خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

شهرهای جدید را از روزمردگی و شهرهای خوابگاهی خارج کردیم/ سال‌ها زمین را از ما دریغ کردند/ 240 هزار هکتار اراضی وزارت شهرسازی را پس‌گرفتیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۲۹۰

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای قانون توانستیم در یک سال 240 هزار هکتار ارضی خودمان را به دست بیاوریم، گفت: به دنبال این هستیم که شهرهای جدید کشور به محل تنزل یافته و خوابگاهی تبدیل نشوند، شهرهایی نباشند که در روز، مرده و در شب خوابگاه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۲۰۰ میلیاردتومان پروژه زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس با اشاره به سیاست دولت برای تولید مسکن اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در تولید مسکن این است که بتوانیم با فراهم کردن ساز و کارهای اصولی جریان تولید مسکن در کشور را به جریان پایدار تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین تفاوت سیاست‌های مسکنی در این دوره این بوده که در رویکردها و سیاست‌های این دوره وزارت راه و شهرسازی، سازو کار فراهم شد تاه جریان تولید مسکن پایدار شود بنابراین از فکر،  اندیشه و طرح ریزی‌ها یی استفاده شد که این جریان پایدار را پیوسته تقویت کند  تا بتوانیم از آن نتیجه مورد انتظار را دریافت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از روز اول اهتمام ویژه برای اتمام مسکن مهر داشتیم. در شرایطی که در این دوره مدیریت از هیچ منبع  دولتی نتوانستیم برای تکمیل مسکن مهر استفاده کنیم چراکه ردیفی  در بودجه وجود نداشت بنابراین باید از منابع داخلی خود با سازو کارهای متفاوت مللی این کار را انجام می‌دادیم.  

اسلامی افزود: امکان ادامه پروژه مسکن مهر با سرانه هایی که  ایجاد نشده بود، وجود نداشت و باید حتما نواقص این پروژه‌ها  را برطرف می‌کردیم تا  متقاضیان  محل مناسبی برای سکونت خود داشته باشند. البته باید  زیرساخت های پشتیبان زندگی مانند مراکز بهداشتی، آموزشی،  فضای سبز ، مراکز فرهنگی و ...در این پروژه‌ها  ساخته می‌شد تا زندگی طبیعی در این محلات در جریان باشد و فقط در مسکن مهر پردیس  7  هزار میلیارد تومان برای ایجاد این زیرساخت ها سرمایه گذاری شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای  جدید از حالت خوابگاهی خارج شدند، گفت: بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری کشور با بیش از 300 هکتار زمینی ارایه دادیم، در شهر جدید پردیس برپا شده که پردیس را  به یک سکونتگاه و محل کسب و کار فاخر تبدیل کرده و امروز پردیس محل رشد نخبگان کشورمان محسوب می شود.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد:  با این نگاه ،به دنبال این هستیم که شهرهای جدید کشور به محل تنزل یافته و خوابگاهی تبدیل نشوند،  شهرهایی نباشند که در روز، مرده و در شب خوابگاه هستند. برای اجرای آن نیاز بود که همواره به شهرهای جدید توجه داشته باشیم و برای اقداماتی داشته باشیم تا شاهد اجرای سیاست ها باشیم.

وی ادامه داد: در بحث سازو کار های مربوط به تولید مسکن به سه عامل ویژه پرداخته شد که اولین موضوع،‌ بحث برنامه‌ریزی پایدار برای شناسایی متقاضیان واجد شرایط  است که در این فراخوان‌های ثبت نام  70 درصد ریزش داشتیم و از دو میلیون و 200 هزار نفری که در 5 مرحله ثبت نام کردند، کل واجدان حائز شرایط حدود 530 هزار نفر بودند و در فاز پنجم ثبت نام در 183 شهر  فقط 130 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.  

اسلامی گفت: عامل دوم بحث تامین اراضی است. سال ها بود که وزارت راه و شهرسازی به حکم قاننون موفق نمی‌شد اراضی متعلق به خود را دریافت کند و همواره  با فقر زمین مواجه بودیم و وقتی که زمین  به دلیل تناقض قانونی دریغ می شد، نمی توانستیم جریان پایدار تولید داشته باشیم. در نهایت در این دوره  با موافقت  وزارت جهاد قانون مربوطه برای تحویل اراضی به وزارت راه و شهرسازی اجرایی شد و قرار بر این است که اراضی موجود و قابل استفاده به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود. در یک سال توانستیم 240 هزار هکتار ارضی خودمان را  به دست بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته سوم سازو کارهایی بود که در بحث قوانین و مقررات در قانون و آیین نامه های دولت و شیوه‌ نامه های مربوط به شهرهای جدید و بافت فروسده  وجود داشت و در این دوره به طور کامل و معنا‌دار احصا و تکمیل شد  و در حال حاضر شابلون واحد سیاست و خط مشی مدیریتی را مدون کردیم و در این راستا جریان مدیریتی دنبال می کنیم.

وی با اشاره به فعال بودن 10 هزار پروژه مسکن سازی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر  شاهد 10 هزار پروژه فعال مسکن در سطح شهر هستیم و بیش از 530 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و از مردم تقاضا داریم نسبت به تکمیل آورده خود در مسکن ملی اهتمام ویژه داشته باشند تا ساخت پروژه‌های مسکن ملی از تاریخ مشخص شده عقب نماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز