خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سالانه ۱۳ میلیارد متر مکعب آب با ضایعات کشاورزی هدر می‌رود/ آیا نزاع روستاها برای آب محتمل است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۱۰۸

یک نماینده مجلس گفت: نقش آب در مناسبات سیاسی، بین‌المللی و دیپلماسی جهان پیش‌رو بیش از نفت خواهد بود و این نشان می‌دهد که موضوع آب چقدر اهمیت دارد

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اوضاع خشکسالی و اینکه چقدر جنگ آبی بین روستاها نزدیک است، اظهار داشت: امسال کاهش نزولات جوی داریم و به تبع آن خشکسالی اثراتی روی حوزه کشاورزی نیز داشته است، در سال جاری بخشی از کشت گندم دیم قابل برداشت نبوده و ممکن است میزان برداشت 7 تا 10 درصد کاهش یابد. 

وی با بیان اینکه در کشورهایی با اقلیم مشابه ما توانسته‌اند، با بهره‌وری شرایط مناسبی ایجاد کنند، تصریح کرد: سالانه 13 میلیارد متر مکعب آب زراعی با ضایعات کشاورزی تلف می‌شود، یعنی بابت این میزان محصول کشاورزی 40 هزار میلیارد تومان صرف شده که تماما بصورت ضایعات از بین می‌رود.

این نماینده مجلس گفت: آب می‌تواند در نظامات دنیا بین شهرها روستاها منازعه ایجاد کند، در همه جای دنیا مناشقات آبی داریم و این نشان‌دهنده اهمیت آب است، نقش آب در مناسبات سیاسی، بین‌المللی و دیپلماسی جهان پیش‌رو بیش از نفت خواهد بود و این نشان می‌دهد که موضوع آب چقدر اهمیت دارد، طبیعتا اگر یک منبع آبی بین دو کشور شهر و یا دو روستا مشترک باشد زمان خشکسالی و ناکافی بودن منابع آبی ممکن است منازعاتی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه باید نگاه دقیق و عملی داشته باشیم، افزود: خشکسالی در همه کشورها وجود دارد باید با انطباق و سازگاری و علم و فناوری شرایط مطلوبی را برای تامین غذای مردم ایجاد کنیم.

سادتی‌نژاد تاکید کرد: در این شرایط باید یک استراتژی دقیق و درست را در حوزه منابع آبی دنبال کنیم، باید بهره‌وری آب را بالا ببریم و آبیاری سنتی و غرقابی را حذف کنیم، باید کشاورزی را در مناطق کویری به فضای سربسته و گلخانه‌ها منتقل کنیم تا بهره‌وری آب بالا برود، حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را افزایش دهیم. در مناطق کویری کشت‌های آب‌بر حذف و کشت‌های کم‌آب‌بر و استرتژیک جایگزین شود، الگوی کشت باید سازگاری مناسبی با منابع آبی داشته باشد، بطور کلی اگر از ظرفیت منابع آبی کشور مناسب استفاده شود توان تامین غذای 80 میلیون ایرانی را داریم کمااینکه می‌توانیم با بهره‌وری بیش از این هم تولید غذا کرده و منابع ارزی زیادی هم وارد کشور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز