خبرگزاری کار ایران

۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده برنج بین کشاورزان توزیع شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۹۵۲

یک مقام مسئول گفت: ۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده انواع ارقام پر محصول و کیفی اصلاح شده برنج در سال جاری بین کشاورزان توزیع شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت گفت: در سال زراعی جاری با پرداخت ۴۴,۰۵۵ میلیون ریال حدود ۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده و اصلاح شده برنج در اختیار حدود ۶۰ هزار شالیکار قرار گرفت.

فرامک عزیزکریمی افزود: بذرهای گواهی شده در دو استان گیلان و مازندران بین کشاورزان توزیع شد.

وی، افزایش ضریب بهره مندی کشاورزان از بذر گواهی شده برنج را جزو برنامه‌های این دفتر عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش بر این است که با معرفی ارقام مختلف و توسعه شرکت‌های خصوصی تولید کننده، ضریب بهره مندی برنج کاران از بذر گواهی شده از ۸.۵ درصد فعلی به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۵ برسد.

عزیزکریمی ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه، تعداد کشاورزانی که می‌توانند از بذر گواهی شده برنج بهره مند شوند از ۶۰ هزار نفر فعلی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی در همین حال گفت: تنوع بخشی ارقام از نظر کیفی و کمی و حمایت یارانه‌ای از ابزارهای حمایتی و تشویقی برای شالیکاران کماکان جزو برنامه‌ها خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای تشویق کشاورزان به مصرف بذر گواهی شده برنج، پروژه انتخاب مشارکتی PVS در ۱۰ مزرعه برای دو استان گیلان و مازندران اجرایی شده تا کشاورزان در شرایط مزرعه خود تفاوت ارقام جدید با ارقام موجود را به خوبی ملاحظه کنند.

وی، بذر را کلیدی ترین نهاده در افزایش تولید دانست و اذعان داشت: سیاستگذاری و راهبری برنامه ساماندهی تولید بذر برنج با حساسیت و اهمیت خاصی توسط دفتر امور غلات و محصولات اساسی و با همکاری مؤسسه‌های تحقیقات برنج و ثبت و کنترل گواهی بذر و نهال و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در حال اجرا است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز