خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

خارج از کشتارگاه، ذبح دام نشود/ از دامدار تا زن‌خانه‌دار در خطر ابتلا به تب کریمه کنگو/ پیش‌بینی ‌افزایش افراد مبتلا در عیدقربان و ماه محرم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۳۴۷

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه از دامدار تا زن‌خانه‌دار در خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند، افزود: با توجه به قرار گیری در فصل شیوع این بیماری خطرناک، موکدا از مردم می‌خواهیم که از ذبح دام خارج از کشتارگاه بپرهیزند، به ویژه آنکه عید قربان و ماه محرم را در پیش داریم.

علیرضا اکبر شاهی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علائمی ندارد، اظهار کرد: این بیماری از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که مشترک بوده و برای انسان بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی با عوارض شدید بروز می‌کند و می‌تواند منجر به مرگ شود.

اکبر شاهی ناقل اصلی بیماری را کنه عنوان کرد و افزود: کنه‌ها به عنوان ناقل اصلی ویروس بیماری تب کریمه کنگو به شمار می‌رود و راه‌های انتقال بیماری به انسان از طریق گزیده شدن مستقیم، تماس با ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت تازه آلوده حاصل از کشتار غیر مجاز است.

وی تصریح کرد: احتمال آلودگی برای هر فردی که با دام یا گوشت آلوده ارتباط داشته باشد از دامدار تا زن‌خانه‌دار وجود دارد.

به گفته اکبر شاهی؛ گزارشاتی درباره ابتلا زنان خانه‌دار که هیچ ارتباطی با دام زنده نداشته‌اند به سازمان دامپزشکی رسیده که نشان از گستردگی خطر بیماری برای اقشار مختلف جامعه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از بیماری پیشگیری کرد، گفت: مبارزه با کنه از طریق سمپاشی اولین راهکار است، البته برای اثر بخش بودن سمپاشی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد از جمله؛ دیوارها باید سیمان شوند تا کنه‌ها از خلل و فرج دیوار برای در امان ماندن از سم استفاده نکنند، همچنین عملیاتی سمپاشی باید به صورت هم زمان در روستاها توسط دامداران انجام شود.

اکبر شاهی ادامه داد: اگر سمپاشی همزمان نباشد امکان فرار کنه‌ها به دامداری‌های همسایه و بازگشت دوباره آن‌ها وجود دارد.

وی همچنین توصیه کرد که دامداران واحدهای دامداری‌ را عاری از فضولات نگه دارند، چراکه فضولات دامی محل مناسبی برای رشد این حشره است.

اکبرشاهی خودداری از ذبح دام خارج از کشتارگاه را راه مهم دیگر برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو برشمرد.

وی گفت: موکدا از مردم می‌خواهیم که از ذبح دام خارج از کشتارگاه بپرهیزند چراکه امکان آلودگی ذابح یا هر فردی که با لاشه دام آلوده در ارتباط باشد، بسیار زیاد است.

اکبر شاهی با اشاره به نزدیکی به عید قربان و ماه محرم، اظهار کرد: متاسفانه در اعیاد خاص مانند عید قربان و ماه محرم شاهد افزایش ذبح غیربهداشتی دام‌ها هستیم، اما با توجه به اینکه در سالجاری این اعیاد در فصل شیوع بیماری تب کریمه کنگو قرار گرفته‌اند، احتمال افزایش آمار ابتلا را می‌دهیم.

وی آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سالجاری تا امروز را 6 نفر از استان‌های اردبیل، مازندران، کرمانشاه، فارس و گیلان اعلام کرد که یک مورد منجر به مرگ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز