خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

طرح تعاون روستایی برای جایگزینی سیب زمینی‌های مازاد به عنوان خوراک دام

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۹۸۳

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طرح جایگزینی سیب‌زمینی‌های مانده در انبارها به عنوان خوراک دام، فقط محدود به استان گلستان است، ضمن اینکه با توجه به محدودیت‌های تغذیه‌ای سیب زمینی برای دام، این عرضه پس از فرآوری محصول انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحران کمبود علوفه در پی خشکسالی هر روز برای دامداران جدی‌تر می‌شود. این مشکل دامداران را به فکر خوراک‌های جایگزین با دسترسی بیشتر مانند: گندم و سیب زمینی انداخته است. در همین راستا اتحادیه سراسری دامداران ایران اعلام کرده است که به دلیل کمبود خوراک دام، دامداران از سر اجبار سیب‌زمینی‌های درجه دو را به عنوان خوراک دام جایگزین کرده‌اند. این اتحادیه خبر داده است که با هماهنگی سازمان تعاونی روستایی بخش زیادی از سیب‌‌زمینی‌هایی که مصرف انسانی ندارد در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

از نظر کارشناسان جایگزینی غده سیب زمینی به عنوان بخشی از خوراک می‌تواند خطرناک باشد چراکه سیب زمینی با سیستم گوارش دام سازگاری ندارد و در بلند مدت می‌تواند سلامت دام و تداوم تولید را با خطر مواجه کند. 

مرتضی معتمد، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در گفت وگو با ایلنا درباره طرح تامین سیب زمینی برای جایگزینی بخشی از خوراک دام، اظهار کرد: این موضوع محدود بوده و تنها مربوط به استان گلستان خواهد بود. 

وی یادآور شد: به طور معمول هر ساله اولین محصول سیب زمینی که به بازار وارد می‌شود مربوط به  شهرستان جیرفت استان کرمان در ماه‌های فروردین و‌ اردیبهشت است، پس از آن از اواخر اردیبهشت تا خرداد محصول استان گلستان و در ماه‌های بعد به ترتیب محصول سیب زمینی زنجان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و اردبیل تولید و عرضه می‌شود. 

به گفته معتمد؛ در سالجاری در استان گلستان به دلیل سرما، بوته‌های سیب زمینی در مرحله ابتدایی رشد یخ زدند و این یخ زدگی موجب تاخیر یک‌ماهه در عرضه محصول این استان به بازار شد. 

وی افزود: تاخیر ایجاد شده عرضه سیب زمینی گلستان را به بازار با دیگر استان‌ها همزمان کرد.

معتمد با بیان اینکه این همزمانی افت قیمت و بیش بود تولید را برای کشاورزان گلستانی به همراه داشت، گفت: سازمان تعاون روستایی با هدف جلوگیری از زیان کشاورزان این استان با دستور وزیر جهادکشاورزی به خرید حمایتی  سیب زمینی ورود کرد و خرید را تا متعادل شدن قیمت ادامه داد. 

وی تصریح کرد: نتیجه اقدام حمایتی سازمان تعاونی روستایی خرید حدود ۶ هزار تن سیب زمینی و انبار آن بود. 

معتمد در توضیح تصمیم برای عرضه سیب زمینی برای تامین بخشی از خوراک دام، اظهار کرد: این تصمیم فقط محدود به استان گلستان است، ضمن اینکه با توجه به محدودیت‌های تغذیه‌ای سیب زمینی برای دام، این عرضه پس از فرآوری محصول انجام خواهد شد. 

وی عملیات فرآوری را به صورت خشک کردن سیب زمینی یا پخت آن عنوان کرد. 

معاون بازرگانی سازمان تعاونی روستایی تاکید کرد: حتی اگر فرآوری انجام شود تنها ۵ درصد از جیره خوراک دام را می‌توان به این محصول اختصاص داد. 

معتمد تصریح کرد: مطرح کردن مصرف غده سیب زمینی‌های درجه ۲و۳ برای جایگزینی در خوراک دام غیرعلمی است و می‌تواند نتایج منفی برای سلامت و تولید دام‌ها داشته باشد.

وی از دامداران خواست: از جایگزینی سیب زمینی با بخشی از خوراک دام بدون فرآوری به جدا  خودداری کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز