خبرگزاری کار ایران

در پی نشست رؤسای کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در تهران، اعلام شد

همکاری‌های گمرکی و تجاری ایران و ارمنستان افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۱۸۸

مناسبات گمرکی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در پی سفر هیئت بلندپایه گمرکی این کشور به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان توسعه خواهد یافت.

به گزارش ایلنا از گمرک ایران، "ادوارد هوانیسیان"، رئیس کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان و هیئت همراه در نشستی که با حضور دکتر مهدی میراشرفی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در محل ستاد مرکزی گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، آمادگی کشورش را برای توسعه و تقویت همکاری‌های گمرکی فی‌مابین اعلام کرد.

براساس این گزارش در این نشست طرفین ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط و همکاری‌های گمرکی و تجاری، بر لزوم نهایی شدن توافقات قبلی دو کشور ازجمله پروتکل تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و موافقت‌نامه امضا شده دروازه مشترک مرزی نوردوز - مغری تأکید کردند.

 سند پروتکل تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان هشتم اسفند ماه سال 1396 در ایروان و به دنبال آن  سند الزامات فنی سیستم تبادل الکترونیکی اطلاعات پیشرفته مابین گمرکات دو کشور در تاریخ بیست و هفتم آبان ماه سال 1398 به امضای طرفین رسید که نهایی و اجرایی شدن آن منجر به تسریع در ترخیص کالاهای تجاری خواهد شد.

همچنین به موجب موافقت‌نامه استفاده از دروازه مشترک مرزی نوردوز- مغری که به امضای مسئولان گمرکات دو کشور رسیده است دو کشور می‌توانند به طور مشترک از دستگاه‌های ایکس‌ری کامیونی دو طرف استفاده کنند.

بر پایه این گزارش برگزاری جلسات منظم ماهیانه بین مدیران گمرکات مرزی، درخواست از گمرک ارمنستان برای پیوستن به کنوانسیون تیر و کارنه دوپاساژ و CMR و آمادگی ایران برای حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین نیازهای گمرک ارمنستان از  دیگر  مسایل مورد نظر در نشست رؤسای کل گمرکات دو کشور بود.

 دکتر مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در این نشست با اشاره به  روابط خوب تجاری دو کشور گفت: خوشبختانه ایران و ارمنستان در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی قرار گرفته‌اند و چنانچه این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در جهت انتفاع دو کشور گام برداریم، می‌توانیم  سطح  مناسبات خود به ویژه  امور تجاری را ارتقا دهیم.

میراشرفی گفت: ما با ارمنستان علاوه بر مشترکات فرهنگی و تاریخی در بحث اوراسیا هم دارای منافعی هستیم که این امر می‌تواند، شرایط موجود را به نفع دو کشور  تغییر دهد. تنها دروازه تجاری ما با اوراسیا از طریق مرز زمینی ارمنستان است و ایران می‌تواند از این طریق به اوراسیا متصل شود.  

 میر اشرفی یادآور شد: پنج سال پیش سندی به منظور تبادل الکترونیک اطلاعات بین گمرک ایران و ارمنستان مبادله شد و ما خواهان این هستیم که این سند به مرحله نهایی و اجرایی برسد. همچنین پنج سال پیش موافقت‌نامه استفاده از دروازه مشترک را با ارمنستان امضا کردیم که اجرایی شدن آن، سرعت در ترخیص کالا را در پی خواهد داشت.

میراشرفی اضافه کرد: تقویت گمرکات نوردوز و مغری، موضوع دیگری است که علاوه بر  24 ساعته شدن، باید با برگزاری جلسات هفتگی مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

وی یاداورشد:کنوانسیون تیر و کارنه دوپاساژ و "سی ام آر" در بحث تسهیل تجارت با اروپای غربی یکی دیگر از موضوعاتی است که در صورت پیوستن ارمنستان به این کنوانسیون‌ها، می‌تواند به رفع مشکلات در جهت کاهش هزینه‌های تردد کمک کند.

رئیس کل گمرک کشورمان ضمن تشکر از حمایت‌های ارمنستان درخصوص کارآفرینان ایرانی و بحث سرمایه‌گذاری دو طرف اظهار داشت: ما آمادگی داریم از طریق بخش خصوصی حمایت‌های گمرکی لازم را از گمرک ارمنستان به عمل آوریم و اگر مشکلی وجود داشته باشد برای رفع آن به شما کمک کنیم.

وی همچنین تأکید کرد: در بحث مبارزه با قاچاق کالا، مایلیم  همکاری‌های نزدیک‌تری از طریق مبادله اطلاعات داشته باشیم تا قاچاق گمرکی به حداقل خود برسد.

رئیس کل گمرک ایران افزود:  فضای محدود گمرک مغری و صعب‌العبور بودن مسیر کوهستانی، گسترش فضا و بهبود جاده‌های مورد تقاضای رانندگان کامیون‌‌ها را طلب می کند.

بر پایه این گزارش، ادوارد هوانیسیان، رئیس کمیته درآمد های دولتی ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، به حجم تجارت دو کشور  و  همچنین میزان کالاهایی که از کشورهای مختلف از طریق ایران به ارمنستان ترانزیت می‌شود اشاره کرد و گفت:  تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی می‌تواند در مدیریت گمرک و مدیریت ترخیص کالا نقش محوری داشته باشد و باعث حل و فصل مشکلات شود.

وی افزود: در حال حاضر دریافت اطلاعات گمرکی به طور کامل صورت نمی‌گیرد و  اسنادی که بین دو کشور به امضاء رسیده می‌تواند پایه و اساس تبادل اطلاعات گمرکی بین دو کشور باشد.

هووانیسیان گفت: از سال  1390  به این سو در مورد همکاری‌های گمرکی، اسناد و توافق‌نامه‌های زیادی بین ایران و ارمنستان امضا شده که ما می‌توانیم براساس آنها، همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم و همه این  اسناد و مدارک را در قالب ایجاد گروه‌های کارشناسی یا چارچوب‌های دیگری که پیشنهاد خواهد شد، اجرایی کنیم.

رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در خصوص اقداماتی که از سوی گمرک کشور متبوعش در چارچوب توافق‌نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی با ایران صورت گرفته اشاره کرد و افزود: در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده و در سال 2019 سندی به امضا رسید و پس از آن ملاقاتی در منطقه آرارات بین مقامات گمرک ایران و ارمنستان دو طرف انجام و توافق  شد تا فعالیت‌های ثمربخشی در این زمینه داشته باشیم که این امر به فعالیت‌های جدی از طرف ما و شما نیاز دارد.

وی افزود: مبارزه با قاچاق کالا نیز در مرکز توجه ما قرار دارد  و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته که در کشف قاچاق مؤثر بوده و با توجه به اینکه موارد قاچاق کالا در مرز کم نیست، اگر آمادگی لازم وجود داشته باشد، ما می‌توانیم اقدامات تکمیلی را به صورت تشکیل گروه کاری مشترک در جهت مبارزه با قاچاق کالا مورد بررسی قرار دهیم. رییس کمیته درآمد های دولتی گمرک ارمنستان همچنین گفت: ما قصد  داریم با احداث پایانه جدید و سرمایه گذاری ۲۲ میلیون یورویی در پایانه مرزی مغری نسبت به توسعه تجارت با ایران اقدام کنیم.

این گزارش حاکی است رئیس کل گمرک ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه آینده خوبی در روابط دو کشور قابل پیش‌بینی است، به برخی از اقدامات  انجام شده در زمینه هوشمندسازی رویه‌ها و فعالیت‌های گمرک کشورمان و همچنین تسهیلات ایجاد شده برای فعالان مجاز اقتصادی و چگونگی حمایت از آنان اشاره کرد و گفت: ما  با کمک متخصصان دانشگاهی   سامانه‌ای بین گمرک و 15 سازمان ایجاد کردیم و در حال حاضر با تمامی سازمان‌ها مرتبط با تجارت در کشورمان به صورت الکترونیکی تبادل دیتا داریم که بعد از سیستم بانکی، بزرگترین سیستم تبادل دیتا  به شمار می رود.

 میراشرفی تصریح کرد:. ما در حال حاضر به هیچ وجه از کاغذ استفاده نمی‌کنیم و در بحث هوشمندسازی هم گمرک موبایل را ایجاد کردیم و شعارمان «گمرک  موبایل ،در هر زمان و هر جا » است.

شایان ذکر است در این نشست آرتا شس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، گورشاهوردیان و رودیک یارالیان، دبیر سوم سفارت ارمنستان در تهران، آشوت مرادیان، معاون رئیس کل کمیته ارمنستان و ادگار گورگیان، دبیرکل کمیته درآمدی کشور ارمنستان از طرف ارمنستان و  نماینده وزارت امور خارجه، حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل،علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات،  ابراهیم نقدی، معاون حقوقی، فوزیه رسته، مدیرکل دفتر توسعه و تجهیز، اورنگی، ناظر گمرکات آذربایجان  شرقی و  مدیرکل تبریز، برادری، مدیر گمرک نوردوز از طرف ایران حضور داشتند .

 براساس برنامه تنظیم شده، قرار است رئیس کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان و هیئت همراه در مدت اقامت دو روزه خود در تهران با برخی از مقامات اقتصادی کشورمان ازجمله دکتر پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مهندس شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مهندس خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ملاقات کند و در جمع فعالان اقتصادی ایرانی حضور یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز