خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

امضای تفاهم‌نامه ریلی ایران و ارمنستان از مسیر نخجوان/ تکمیل راه‌آهن کریدور شمال-جنوب از راه ارمنستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۳۲۰

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از امضای تفاهم‌نامه ایران و ارمنستان برای فعال کردن مسیر ریلی دو کشور از طریق نخجوان خبر داد.

به گزارش ایلنا، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر خود به جمهوری ارمنستان که در قالب هیات همراه وزیر راه و شهرسازی انجام شد، گفت: با توجه به اتفاقات اخیری که در منطقه به وقوع پیوست و صلح ارمنستان و آذربایجان، گزینه حمل ریلی کالا از مسیر جلفا به نخجوان و از آنجا به سمت ایروان، تفلیس و مسکو در دستور کار قرار گرفت و ماه هاست که راجع به این مساله مشغول رایزنی و گفت‌وگو هستیم.

وی ادامه داد: طی جلسات متعددی با روسیه راجع به این مسیر صحبت کردیم و با ارمنستان یک جلسه غیر حضوری و مجازی برگزار شد. طی آن جلسه موضوعات مورد علاقه طرفین به بحث گذاشته شد.

رسولی افزود: در این سفر که همراه با وزیر راه و شهرسازی به ایروان انجام شد، طی یک نشست، سندی در 6 ماده به امضا رسید که در این تفاهم‌نامه طرفین عزم خودشان را برای همکاری در زمینه حمل‌ونقل کالا از طریق شبکه ریلی در مسیر ایران به سمت روسیه و اروپا اعلام کردند. همچنین اعلام شد که برای تحقق این امر در اولین فرصت اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات تعرفه‌ای و موضوعات مربوط به سیستم‌‌ها، اطلاعات و آمار موجود طرفین از طریق ایمیل در اختیار هر دو راه‌آهن قرار داده شود تا کار کارشناسی دقیق تری صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در این سند هر دو طرف اعلام کردند که تلاش و بررسی خود را برای جذب بار از سایر شقوق حمل و نقل به ریل انجام می‌دهند، گفت: در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت تمام بار هند به روسیه و بالعکس از طریق دریا حمل می‌شود. اما مسیر ریلی از طریق ایران هم باعث صرفه‌جویی در زمان شده و هم از منظر هزینه امکان رقابت با مسیر دریایی را دارد.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه، بندی در ارتباط با مراکز لجستیکی گنجانده شده و بناست طرفین طی یک همکاری در زمینه سرمایه گذاری در حوزه های لجستیکی، به مشتریان، علاقه مندان غیردولتی، شرکت‌ها و ... اطلاع‌رسانی کرده و مشارکت آن‌ها را در حوزه لجستیک ریلی جلب کنند.

رسولی با اشاره به سند امضا شده گفت: این سند شروع خوبی برای فعال کردن مسیر ریلی خلیج فارس به دریای سیاه است. طی یک مذاکره تلفنی با قائم مقام راه آهن روسیه،این موضوع در کنار سایر بحث‌هایی که با روسیه داریم مطرح شد و آن‌ها نیز از این اقدام اعلام حمایت کردند.

وی افزود: امیدواریم این تلاش‌ها به زودی منجر به فعال شدن مسیر حمل‌و‌نقل ریلی در کریدور شمال-جنوب و استفاده از ظرفیت فوق‌العاده سرزمین ایران و موقعیت خاص ژئوپولتیک کشور شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز