خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

مهار رخداد مشکوک به بیماری سیاه زخم/ ارسال اکیپ واکنش سریع به مناطق آلوده

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۱۶۷

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از مهار رخداد مشکوک به بیماری سیاه زخم در استان ایلام خبر داد و گفت: سازمان دامپزشکی با واکنش سریع در مناطق آلوده حاضر شده و اکنون شرایط تحت کنترل است.

بهمن نقیبی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اهمیت بیماری سیاه زخم به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان، اعلام کرد: اقدامات کنترلی در ارتباط با بیماری از طریق واکسیناسیون دام‌های حساس در مناطق پر خطر کشور و اعمال مراقبت در سایر مناطق در دست اجراست.

وی افزود: دلیل شیوع بیماری سیاه زخم، مهیا شدن شرایط محیطی بیماری است که فرصت فعالیت عامل بیمارزا را داده است. 

نقیبی با بیان اینکه بیماری سیاه زخم (شاربن) سابقه طولانی در کشور دارد، اظهار کرد: سیاه زخم بیماری جدیدی نیست و جزو بیماری‌های بومی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سال‌هاست این بیماری مشترک دام و انسان در کشور ما گزارش می‌شود و سازمان دامپزشکی توانسته تا حدود زیادی با برنامه واکسیناسیون آن را کنترل کند.

به گفته نقیبی؛ هر چند بیماری در کنترل است، اما هر از گاهی وقوع مواردی از آن در کشور گزارش می‌شود. 

وی تصریح کرد: عامل بیمارزای سیاه زخم باکتری است که توان ماندگاری بالایی در خاک دارد و عوامل محیطی که خاک را جابه‌جا کند فرصت فعال شدن باکتری و ظهور بیماری را می‌دهد.

نقیبی از جمله این عوامل را زلزله، سیل و ... نام برد.

وی درباره شیوع تازه این بیماری در استان ایلام، اظهار کرد: گزارشات اولیه‌ی از وقوع تلفات دام با علایم بالینی مشابه سیاه زخم (شاربن) در استان ایلام داشته‌ایم، به محض دریافت گزارشات اکیپ واکنش سریع به مناطق فرستاده شد تا نمونه‌برداری‌ها انجام و اقدامات پیشگیرانه برای توقف گسترش بیماری انجام شود.

وی افزود: در مشاهدات اولیه دام‌های تلف شده، کارشناسان ما به شیوع بیماری سیاه زخم مشکوک شده‌اند، اما برای اظهار نظر قطعی درباره نوع بیماری و تائید نهایی باید منتظر جواب آزمایشگاه باشیم.

نقیبی زمان اعلام عامل و نوع بیماری را تا چند روز آینده عنوان کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: البته همکاران ما منتظر پاسخ آزمایشات نشده و اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و آگاه‌سازی دامداران را تا شعاعی که امکان انتقال بیماری وجود دارد را انجام داده‌اند.

نقیبی درباره آخرین گزارشات منطقه شیوع  بیماری، گفت: آخین گزارشات نشان می‌دهد تلفات جدیدی در دام‌ها نداشته‌ایم و اوضاع تحت کنترل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز