خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

عده‌ای با لباس مقدس، همسو با شبکه‌های بیگانه دل سهامداران را خالی کردند/ تحلیل‌های نادرست از بازار باعث ترس بورسی‌ها شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۲۰۶

وزیر اقتصاد اظهار داشت: شاهد آن بودیم افرادی با لباس مقدس ویدیو پر می‌کردند و با تحلیل‌های اشتباه هم سو با شبکه‌های بیگانه دلایل و تحلیل‌های غلطی را از بازار سرمایه ارایه می‌دادند. یکی از تحلیل‌ها این بود که چطور در سالی که تمام دنیا رشد منفی دارد بازار سرمایه ایران مثبت است. جواب این سوال بسیار ساده است شرکت‌های بورسی ایران شرکت‌های منتخب هستند و نباید وضعیت سوددهی این شرکت‌ها به صورت کور به تمام اقتصاد و شرکت‌ها تعمیم داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی پنجره واحد خدمات بازار سرمایه با اشاره به انتخاب آقای دهقان دهنوی به عنوان رییس سازمان بورس اظهار داشت: زمانی که فشارها بر آقای قالیباف اصل به اوج رسیده و ناچار به قبولی استعفای ایشان شدیم بنده آقای دهقان را مطرح کردم اما کسانی که شناخت دقیقی از ایشان نداشتند اما اگرهایی آوردند؛ دیری نگذشت به توانایی ایشان شناخت پیدا کردند و  پیام های تشکر برای انتخاب دهقان دهنوی می‌رسید. و امروز هم شاهد برگ‌های زرینی از عملکرد وی در دوره ریاست در بازار سرمایه هستیم.

وی ادامه داد: دهقان دهنوی در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد هم عزم اراده جدی در بحث مقررات داشت و عملکرد ایشان در آن حوزه هم قابل دفاع و قابل قبول است.

وزیر اقتصاد با اشاره به افت و خیزهای بازار سرمایه در سال گذشته گفت: سال 99 سال ویژه‌ای برای سرمایه بود و می‌توان از وجوه گوناگون برای این سال نامگذاری کرد. هم آنچه که منتقدان از باب انتقاد از بازار سرمایه می گویند و هم آنچه که باب افزایش جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران گفته می شود.

دژپسند تاکید کرد: اوج توجه به جایگاه بورس در کشور را می توان در دوره انتخابات ریاست جمهوری دید در این دوره شاهد بودیم تمام کاندیداها نسبت به بازار سرمایه اظهار نظر می کنند و می‌توان توجه نامزدهای این دوره به جایگاه بازار سرمایه را نسبت به ادوار گذشته مقایسه کرد. در ادوار گذشته شاهد آن بودیم که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری برای این که آرای بالاتری را جلب کند، درباره بورس اظهارنظرهای متفاوتی داشت و مردم تصور می‌کردند با انتخاب وی در بازار سرمایه گل گرفته می‌شود. و قصد داشت با این ادبیات در آن دوره رای جمع کند.

وی افزود: اما خدا را شکر می‌کنیم که در این دوره یکی از مهمترین و اصلی‌ترین فرمایشات نامزدهای ریاست جمهوری درباره بازار سرمایه بود و می‌توان در این دوره جایگاه بازار را در باور مردم و اقتصاد دید.

وزیر اقتصاد با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در روزهای اول شهادت سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: در سال 98 وقتی سردار قلوب به درجه شهادت نائل شد شاهد بمباران تماس و پیامک‌ها بودیم مبنی بر اینکه چند روزی بازار بسته شود چراکه عده‌ای نگران سقوط شاخص بودند اما خوشبختانه بدون کوچکترین بحران و مشکل از آن روزها عبور کردیم.

وی ادامه داد: به خاطر دارم که دقیقا در همان روزها جلسات پی در پی با اعضای شورای عالی بورس برای تجهیز بازار سرمایه در جهت تحریک تقاضا داشتیم اما با همکاری اعضاء شورا توانستیم از این روزهای سخت بدون بحران عبور کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بسیاری‌ها به ما می‌گفتند چرا زودتر تحولات بازار سرمایه در سال 99 را پیش‌بینی نکرده بودید؛ باید بگویم که اتفاقا ما زودتر و در دی ماه تحولات بورس در سال 99 را پیش بینی کرده بودیم و اتفاقا اواخر دی ماه درباره این موضوع اندیشیده که تقاضای بورس در افزایش است و چه مواجهه منطقی با این افزایش تقاضا باید داشته باشیم.

دژپسند افزود: یک صورت مواجهه این بود که تقاضا را مسدود و سرکوب کنیم و این اقبال مردم را با دلسردی مواجهه کنیم. اما راهکار دیگر این بود که قدرت میزبانی را در بازار سرمایه افزایش دهیم و با بالابردن قابلیت‌ها بستر پاسخگویی و افزایش تقاضا را فراهم آوریم.

دژپسند با بیان اینکه مدیریت تقاضا باید اصولی انجام می شد گفت: یکی از راه‌های مواجهه اصولی افزایش مجرای عرضه بود، شاهد عافیت‌طلبانه این بود که دامن نوسان را کم کنیم که البته درجه نقدشوندگی هم در این شرایط آسیب می‌دید اما راه درست تحول خواهانه این بود که ریسک پذیری را افزایش دهیم. همچنانی که به سهامداران می‌گوییم باید ریسک پذیر باشند، مدیران سرمایه هم باید ریسک پذیری داشته باشند و از راه‌های مختلف به پایداری و تعمق بازار سرمایه کمک کنند و در شورای عالی بورس هم همین گزینه و راهکار انتخاب شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در همان روزها که با حضور اعضای شورای عالی بورس جلسات پی در پی برگزار می‌شد پیشنهاداتی برای روان سازی عرضه ارایه شد و استارت کار اوایل دی ماه زده شد.

دژپسند تاکید کرد: اتفاقا در بهمن ماه بود که موضوع افزایش شناوری شرکت‌ها مطرح شد و بحث این بود که شرکت‌های بورسی وابسته به دولت تعهدات درباره میزان شناوری دارند که برخی از آنها از انجام این تعهدات فرار می‌کنند و به همین دلیل مصوب کردیم از اردیبهشت سال 99 به بعد اگر شرکتی نسبت به تعهدات خود در این حوزه اقدام نکند مشمول جرایم و تنبیهات شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: البته در این جلسات مخالفانی حضور داشتند که کنتاکی بین مخالفان و موافقان بوجود آمد.

وی گفت: در سه ماهه سال 98 بود که بحث مشوق‌های شرکت‌های  بورسی را مطرح کردیم که یکی از آنها معافیت مالیاتی بود و قرار بر این شد که سنوات مالیات قبل شرکت‌ها شخم زده نشود و سنوات سال‌های قبل آنها مد نظر قرار نگیرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اما تمام این پیشنهادات و برنامه‌ها نیاز به قانون داشت که همان زمان موضوع تصویب بودجه مطرح بود، از مجلس خواستیم این موضوعات را در ردیف‌های بودجه لحاظ کند، اما نشد.

وی ادامه داد: در خطاب به آنهایی که فکر می‌کنند ما تا تیرماه سال 99 در خواب بودیم و یکباره پیشنهاداتی برای حمایت از بازار سرمایه مطرح کردیم باید بگوییم تمام این برنامه‌های حمایتی در سه ماه سوم سال 98 آغاز کرده بودیم اما در مقاطعی با تاخیر در تصویب قوانین مواجه شدیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه زمان پذیرش شرکت در بورس از سه سال به یک ماه کاهش دادیم گفت: در حالی که پذیرش شرکت‌ها در بورس سه سال زمان می‌برد به شرط آماده و تکمیل بودن پرونده آن شرکت، پذیرش را به یک ماه کاهش دادیم.

وی ادامه داد: در حالی که میزان شناوری شرکت‌های وابسته به دولت 8 درصد بود آن را به 25 درصد افزایش دادیم و همه می‌گفتند یک مصوب طلایی از دولت گرفتیم. همزمان عرضه اولیه‌ها را افزایش دادیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به سهم دولت از بازار سرمایه اظهار داشت: در حالی که عده‌ای اعداد و ارقامی نجومی و عجیب و غریب از سهم دولت در بازار سرمایه می‌گویند، تنها 32 هزار میلیارد تومان سهام دولتی عرضه شد و من نمی‌دانم عده‌ای ارقام نجومی را از کجا می‌آورند.

وی با بیان اینکه باید از حقوقی‌ها تشکر کنم گفت: در مقطعی که تقاضا در بازار افزایش یافت حقوقی‌ها برای پوشش تقاضا به میدان آمدند و اگر عرضه آوری آنها نبود تشکیل حباب سریع و وسیع‌تر انجام می‌شد.

دژپسند با بیان اینکه سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد باید به 50 درصد برسد گفت: خاصیت بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های بزرگ مقیاس است و فعلا جای بسیار زیادی برای تامین مالی دارد.

دژپسند ادامه داد: همواره گفته‌ام سهامداران باید براساس سه اصل مطالعه، مشاوره و معامله در بازار سرمایه حضور داشته باشند و شاهد آن هستیم که روش‌های غیر مستقیم سرمایه گذاری در سال گذشته نسبت به سال 98 دو برابر افزایش یافت.

دژپسند با تاکید بر اینکه پارامترهای متعدد و موثری در بازار سرمایه وجود داشت گفت: عده‌ای حقیقی‌ها را ترساندند و نااطمینانی در بازار سرمایه تقویت کردند و حقوقی کشی کردند.

وی افزود: شاهد آن بودیم افرادی با لباس مقدس ویدیو پر می‌کردن و با تحلیل‌های اشتباه هم سو با شبکه‌های بیگانه دلایل و تحلیل‌های غلطی را از بازار سرمایه ارایه می‌دادند. یکی از تحلیل‌ها این بود که چطور در سالی که تمام دنیا رشد منفی دارد بازار سرمایه ایران مثبت است. جواب این سوال بسیار ساده است شرکت‌های بورسی ایران شرکت‌های منتخب هستند و نباید وضعیت سوددهی این شرکت‌ها به صورت کور به تمام اقتصاد و شرکت‌ها تعمیم داد.

دژپسندافزود: متوسط سود شرکت‌های بورسی در سال 99 حدود 2.6 درصد بود و برخی از گروه‌ها به سوددهی 6 درصد هم رسیدند بنابراین طبیعی بود که در این شرایط بازار سرمایه رشد کند.

وی با بیان اینکه عده‌ای بدون دلیل دل سهامداران را خالی کردند گفت: اگر منعی نداشتم صحبت‌هایی بیشتری در این مورد می‌کردم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز