خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برخی شرکت‌های شیرخشک نوزاد، تنها تا ۲ ماه دیگر مواد اولیه دارند/ مشکل اصلی عدم تخصیص ارز ترجیحی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۸۴۱

در بین مشکلات تامین و گرانی کالاهای اساسی احتمال کمبود شیرخشک نوازد نیز نگرانی تازه‌ای برای مصرف کنندگان ایجاد کرده ‌است. به گفته انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک؛ 85 درصد مواد اولیه تولید شیرخشک نوازد وارداتی است که از سال گذشته تخصیص ارز ترجیحی برای آن به کندی و ناکافی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛‌ شیرخشک از کالاهای ضروری است که هر نوع خلاء در تامین آن می‌تواند بر سلامت نوزادان به ویژه آن‌های که نیاز به مصرف نوع خاصی از این منبع تغذیه‌ای دارند اثر گذار باشد. به تازگی انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک اعلام کرده؛ کشور به زودی وارد بحران تامین شیرخشک نوزاد می‌شود، چراکه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند.

هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک، در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل ایجاد بحران در تولید شیرخشک نوزاد، اظهار کرد: از سال گذشته با کندی در تامین ارز ترجیحی مورد نیاز برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد، مشکلات در تولید آغاز شد.

وی آخرین تخصیص ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه شیر خشک را مربوط به دی ماه سال گذشته عنوان کرد.

تحویل زاده ادامه داد: علاوه بر کندی در تخصیص ارز میزان آن نیز ناکافی است و پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

وی با تاکید بر اینکه 85 درصد از مواد اولیه شیرخشک نوزاد واردتی است،‌ افزود: واردات بخش عمده مواد اولیه، تنها مختص ایران نیست و تمامی کشورهای تولیدکننده شیر خشک عمده مواد اولیه خود را از کشورهای مختلف تامین می‌کنند.

تحویل زاده تصریح کرد: ‌در حال حاضر آب پنیر، لاکتوز، روغن و پروتئین مخصوص عمده مواد اولیه هستند که از طریق واردات تامین می‌شود.

به گفته وی؛ تنها 15 درصد از شیر بدون چربی مورد نیاز شیرخشک نوزاد از منابع داخلی تامین می‌شود.

تحویل زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به تولید بسیار بالای شیرخام در کشور چرا بخشی از مواد اولیه از داخل تامین نمی‌شود، گفت: به طور مثال آب پنیری که در تولید شیرخشک نوزاد استفاده می‌شود باید در سه مرحله املاح زدایی شود که تجهیزات و صنایع مورد نیاز آن در ایران وجود ندارد.

وی افزود: همانطور که گفتم تمام کشورهای تولید کننده شیرخشک بخشی مهمی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کنند از جمله روغن شیرخشک که تنها تامین کننده آن کشور مالزی است. 

تحویل زاده با اشاره به مشکلات دولت در تامین ارز ترجیحی خواستار جایگزینی آن با راز نیمایی در واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد شد.

وی گفت: اصرار دولت به تخصیص ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد در شرایطی در تامین آن مشکل دارد می‌تواند بحران در تامین این کالاهای مهم را شدیدتر کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی شرکت‌های شیرخشک نوزاد تنها تا 2 ماه دیگر مواد اولیه دارند پیش بینی می‌شود به زودی بحران تامین شیرخشک نوازد در کشور بسیار جدی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز