خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی توزیع توانیر؛

هوا بازهم گرمتر می‌شود/ احتمال تشدید شکاف میان تولید و مصرف برق

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۹۲۷

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: براساس پیش بینی ها در هفته جاری و هفته آینده، میانگین دمای هوا 1 تا 1.5درجه گرمتر خواهد شد که همین موضوع احتمال افزایش شدید نیاز مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایلنا از توانیر، غلامعلی رخشانی مهر اظهار داشت: در هفته گذشته میانگین دمای کشور  در حدود 36 درجه بود این درحالی است که براساس نقشه های هواشناسی، دمای هوا بین1 تا 1.5 درجه افزایش خواهد یافت.

به گفته رخشانی مهر، با رسیدن میانگین دمای هوا به 38 درجه در کشور، احتمال آنکه رکورد نیاز مصرف برق به 62 هزار مگاوات افزایش یابد وجود دارد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر و  دبیر ستاد راهبری اوج بار صنعت برق با بیان این که هفته گذشته با رسیدن نیاز مصرف به بیش از  60 هزار مگاوات، شاهد شکاف 6 هزار مگاواتی در تراز بین تولید و مصرف بودیم، خاطرنشان کرد: این هفته با توجه به شرایط موجود، احتمال تشدید این شکاف بیشتر شده است.

رخشانی مهر در عین حال تنها راهکار جلوگیری از بروز قطعی برق در این شرایط را تنظیم و مدیریت درست مصرف عنوان کرد و افزود: در کشور حدود 24 هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.

رخشانی مهر با بیان این که پیک برق در بازه ساعت های 12 تا 18 رخ می دهد، خاطرنشان کرد:  اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود 450 ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید 7 تا 8 هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با تاکید بر این که در همه دنیا، مصارف در این ساعت ها را مدیریت می کنند، خاطرنشان کرد: در ایران نیز  همانند سایر نقاط دنیا، مصارف به ساعت هایی غیر از ساعات پیک منتقل می شود.

وی در عین حال با تقدیر از مشترکان صنعتی و کشاورزی  به دلیل همکاری در طرح های مدیریت بار گفت: صنایع و کشاورزان با همکاری در طرح های مدیریت بار، از پاداش های صنعت برق و تخفیف های در نظر گرفته شده، بهره مند می شوند.

رخشانی مهر همچنین با اشاره به این که در اوایل خرداد ماه شاهد رشد بیش از 30درصدی مصرف برق بودیم، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش ها این دو گروه از ابتدای امسال رشد مصرف زیادی را تجربه کرده اند که در بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش ها شاهد افزایش پمپاژ آب ودرنتیجه بالا رفتن 18 درصدی مصرف برق بودیم و پس از آن نیز بخش صنعت بود که در رده دوم مصرف قرار داشت.

رخشانی مهر در خصوص انتشار جداول خاموشی ها نیز گفت: این جداول احتمالی است، اما در صورت تداوم همکاری مشترکان، خاموشی ها اعمال نخواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که همه هموطنان کولرهای گازی روی عدد 25 درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را نیز به ساعات خنک روز یا پایانی شب موکول نمایند، می توانیم به طور قطع اطمینان دهیم که شاهد قطعی برق نخواهیم بود.

معاون همانگی توزیع توانیر در عین حال از همه مشترکان صنعتی و کشاورزی نیز به دلیل همکاری در طرح های مدیریت بار و کاهش مصرف برق تقدیر کرد و گفت: همه این تلاش ها برای پایدار ماندن شبکه و جلوگیری از بروز خاموشی ها صورت می گیرد.

رخشانی مهر همچنین اضافه کرد:در بخش خانگی نیز می توان این جابه جایی بار را با  موکول کردن استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، جارو برقی، ماشین لباسشویی و... به ساعات خنک روز یا پایانی شب انجام داد.

رخشانی مهر همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص میزان ذخایر آب پشت سدهای کشور نیز اظهارداشت: ذخیره آب پشت سدها حداقل 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این به معنای نصف شدن توان تولید انرژی نیروگاه های برق آبی است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ذخایر آب سد ها را باید برای کشت پاییزه، احتمال تداوم خشکسالی و مصرف آب شرب و... تا حد امکان حفظ کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز