خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نیاز به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای کاهش خاموشی‌ها/ واردات برق ۱.۸برابر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۳۱۶

سخنگوی صنعت برق گفت: برای اینکه از واحدهای برقابی بی‌نیاز شده و یا کمتر استفاده کنیم باید بین ۶ هزار تا ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم که رقم سرمایه‌گذاری برای ساخت این میزان نیروگاه بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است.

مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر تحریم بر عدم توسعه نیروگاهی و بروز خاموشی اظهار داشت: در واقع تحریم و عدم توسعه نیروگاهی یکی از دلایل چالش کمبود برق در کشور است. 

وی افزود: نیروگاه‌های برقابی در سال گذشته حدود 10 هزار مگاوات تولید برق داشتند اکنون به طور متوسط نباید بیش از 4 هزار مگاوات از برقابی‌ها استفاده کنیم تا امکان تامین برق در ماه‌های گرم پیش‌رو را داشته باشیم، بنابراین امسال به علت کاهش بارندگی 6 هزار مگاوات کاهش در تولید برق نیروگاه‌های برقابی داریم.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: برای اینکه از واحدهای برقابی بی‌نیاز شده و یا کمتر استفاده کنیم باید بین 6 هزار تا 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم که رقم سرمایه‌گذاری برای ساخت این میزان نیروگاه بیش از 230 هزار میلیارد تومان بوده که سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی است.

وی تاکید کرد: علاوه بر ساخت نیروگاه جدید راهکارهای مدیریت مصرف را هم باید همچنان پیش ببریم، بنابراین جهت کاهش وابستگی به نیروگاه‌های برقابی باید چند هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داشته باشیم، باید منابع عمومی و یا منابعی را که در اختیار بخش خصوصی است به خدمت بگیریم، البته به نظر می‌رسد راه اقتصادی‌تر و بهینه تعادل بین تولید و مصرف، افزایش توسعه نیروگاه‌ها و اجرای توام طرح‌های مدیریت مصرف است.

رجبی‌مشهدی درباره میزان واردات برق در سال جاری گفت: به طور متعارف ما بین 400 تا 500 مگاوات واردات داشته‌ایم، اما در سال جاری به عدد 650 مگاوات هم رسیده، قطعا طی روزهای آتی به 700 مگاوات هم خواهد رسید که تقریبا 1.8 برابر سال گذشته است. 

وی افزود: واردات برق از ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود. 

سخنگوی صنعت برق همچنین درباره صادرات بیان داشت: میزان صادرات از واردات بسیار کمتر و به حداقل ممکن رسیده و یک‌سوم دوره‌های قبل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز