خبرگزاری کار ایران

نماینده دفتر یونسکو در تهران:

تولید انرژی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۸۷۹

نماینده دفتر یونسکو در تهران گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازها در منطقه و به‌خصوص ایران بالا است اما این کشور پتانسیل بالایی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر دارد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "سواتان سوتکوفسکی" در آئین پایانی نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی که با حضور وزیر نیرو و با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و وزارت نیرو برگزار شد، اظهار کرد: طی ۵۰ سال اخیر، جمعیت انسانی بیش از دو برابر شده و استخراج مواد در تولید انرژی اصلی و غذا با افزایش سه برابر، اقتصاد جهانی با افزایش ۵ برابر و تجارت جهانی نیز با افزایش ۱۰ برابری روبه رو شده است.

وی افزود: هم‌چنین در طی این مدت، استفاده از منابع با تقاضای فزاینده ناشی از نوآوری‌ها و دستاوردها در تولید کالاها و محصولات و بازاریابی و افزایش مطالبات مصرف‌کنندگان برخوردارتر جامعه روبرو شده است.

وی با اشاره به افزایش چندین برابری جمعیت جهان تا ۳۰ سال آتی، اظهار کرد: تولید انرژی در دهه‌های آتی تا حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و با افزایش تقاضا برای منابع، پتانسیل بالقوه‌ای برای تشکیل وضعیت نامناسب منابع طبیعی ایجاد خواهد شد.

سوتکوفسکی ادامه داد: در دهه‌ آتی، تبعات بالقوه برای مدیریت آب، امنیت غذا، شیوع بیماری‌ها، توزیع جمعیتی، سواحل مرزی و ... باعث تشدید مخاطرات خواهد شد.

وی متذکر شد: سازمان‌های میان دولتی علوم و سیاست‌گذاری یونسکو در خصوص تنوع زیستی و بوم زیست‌ها رنگ هشداری را روشن کرده و به ما اعلام می‌کنند که نزول سریع طبیعت تبعاتی را برای مردم و توسعه پایدار دارد.

وی با اشاره به قرارگیری کشور ایران در منطقه‌ای با فشار حاره‌ای نیمکره شمالی، اظهار کرد: بر اساس این سیستم، اکثرا هوای کشور و منطقه گرم و نیم گرم بوده و نزولات آسمانی کم و توزیع بسیار متغیری دارد و افزایش دمای جهانی نیز خطرات موجود در منطقه را افزایش می‌دهد.

نماینده دفتر یونسکو در تهران گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازها در منطقه و به‌خصوص ایران بالا است. ایران تماما از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند، در حالی که پتانسیل بالایی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر دارد.

وی افزود: یکی از اولویت‌ها در تحقق اهداف توسعه پایدار، تحول مدیریت پایدار آب و تضمین دسترسی به انرژی مدرن و قابل اطمینان برای همگان است. برای دستیابی به این امر نیز افزایش آگاهی جمعی امری مهم تلقی می‌شود اما متاسفانه تاکنون دولت‌ها علی‌رغم تلاش‌ها، نتوانسته‌اند اثرگذاری قابل مقایسه‌ای بر ارتقای وضعیت آگاهی جمعی با اعمال سیاست‌ها داشته باشند.

وی در خصوص اقدامات جامع دفتر منطقه‌ای یونسکو و چهار کشور زیر نظر در راستای تدوین سیاست‌های پایدار استفاده از آب و قوانین و توسعه آن، گفت: از طریق فعالیت‌های مشترک دفتر یونسکو، تلاش کرده‌ایم تا با حمایت از دولت‌ها در راستای بازیابی محیط زیست‌های آبی با محوریت طبیعت و مدیریت دوستدار محیط زیست در بیوسفرم‌های آبی و در چارچوب مرجع جهانی قوانین حوزه حفاظت از آب در منطقه اقدام کنیم.

سوتکوفسکی در خاتمه تاکید کرد: دفتر یونسکو از تمامی فعالیت‌ها برای تثبیت مصرت و مدیریت آب حمایت کاملی داشته و تلاش می‌کند تا اهداف مرتبط با انرژی و توسعه پایدار محیط زیست عملی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز