خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کدهای خاص معاملات را دستکاری می‌کنند/ امکان تحلیل نمادهای بورسی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۸۴۶

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: : در حال حاضر شاهد آن هستیم که یک کد قیمت یک سهم را با گره معاملاتی را با درصدهای منفی باز کرده و دوباره با چند خرید سنگین با قیمت کمی بالاتر به فروش می‌رساند.

شایان زهراکار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با انتقاد از دستکارهای معاملاتی در بازار سرمایه اظهار داشت: بازاری که در اختیار حقوقی‌ها و کدهای حقیقی خاص قرار دارد را چگونه می‌توان بررسی و تحلیل کرد؟ چندین حقوقی و بازارگردان به صورت کنترل شده هر وقت که بخواهند با چند خرید سنگین بازار را بالا برده و برعکس با عرضه سنگین می‌توانند بازار را پایین بکشند و با چند نماد بازار را دستکاری کنند.

وی با بیان اینکه باید اراده‌ای جلوی این اقدامات را بگیرد، گفت: توسط چند حقوقی هر روز رنج منفی زده می‌شود و پس از زمان معاملات این فروش‌ها باطل می‌شوند که کاملا مشخص است که کدهای خاص معاملات را دستکاری می‌کنند.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: چرا اجازه می‌دهند این تخلف‌ها انجام شود و در حالی که این تخلف‌ها قابل شناسایی و تشخیص است، چرا دوباره همان نوع تخلف تکرار می‌شود و در آن نماد باز هم شاهد ابطال معاملات هستیم.

زهرا کار با بیان اینکه بسیاری از تحلیل‌گران با این دستکاری‌های معاملاتی به دردسر افتادند، گفت: با این روند هیچ‌گونه امکان تحلیل نمادهای بورسی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که یک کد قیمت یک سهم را با گره معاملاتی را با درصدهای منفی باز کرده و دوباره با چند خرید سنگین با قیمت کمی بالاتر به فروش می‌رساند.

این فعال بازار سرمایه افزود: درحالی که این یک تخلف آشکار است اما هیچ برخوردی با این افراد نمی‌شود که این روند به سلب اعتماد مردم از بازار و خروج نقدینگی دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه در ١٠ ماه گذشته تا ٨٠ درصد برخی از سهام ریزش داشته‌اند و حتی حمایتی از سهامداران حقوقی این سهام نیز مشاهده نکرده‌ایم، گفت: وعده‌های حمایتی دولت از بازار محقق نشد بازار شاهد نوسانات کوچک در محدوده کاملا دستکاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز