خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آتش‌سوزی‌های ۱۴۰۰ چه ارتباطی با خشکسالی دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۲۲۰

یک پژوهشگر آب گفت: خشکسالی که امسال همه کشور با آن دست به گریبان است، باعث شکنندگی وضعیت اکوسیستم‌ها، محیط زیست و منابع شده و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیشتر می‌کند.

مصطفی فدایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ارتباط خشکسالی و آتش سوزی‌ها اظهار داشت: خشکسالی‌ها اثرات منفی بسیاری بر مباحث اکولوژیکی، محیط‌های انسانی و حتی حیات وحش برجای می‌گذارند. موضوع‌هایی مانند افزایش دما، کاهش کیفیت هوا، گسترش بیماری‌ها، افزایش نیاز آبی، گسترش فشار بر منابع آب، جنگ بر سر آب، کاهش کیفیت و تناژ محصولات کشاورزی، افزایش قیمیت محصولات کشاورزی، مهاجرت حیات وحش و افزایش تعارض حیات وحش با مردم از جمله اثرات وقوع خشکسالی است.

وی افزود: یکی از اثرات مهم خشکسالی، فراهم شدن امکان بروز آتش‌سوزی‌های گسترده مراتع و جنگل‌هاست. کمبود بارش باعث کاهش رطوبت هوا و خشکیدگی خاک شده و کاهش رطوبت و خشک شدن پوشش گیاهی را در پی دارد. با توجه به این که خشکسالی‌ها عموما موجب افزایش دما نیز می‌شود، خطر افزایش تعداد و وسعت آتش سوزی‌ها محتمل خواهد بود.

این پژوهشگر آب با بیان اینکه خشکسالی که امسال همه کشور با آن دست به گریبان است، باعث شکنندگی وضعیت اکوسیستم‌ها، محیط زیست و منابع شده و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیشتر می‌کند، گفت: در ایران فراوانی وقوع و گستره تحت تأثیر پدیده خشکسالی نسبت به سایر بلایای طبیعی بیشتر بوده و خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن نیز گسترده‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: امسال خشکسالی در همه رژیم‌های آب و هوایی کشور با شدت و ضعف روی داده است، اما برخی از مناطق کشور به علت اندک بودن متوسط بارش سالیانه و گستردگی دامنه نوسانات بارندگی، از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند. گسترش و استمرار خشکسالی‌ها در مناطق گسترده‌ای از کشور که از نظر اقلیمی، خشک هستند، خسارت‌بارتر است. در این مناطق که به طور طبیعی دارای محدودیت آب و پوشش گیاهی هستند، وقوع خشکسالی اثرات منفی بیشتری در پی دارد.

فدایی‌فرد تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران پوشش جنگلی محدودی دارد، بحران آتش‌سوزی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه علاوه ‌بر از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی اندکِ موجود، به دلیل شرایط اقلیمی خشک، احیا و بازگشت مراتع و جنگل‌ها به حالت اولیه بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته آتش سوزی‌هایی که منشا آن عوامل انسانی بوده است، تهدیدی بزرگ برای جنگل‌ها محسوب می‌شود. بررسی عوامل آتش‌سوزی‌ها حاکی از آن است که برخی از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در سطوحی محدود، عمدی بوده و هدف از آن استحصال زمین کشاورزی بوده است بنابراین با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی شدید بر مردم و از طرفی گسترش بیکاری، امکان وقوع این تخلفات محتمل خواهد بود که با توجه به فراهم بودن شرایط اقلیمی و رطوبتی، امکان گسترش ناخواسته آتش‌سوزی و غیر قابل کنترل شدن آن فراهم است.  

رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران یادآور شد: با توجه به پیش‌رو بودن تابستان داغ و کم آب، احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع افزایش خواهد داشت. بر این اساس دستگاه‌های متولی همچون جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باید آموزش، فرهنگ سازی و توانمندی ساکنین بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و مهار آتش را در دستور کار قرار دهند و از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با چنین بحرانی استفاده کنند. بدیهی است هشدارهای قضایی برای قصور مدیران و مسئولین و همچنین عوامل آتش‌سوزی‌های عمدی در این خصوص بسیار ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز