خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واردات گاز دور از دهن نیست/ رویکرد اقتصادی، ما را از بازارهای خارجی دور کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۷۴۳

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: با روند و رشد کنونی مصرف، دور از ذهن نیست که روزی مجبور به واردات گاز باشیم و براساس اطلاعات بنده این ریسک برای کشور وجود دارد.

روبرت بیگلریان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد عدم موفقیت کشور در صادرات گاز اظهار داشت: شاید علت اصلی این بود که به گاز بعنوان کالای استراتژیک نگاه نکردیم، یعنی نگاه ما به گاز مبتنی بر امنیت مصرف داخلی بوده و از همین روی از جنبه مزیت آن در اقتصاد بین الملل، ژئوپلتیک غافل شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به رویکردهای اقتصادی در کشور ما؛ از حیث یارانه دادن به مصرف انرژی جهت افزایش  مزایای هزینه‌های سوخت به برخی بخش‌های اقتصادی یا در بحث عدالت اجتماعی از حیث فراگیر کردن حامل‌های انرژی، سیاست ما مبتنی بر توزیع گاز در اقصی نقاط کشور برای مصرف خانگی و داخلی است و این ما را از بازارهای خارجی دور می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بخش گاز صنعتی سرمایه‌بر است و عمده صادرات آن مربوط با خطوط لوله است که آن نیز نیاز به ارتباطات ژئوپلتیک و سیاست خارجی است که به هر علتی نخواسته‌ایم یا نتوانسته‌ایم در این موضوع اعمال نفوذ اثرگذاری داشته باشیم.

وی یادآور شد: اگر دولت روسیه از مزایای گازی خود استفاده کرده است؛ در درجه نخست به مزیت‌های استراتژیک خود در منطقه اروپا نگاه کرده و با توجه به مزایا و پتانسیل‌های نظامی که داشته، ابزار گاز نیز مزید بر بهره‌مندی بیشتر شده است. یعنی پتانسیل نظامی و دیپلماتیک به تولید و بسط سیاست انرژی این کشور کمک کرده و بالعکس.

نماینده مردم ارامنه جنوب کشور با اشاره الزامات افزایش تولید گاز جهت صادرات اظهار داشت: در درجه نخست افزایش تولید بستگی به وضعیت چاه‌ها، سرمایه خارجی و فناوری دارد و همچنین باید وضعیت وضعیت مصرف گاز را روشن کنیم چون با این حجم اگر بخواهیم به همه اقصی نقاط کشور گازرسانی کنیم، حتی به روستاهای ۵ خانوار، دیگر نمی‌توانیم در موضوع تولید، مصرف و صادرات موفق باشید.

بگلریان افزود: با روند و رشد کنونی مصرف، دور از ذهن نیست که روزی مجبور به واردات گاز باشیم و براساس اطلاعات بنده این ریسک برای کشور وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز