خبرگزاری کار ایران

شرایط ورود فعالان فضای مجازی به فرایند عدالت ترمیمی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۷۹۹

اطلاعیه مرکز عدالت ترمیمی در خصوص نحوه و شرایط ورود فعالان فضای مجازی به فرآیند عدالت ترمیمی، رسیدگی به درخواست ­ها، نحوه همکاری فعالان، مزایای همکاری قانونی و اصول حاکم بر فرآیند ترمیمی اعلام شد.

به گزارش ایلنا از بازار سرمایه، محمدمهدی منتظری، رئیس مرکز عدالت ترمیمی سازمان بورس با بیان این مطلب در خصوص اجرای عدالت ترمیمی بیان داشت: بر اساس اطلاعیه مرکز عدالت ترمیمی سازمان بورس، کلیه فعالان فضای مجازی اعم از مدیران کانال­ ها، گروه ­ها و صفحات مجازی بورسی که سابقه انجام فعالیت در فضای مجازی بدون اخذ مجوز نهادمالی از سازمان بورس را دارند از قبیل مشاوره، سیگنال دهی و سبدگردانی و غیره، با توجه به اینکه این قبیل فعالیت­ ها مصداق بند (۱) ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار و دارای وصف مجرمانه است، می­توانند با دریافت و تکمیل فرم تقاضانامه اجرای شیوه ­های عدالت ترمیمی از سایت سازمان بورس ( اینجا کلیک کنید) اقدام کرده و با ثبت آن نزد دبیرخانه سازمان وارد فرایند ترمیمی شوند.

وی در این خصوص ادامه داد: تکمیل اطلاعات فرم مذکور ضروری است و مرکز عدالت ترمیمی بالطبع امکان رسیدگی به درخواست ­های ناقص یا فاقد مستندات لازم را نخواهد داشت. همچنین توضیحات لازم در خصوص تکمیل این فرم، در قالب یک فایل راهنمای پیوست، در آدرس فوق ارائه شده است.

منتظری در ادامه مهم ترین اقدامات ترمیمی مورد انتظار سازمان بورس را تشریح کرده و افزود: مهم ترین اقدامات ترمیمی مورد انتظار سازمان بورس در این بین، توقف فوری انواع فعالیت­ های موضوع نهاد مالی (تحلیل­گری مالی، مشاوره سرمایه­ گذاری سبدگردانی)، توقف فوری معرفی خود به عنوان نهادهای مالی، اخذ رضایت شکایت خصوصی و واحدهای نظارتی به نحوی که حسن نیت و تمایل به همکاری در عمل ثابت شود و انطباق محتوای کانال یا صفحات تحت مدیریت با رعایت شرایط قانونی خواهد بود.

رئیس مرکز عدالت ترمیمی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به روند رسیدگی به شکایات مردمی در این خصوص خاطرنشان کرد: کلیه اشخاصی که از نحوه عملکرد فعالان فضای مجازی شکایتی داشته می­توانند شکایت خود را به همراه مستندات مثبته در سایت اداره رسیدگی به شکایات سازمان ثبت کنند. طی هماهنگی به عمل آمده با آن اداره گزارشات واصله توسط سازمان بررسی و رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر ، مرکز عدالت ترمیمی پس از بررسی درخواست­ های واصله به شرط کامل بودن درخواست­ها، به نوبت به  درخواست­های مذکور رسیدگی می کند. مرکز عدالت ترمیمی در خصوص تعیین مصادیق اقدامات ترمیمی لازم در هر پرونده و ارائه تعهدنامه ترمیمی به سازمان و نحوه اجرا و گزارشگری آن با ارائه­ کنندگان درخواست مقابل خواهد کرد.

منتظری در ادامه در خصوص محرمانه بودن اطلاعات ارسالی گفت: کلیه مدارک و مستندات ابرازی فعالان نزد مرکز عدالت ترمیمی محرمانه بوده و به هیچ عنوان علیه ایشان استفاده نخواهد شد. ورود فعالان به فرآیندهای ترمیمی اختیاری است. در صورت همکاری کامل فعالان با مرکز و ارائه گزارشات، مراجع قضایی مزایای قانونی برای این اشخاص در نظر خواهند گرفت. چنانچه اشخاص به هر دلیل تمایل به ثبت درخواست یا همکاری نداشته باشند، پرونده توسط معاونت حقوقی سازمان نزد مراجع قضایی اعلام و با قاطعیت موضوع تا صدور حکم محکومیت و اجرای مجازات های قانونی از مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

رئیس مرکز عدالت ترمیمی سازمان بورس در ادامه بیان داشت: همانطور که فعالان فضای مجازی مطلع هستند، دادگستری استان تهران طی مکاتبات صورت گرفته تمایل قوه قضائیه را در استفاده از نهادهای ارفاقی نظیر صدور قرار بایگانی پرونده و صدور قرار تعلیق تعقیب، موضوع مواد ۸۰ و ۸۱ قانون آئین دادرسی کیفری را برای فعالان فضای مجازی در صورت همکاری کامل ترمیمی معاونت حقوقی سازمان بورس اعلام کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: باید به این مطلب اشاره کرد که قوانین کیفری، سایر نهادهای ارفاقی را نیز در خود جای داده است. صدور آراء تعلیقی، تعویق صدور حکم، صدور مجازات­ های جایگزین زندان نظیر ارائه خدمات تخصصی به عموم و تخفیف در اعمال مجازات از سایر مصادیق نهادهای ارفاقی است که بنا به سطح همکاری، کیفیت و زمان انجام تعهدات ترمیمی توسط مرجع قضایی اعمال خواهد شد.

یادآور می شود، متقاضیان در صورت وجود هر گونه ابهام یا سؤال ضروری در خصوص موضوعات مرتبط، می توانند با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۰۴۴۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز