خبرگزاری کار ایران

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

۷۰ درصد قنوات کشور نیاز به بازسازی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۴۷۵

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: 70 درصد قنوات نیاز به بازسازی در کشور دارند که بودجه مورد نیاز سالانه آن 2000 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیمراد اکبری در مراسم افتتاح پروژه‌های آبرسانی با همکاری بنیاد برکت، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی با بیان اینکه قنات مهمترین سازه کشور است، اظهار داشت: سرزمین‌مان خواستگاه قنات است و اولین قنات‌های دنیا در ایران ساخته شدند که شاهکار مهندسی در تاریخ بشریت محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: 13 چشمه قنات ایران در یونسکو به ثبت رسیده و به معنای آن است که این سازه‌ها متعلق به نظام بشریت هستند و ارزش آنها آنقدر بالاست که در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی با بیان اینکه قنات‌ها هم آب شُرب و هم آب کشاورزی را تامین می‌کنند، گفت: 41 هزار رشته قنات به طول 40 هزار کیلومتر در کشور وجود دارد و می‌توانند جزو منابع آبی کشورمان باشند.

اکبری گفت: متاسفانه اعتبارات در نظر گرفته شده برای قنات‌ها بسیار پایین است به طوری که در سال‌های گذشته این عدد حدود 8 میلیارد بود که البته امروز به 400 میلیارد تمام رسیده اما این بودجه هم نمی‌تواند مشکل قنوات کشور را برطرف سازد.

وی با تاکید بر اینکه قنات یک سازه مردمی است و توسط مردم به بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: سالانه با توجه شرایط اقلیمی 5 تا 8 میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشور خروجی قنوات است و 8000 هکتار پایه آب قنوات کشور هستند.

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ سازه آبی مانند قنات در کشورمان وجود ندارد، بیان داشت: نباید از این ثروت ملی و میراث فرهنگی غافل شویم از این رو باید ردیف ملی برای انتقال آب به اراضی در نظر گرفته شود.

اکبری با بیان اینکه پیشنهاد از آبخیز تا جالیز را مطرح کرده‌ایم و به دنبال تعادل از بالادست هستیم، اظهار داشت: می‌توان این اقدامات و پیشنهادات را با کار جمعی و مشارکت مردمی به اجرا رساند.

وی با بیان اینکه برای مدیریت و تعمیر و ترمیم قنوات به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، تاکید کرد: 70 درصد قنوات نیاز به بازسازی در کشور دارند که بودجه مورد نیاز سالانه آن 2000 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز