خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

روزانه ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور توزیع می‌شود/ پرداخت ۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۵۹۹

وزیر نفت با بیان اینکه با راه اندازی سامانه سدف کار خرید گازوئیل از سوی نیروگاه نیز تسهیل می‌شود، افزود: با اجرایی شدن این پروسه جلوی ارسال اضافه گازوئیل به نیروگاه ها نیز گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم راه اندازی سامانه سدف اظهار داشت: در حال حاضر 200 میلیون لیتر در روز فرآورده در کشور توزیع می‌شود و حجم عظیمی نیز یارانه پرداخت می‌کنیم.  بنده در نامه‌ای که به رئیس جمهور و رهبری ارسال کردم، اعلام کردم که در سال 98 هشتاد میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت کردیم و امسال هم رقم یارانه به همین میزان است.

وی با اشاره به موضوع قاچاق سوخت تصریح کرد: در حال حاضر ما گازوئیل را با قیمت 300 تومان در اختیار مصرف کننده قرار می دهیم که حتی این رقم برای نیروگاه ها صفر است اما در آن سوی مرزها قیمت این فرآورده به نرخ فوب خلیج فارس و با نرخ 10 هزار تومان است که ایجاد فساد می کند.

وی با بیان اینکه ما مرزهای زمینی و دریایی زیادی داریم و قیمت سوخت و فرآورده در داخل کشور و آن سوی مرزها با هم متفاوت بوده و وسوسه انگیز است به موضوع گازرسانی اشاره کرد و گفت: کار بزرگ وزارت نفت گازرسانی بوده به طوری که اکنون 95 درصد جمعیت کشور از گاز استفاده می کنند بنابراین سوخت مایع تقریبا باید حذف شود و فقط برای نیروگاه‌ها و موتورهای درون سوز ارسال شود.

وی با اشاره به طرح مجلس در زمینه استفاده از گاز مایع نیز بیان داشت: این طرح قابل اجرا نیست البته باید گفت: کسانی هم که از گاز مایع استفاده می کنند جزو فقیرترین اقشار جامعه هستند که نباید به آنها فشار وارد شود .

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می توان با حساب و کتاب با افراد صحبت کرد افزود: اکنون در این ستاد هم شجاعت و هم سلامت وجود دارد و کمک بزرگی برای مبارزه با قاچاق کالا و انجام صادرات به صورت رسمی شده است.

وی با بیان اینکه در سال 98 صادرات فرآورده نسبت به سال 91 چهار برابر شد خاطرنشان کرد: ما در این سال 23 میلیون تن و ظرفیت پایانه های صادراتی نیز سه برابر شده است .

زنگنه با بیان اینکه افزایش ظرفیت پایانه ها  برای مرزهای زمینی آغاز شده ، خاطرنشان کرد: اگر تحریم ها رفع شود صادرات این مسیرها افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: برای صادرات فرآورده از کانال رسمی و جلوگیری از قاچاق زحمات زیادی کشیده شده، اکنون همه چیز قانونمند است و نظم و ترتیب دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آنچه که مهم است این که باید به دولت آینده کمک کنیم تا بتوانند بارسنگینی که به دوش دارند به خوبی بردارند. چرا که همه متعلق به یک کشوریم و باید همدیگر را تحمل کنیم و این یک اصل زندگی متمدنانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز