خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد:

دلیل هرج و مرج در قیمت محصولات لبنی چیست؟/ تحریک به گران فروشی شیرخام با اعلام زودهنگام افزایش قیمت مصوب

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۷۶۶

پس از آنکه وزارت جهادکشاورزی اقدام به اعلام زود هنگام افزایش قیمت مصوب خرید شیرخام از 4500 تومان به 6400 کرد، شاهد تحریک بازار محصولات لبنی و هرج مرج در قیمت‌ها آن‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هفته گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک با مدیریت وزیر جهادکشاورزی قیمت جدید خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران را 6 هزار و 400 تومان اعلام کرد که یک هزار و 900 تومان بیشتر از نرخ مصوب اخیر ستاد تنظیم بازار است.

پس از اعلام این افزایش قیمت از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بازار محصولات لبنی تحریک شده و شاهد هرج مرج در قیمت‌ها هستیم. 

به گفته کارشناسان؛ با توجه به اینکه هنوز مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به طور رسمی به وزارت جهادکشاورزی واگذر نشده و قیمت مصوب محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری بلاتکلیف مانده است، این هرج و مرج در قیمت فروش شیرخام و بازار محصولات لبنی دور از انتظار نیست.

محمدرضا بنی طباء، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران، درباره تاثیر تغییر نرخ خرید شیرخام پس از اعلام افزایش غیر رسمی قیمت توسط وزارت جهادکشاورزی بر تولید و بازار محصولات لبنی به ایلنا، گفت: قبل از آنکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند نرخ خرید شیرخام را به 6 هزار و 400 تومان افزایش داده، کارخانه‌ها هر کیلوگرم آن را از دامداران بالاتر از آخرین نرخ مصوب و به طور متوسط 5 هزار تومان خریداری می‌کردند.

وی ادامه داد: اعلام افزایش قیمت غیر رسمی خرید شیرخام موجب تحریک بازار و افزایش بیشتر قیمت خرید قیمت خرید شیرخام شد به نحوی که در حالا حاضر قیمت هر کیلوگرم آن به 5 هزار 200 تومان رسیده است.

به گفته بنی طباء؛ تحریک بازار با اعلام افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران توسط وزارت جهادکشاورزی، در حالی که قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری بلاتکلیف باقی مانده است.

وی یادآور شد: افزایش هزینه حمل و نقل، کارگری ، بیمه و ... در سالجاری موجب زیان کارخانه‌های لبنی در تولید محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری دستور شده و حالا افزایش قیمت خرید شیرخام و اعلام زودهنگام آن به زیان کارخانه‌ها در این محصولات اضافه کرده است.

بنی‌طباء با رد هرج و مرج و گران فروشی در سایر محصولات لبنی، اظهار کرد: بر اساس آیین نامه قیمت‌گذاری کارخانه‌ها قیمت سایر محصولات را می‌توانند بر اساس هزینه تمام شده تولید و در نظر گرفتن سود خود تعیین کنند، در شرایط به وجود آمده افزایش قیمت از سوی کارخانه‌ها در این محصولات طبیعی است و نمی‌توان نام آن را هرج و مرج در قیمت‌ها و گران فروشی گذاشت.

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران، همچنین بخشی از افزایش قیمت محصولات لبنی را مربوط به کاهش عرضه شیرخام دانست.

بنی‌طباء تصریح کرد: هر ساله در هنگام افزایش دما تولید شیر در دامداری‌ها کاهش می‌یابد و این امر نیز تا حدودی در افزایش قیمت محصولات لبنی موثر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز