خبرگزاری کار ایران

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

کاهش ۶۰ میلیون دلاری واردات پنبه به کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۴۸۴

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال 98 ، 200 میلیون دلار پنبه به کشور وارد شد اظها رکرد: در سال 99 با افزایش تولید پنبه میزان واردات با کاهش 60 میلیون دلاری به 140 میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم هزارجریبی امروز در آیین رونمایی از تمبر ملی دومین همایش روز جهانی پنبه به تشریح آخرین دستاوردهای کشور در حوزه تولید پنبه پرداخت و گفت: سطح زیر کشت پنبه به 114 هزار هکتار رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد 16 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در واحد سطح عملکرد تولید پنبه در کشور افزایش چهار درصدی داشته است.

هزارجریبی با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود میزان تولید پنبه نیز در سال 1400 افزایش 21 درصدی را داشته باشد گفت: پش بینی شده است در سال 1400، 327 هزار وش پنبه و 100 هزار تن الیاف پنبه تولید شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از افزوده شدن چهار استان دیگر به استان‌های تولیدکننده پنبه خبر داد و افزود: استان ایلام، لرستان، و سیستان و بلوچستان در سال جاری به استان‌های تولیدکننده پنبه افزوده شده و به احتمال بسیار زیاد بخشی از اراضی استان کرمانشاه نیز به زیر کشت پنبه در مرداد خواهد رفت.

هزارجریبی مجموعه اراضی که در استان‌های جدید به زیر کشت پنبه خواهد رفت را حدود دو هزار هکتار اعلام کرد.

وی با یادآوری اینکه زمانی ایران در تولید پنبه خودکفا بود افزود: از سال 1380 شاهد سیر نزولی تولید پنبه بودیم تا اینکه در سال 93 واردات از تولید داخل پیشی گرفت و این روند تا سال گذشته ادامه داشت.

هزارجریبی تصریح کرد: در سال 99 تا حدودی ورق برگشت و تولید از واردات پیشی گرفت، بر اساس آمار در سال گذشته تولید پنبه 80 هزار تن و واردات ان 70 هزار تن بود.

وی میزان نیاز کشور به الیاف پنبه را 120 هزار تن عنوان کرد و افزود: پیش بینی ما این است که با توجه به توسعه صنایع نساجی میزان نیاز ما به 150 هزار تن افزایش پیدا کند و حتی تقاضا از مرز 200 هزار تن نیز بگذرد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه ما این است که تا سال 1404 به خودکفایی تولید پنبه برسد تا علاوه بر تامین نیاز داخلی مانند گذشته تبدیل به صادر کننده این کالا شوند.

هزارجریبی میزان ارزی که سال 99 برای واردات پنبه از کشور خارج شد را 140میلیون دلار اعلام کرد که به توسعه سطح زیر کشت نسبت به سال 98 حدود 60 میلیون دلار کاهش داشته است.

وی در پایان سخنان خود کشت هرگونه پنبه تراریخته را در کشور رد و یادآور شد کشت هرگونه محصول تراریخته همچنان ممنوع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز