیش از 50 میلیارد دلار بودجه نیاز است تا صنعت نفت به حالت نرمال و در حد رقبای منطقه‌ای برگردد. 

وی خاطرنشان کرد: صنعت نفت ما طی چند سال تحریم عقب مانده اگر همین امروز هم دست به کار شویم و برای توسعه صنعت پول تزریق کنیم همچنان چند سال عقبیم، حتی یک ساعت هم وقتی برای تلف کردن نداریم ما به شدت نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم، ضمن اینکه باید گفت پول بدون تکنولوژی خاصیتی جز هدر دادن سرمایه ندارد، پول باید با تکنولوژی روز آمیخته و به صنعت نفت ما تزریق شود.

نامداری تاکید کرد: در صورت عدم سرمایه‌گذاری با چالش مواجه می‌شویم زیرا برای بالا بردن تولید لاجرم به منابع و تولید فشار می‌آوریم تا بتوانیم به میزان 2017 برسیم و این رویه به میادین شوک وارد می‌کند، ممکن است در یک مقطع شش‌ماه و یک‌ساله حادثه نداشته باشیم ولی پس از آن به تواتر دچار حوادث می‌شویم، زیرا قطعات فرسوده است. 

وی یادآور شد: اگر هر صنعتی به موقع تعمیر و نگهداری با کیفیت مناسب نشود تجهیز جایی از مدار خارج می‌شود و با توجه به اینکه دو ضلع صنعت نفت و گاز برای حادثه همیشه وجود دارد، فقط نیاز به جرقه دارند که حوادث بزرگی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز