خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اهمیت ارائه برنامه اقتصادی توسط کاندیداها/ اقتصاد کشور باید هرچه سریع‌تر جراحی شود/ با نفت، شعار و عوام‌فریبی نمی‌توان کشور را اداره کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۷۰۵

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با نفت، شعار و عوام‌فریبی نمی‌توان کشور را اداره کرد، گفت: حل چالش‌های کشور نیازمند اجماع نخبگانی، گفت‌وگوی ملی، همت عمومی و مشارکت مردم در انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، فعالیت کاندیداها نیز برای جلب نظرات مردم افزایش یافته است و نامزد‌ها در روز‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در اثر شیوع کرونا، حضور فعالی در فضای مجازی داشتند.

با وجود اینکه وعده‌های زیادی درباره بهبود معیشت مردم و دیگر چالش‌های اقتصادی توسط آن‌ها ارائه شده، اما تاکنون هیچ یک از کاندیداها برنامه جامع و دقیقی ارائه نداده و تیم اقتصادی خود را به مردم معرفی نکرده‌اند.

متأسفانه بسیاری از کاندیداها در گذشته به گونه‌ای عمل کردند که این تلقی ایجاد شد که می‌توان به وسیله برخی از وعده‌های خیالی و همچنین ایجاد فضای دو قطبی به راحتی کرسی ریاست جمهوری را بدست آورد و بعد از آن تازه به فکر چگونگی اداره کشور شد.

اما به دلیل ادامه یافتن این وضعیت و عدم ارائه برنامه‌های مشخص و جامع برای اداره کشور، بسیاری از مردم دیگر اعتمادی به شعار‌های انتخاباتی کاندیدا‌ها نداشته و برای انتخاب فردی که بتواند امور را اصلاح کند، مردد می‌شوند.

بنابر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اکتفا به انتقاد کلی سیاست‌های دولت گذشته مناسب نبوده و کاندیدا‌ها می‌بایست یک برنامه جایگزین عملیاتی داشته باشند. به طوری که این برنامه در اختیار مردم و کارشناسان قرار گرفته و امکان بررسی و نقد آن وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت انتقاد دولت‌های گذشته و همچنین ارائه شعار‌‎های کلی و غیر منطقی نمی‌تواند توسط نخبگان مورد بررسی قرار گیرد و یا توسط مردم ارزیابی شود.

فاصله تایید صلاحیت تا روز انتخابات برای ارائه برنامه به مردم اندک است

وحید شقاقی کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با انتقاد از فرصت کم نمایندگان برای برنامه ریزی، آن‌هم بعد از زمان تایید صلاحیت گفت: بعد از زمان تایید صلاحیت نامزدها حدود 25 روز فرصت ارائه برنامه خود به مردم را دارند. در این فرصت اندک شناخت از برنامه نامزدها به خوبی صورت نمی‌گیرد و صرفاً برخی کلید واژه‌ها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: با آسیب شناسی ادوار گذشته انتخابات می‌توان فهمید که متأسفانه کلید‌واژه‌ها و شعار‌های سطحی جایگزین ارائه یک برنامه عملی و مدون شده است. اما داشتن برنامه دقیق، مهم‌ترین ویژگی یک کاندیدا و یک دولت است. البته برنامه‌ها نیز باید دارای خصوصیاتی باشند و کاندیداها باید برنامه خود را در دسترس نخبگان رشته‌های مختلف قرار دهند تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

شقاقی با بیان این که دهه پیش‌رو مهمترین دهه در طول تاریخ کشور است، گفت: با مقایسه دهه 40 تا دهه پیش‌رو به این نتیجه می‌رسیم که در برهه حساسی به سر می‌بریم و انتخابات آتی برای حل ابر‌چالش‌های ایران بسیار مهم است.

ضرورت برنامه ریزی برای چالش‌های کشور

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ابتلای کشور به 4 ابَر چالش مهم، افزود: بحران آب، بحران جمعیت، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و پایان عصر صادرات نفت، ابر چالش‌های مهمی هستند که در صورت عدم برنامه‌ریزی برای حل آن‌ها، کشور در آینده با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد.

شقاقی ادامه داد: مواجهه با این ابر چالش‌ها نیازمند اجماع نخبگانی، گفت‌وگوی ملی، همت عمومی مردم و مشارکت مردم در انتخابات است.

با نفت، شعار و عوام‌فریبی نمی‌توان کشور را اداره کرد

این استاد دانشگاه خوارزمی با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کشور نیازمند جراحی است و این جراحی بر ساختاری انجام خواهد شد که 83 میلیون جمعیت دارد؛ یعنی 83 میلیون ایرانی باید بپذیرند که با مُسکِن نفت، شعار و عوام فریبی نمی‌توان کشور را اداره کرد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص لزوم ارائه برنامه اقتصادی از سوی کاندیداها اظهار داشت: به عقیده من برخی از کاندیداها هنوز متوجه شرایط کشور نیستند و به دعواهای سیاسی مشغول‌اند و تاکنون هیچ کدام از آن‌ها برنامه مشخصی برای وضعیت اقتصاد کشور ارائه نکرده است.

شقاقی در پایان با اظهار امیدواری نسبت شرایط آینده کشور گفت: چالش‌های پیش‌رو در دهه آتی چالش‌های بالقوه هستند که اگر توسط مسئولان و کاندیداها جدی گرفته نشوند ممکن است به چالش‌های بالفعل تبدیل شده و کشور را به ویرانی بکشانند.

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، داشتن برنامه و تیم اقتصادی، برای تمامی کاندیدای ریاست‌جمهوری ضروری باشد. تنها با ارائه یک برنامه عملی توسط نامزد‌های ریاست جمهوری  می‌توان امید به حل مسائل کشور داشت. بهتر است کاندیدا‌های ریاست جمهوری به سرعت برنامه خود را منتشر کرده و آن را در سایت‌ و صفحات مجازی خود بارگذاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز