خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

فردا قطعه دیگری از کریدور شمال- جنوب افتتاح می‌شود/ ارزش روز هر کیلومتر آزادراه خرم‌آباد- اراک بالای ۷۰ میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۸۶۰

مجری پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک با بیان اینکه این پروژه به طول 67 کیلیومتر فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود، گفت: قیمت این پروژه تا امروز حدود 2 هزار 300 میلیارد تومان بوده که با تکمیل آن بعد از بهره‌برداری، هزینه‌های انجام شده برای پروژه به 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد، ارزش روز این پروژه حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

محمود جلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه آزادراه خرم‌آباد- اراک فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود، اظهار داشت: این آزادراه که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است، به طول 67 کیلومتر فردا به افتتاح می‌‌رسد.

وی ادامه داد: کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور از بندر امام آغاز می‌شود و به دریای خزر می‌رسد و این کریدور یکی از اصلی ترین کریدورهای تزانزیتی کالاو مسافر در کشور محسوب می‌شود. طرح اولیه این کریدور به قبل از انقلاب برمی‌گردد و از آن دوران پیش‌بینی می‌شد که این مسیر یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی کشور خواهد شد و بخشی از راه‌های اصلی کشور را هم در همان سال‌ها در این ناحیه شروع به احداث می‌کنند.

مجری پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک افزود: در این مدت آزادراه‌های بندر امام به اهواز، از پل زال به خرم‌آباد، پل زال به اندیمشک منطبق با این الگوی اقتصادی ساخته و تکمیل شدند. همچنین در بخش شمالی، آزادراه‌هایی از قزوین به رشت، در ادامه از قزوین به سمت تهران و اخیرا تهران به ساوه و در موازات آن تهران به قم و در نهایت سلفچگان به ساوه به احداث رسید که تمام این پروژه‌های آزادراهی در راستای تکمیل این کریدور بودند.

جلالی با بیان اینکه آزادراه خرم‌آباد-اراک هم بخشس از این کریدور است، گفت: در مسیر این کریدور یکی از نقاطی که همچنان به شکل راه اصلی باقی‌مانده بود، ادامه مسیر خرم‌آباد به سمت مرکز کشور و اراک بود که به همین دلیل،‌ ساخت این پروژه از سال 92 از سمت محدوده شهر اراک تا شهرستان خرم‌آباد آغاز شد.

وی ادامه داد: در زمان احداث این آزادراه را به 4 قطعه ترافیکی تقسیم کردیم و براساس اولویتی که برای ساخت وجود داشت، سه قطعه انتهایی این پروژه از سخت‌ترین قطعات اجرایی این آزادراه محسوب می‌شدند و  65 درصد این 67 کیلومتر را کوهستان سخت تشکیل می‌داد که دارای تونل‌های طویل بود.  

مجری پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه از مسافت موجود مسیر خرم‌آباد- بروجرد حدود 32 کیلیومتر کاهش می‌یابد، گفت: این آزادراه مدت زمان سیر در مسیر گفته شده را 43 دقیقه کمتر می‌کند.    ‌

جلالی به اشاره به مشخصات فنی آزادراه خرم‌آباد- اراک اظهار داشت: تمام آزادراه‌هایی که از سمت جنوب یه خرم‌آباد متصل می‌شود، 4 خطه هستند اما این 67 کیلومتر با توجه به ترافیک منطقه خرم‌آباد و توسعه‌های آتی کشور و اتصال آن به شهرستان‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی به صورت 6 خطه ساخته شده که استاندارد بالاتری نسبت به آزادراه‌های 4 خطه دارد.  

وی ادامه داد: همچنین تونل 3 هزار و 200 متری ساخته شده در این مسیر هم 3 خط رفت و سه برگشت دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.  

مجری پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک درباره هزینه ساخت این پروژه گفت: قیمت این پروژه حدود تا امروز حدود 2هزار 300 میلیارد تومان بوده که با تکمیل آن بعد از بهره‌برداری، هزینه‌های انجام شده برای پروژه به 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد، ارزش روز این پروژه حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: اگر ساخت این آزادراه با این مشخحصات امروز آغاز شود، هزینه ساخت آن در هر کیلومتر به بیش از  70 میلیارد تومان می‌رسد البته در برخی از مناطق کوهستانی و تونل سه خطه بالای 3 هزار متر هزینه ساخت بیش از 100 میلیارد تومان خواهد بود.

جلالی با بیان اینکه با ساخت این پروژه دو نقطه حادثه خیز مهم در مسیر حذف می‌شود، گفت: دو نقطه حادثه خیز مهم در لرستان وجود دارد اعم از گردنه زاغه و گردنه رازان با بهره برداری از این پروژه حذف خواهند شد و ایمنی ترافیک مسیر افزایش می‌یابد.  

وی با اشاره به برآوردها از میزان تردد اظهار داشت: میزان تردد در این آزادراه حداقل  20 هزار خورو در روز است که با توجه به بهبود شرایط اقتصادی، میزان تردد به بالای 25 هزار خودرو می رسد.  

جلالی همچنین درباره تعیین نرخ عوارضی گفت: نرخ عوارضی در این مسیر با حداقل قیمت یعنی 15 هزار تومان تعیین شده و از آنجایی که این مسیر از مناطق کم برخوردار عبور می‌کند به دنبال آن هستیم که فشاری به مردم وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز