خبرگزاری کار ایران

کشت نشاء برنج در ۳۵۰ هزار هکتار شالیزارهای دو استان شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۱۱۵

عملیات نشاکاری برنج تاکنون در سطح حدود ۳۵۰ هزار هکتار معادل ۸۰ درصد از شالیزارهای استان‌های گیلان و مازندران انجام شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارتخانه ضمن بیان این مطلب افزود: با وجود افزایش نسبی قیمت برنج و اقتصادی شدن کشت این محصول، به دلیل خشکسالی شدید و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری، سطح کشت برنج حدود ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار هکتار پیش بینی می شود.

فرامک عزیزکریمی گفت: به دلیل کاهش بارش، بخش هایی از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران با تنش مواجه خواهند شد ضمن آن که پیش بینی می کنیم سطح کشت برنج در سایر استان ها حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

وی با بیان این که در حال حاضر ده رقم برنج در استان های گیلان و مازندران کشت می شود، اظهار داشت: بیشترین فراوانی کشت در ارقام محلی متعلق به ارقام محلی صدری هاشمی و طارم و در ارقام پرمحصول مربوط به ارقام فجر و شیرودی است.

عزیزکریمی ادامه داد: در سال های اخیر ارقام پرمحصول و اصلاح شده زیادی مانند روشن، گیلانه، گیلار، تیسا و کیان متناسب با شرایط آب و هوایی و با عملکرد کمی و کیفی مناسب به جامعه کشاورزان معرفی شده و در حال توسعه است.

وی سطح کشت ارقام پر محصول در سال گذشته را ۳۲۲ هرار هکتار معادل ۴۰ درصد و ارقام محلی را ۴۸۱ هزار هکتار معادل ۶۰ درصد عنوان کرد.

عزیزکریمی پیش بینی کرد: با توجه به ارتقای قیمت ارقام پرمحصول، سهم این ارقام در اراضی زیر کشت  افزایش پیدا کند.

وی درباره تغییر کاربری اراضی شالیزاری نیز اظهار داشت: به دلیل بارندگی های مناسب در سال های ۹۸ و ۹۹ سطح برنجکاری کشور با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار نسبت به میانگین بلند مدت نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشت و با نظارت های جدی انجام شده در سطح زیر کشت کاهشی نداشتیم.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد تولید شلتوک در شالیزار های کشور گفت: در برداشت سال ۹۹ متوسط عملکرد تولید شلتوک در کشور حدود ۵ هزار کیلوگرم در هکتار بوده است.

وی در عین حال رکورد عملکرد تولید شلتوک برای ارقام محلی در مزارع پیشرو در سال ۹۹ را ۶ هزار کیلوگرم در هکتار و برای ارقام پرمحصول  ۱۰ هزار کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز