خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و‌ شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای آغاز ساخت راه‌آهن بصره هنوز منتظر مجوز عراقی‌ها و تحویل زمین هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۵۶۳

معاون وزیر راه و شهرسازی دلایل تاخیر در اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره را تشریح کرد.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل تعلل در اجرای راه‌اهن شلمچه- بصره با توجه به گذشت 2 سال از صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای این پروژه در دیدار رییس جمهور کشورمان با همتای عراقی خود اظهار داشت: طبق تفاهمنامه ایران این پروژه در خاک عراق را می‌سازد و در خاک کشورمان در نقطه صفر مرزی خط آهن وجود دارد و قرار بر این بوده که در خاک عراق هم ایران عملیات ساخت راه آهن بصره را انجام دهد.

وی ادامه داد: موضوع مهم در آغاز این پروژه در خاک عراق این است که، این کشور مجوز ورود پیمانکاران و اراضی مورد نیاز برای استقرار ماشین آلات و تجهیزات را ارایه دهد و استقرار افراد و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه ریلی منوط به مجوز عراق بود. همچنین باید هماهنگی‌های مورد نظر دستگاه‌های مختلف و مسئول ملی در خاک عراق از جمله وزارت حمل و نقل و استانداری بصره صورت می‌گرفت.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در داخل کشور هم باید مقدمات ساخت این پروژه فراهم می‌آمد، اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در نقطه صفر مرزی از منطقه آزاد اروند اراضی مورد نیاز را تحویل گرفت و سرمایه گذار در آن منطقه مستقر شده‌است. علاوه بر آن زمین‌های بیشتری را برای احاث ایستگاه و ترمینال مرزی راه آهن در خاک ایران تحویل گرفتیم که بتوانیم عملیات تجهیز کارگاه را انجام دهیم.

خادمی با بیان اینکه از آغاز تجهیز کارگاه برای احداث ترمینال مرزی یک ماه می‌گذرد، ادامه داد: اراضی تحویل داده شده در حال آماده‌سازی هستند تا تجیهزات مستقر شود و تجهیز کارگاه صورت بگیرد.  

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای آغاز ساخت راه آهن بصره منتظر تحویل اراضی هستیم، گفت: همانطور که گفته شد از سمت ایران تا نقطه صفر مرزی ریل وجود دارد و اقدام مهم برای سرعت بخشی به این پروژه این است که عراق اراضی تحویل دهد اما نمی‌دانیم تحویل اراضی برای استقرار تجهیزات چه زمانی خواهد بود. تمام مقدمات کار را آماده کرده‌ایم که به محض ارایه مجوز از سوی عراق، وارد عملیات اجرایی شویم.

وی ادامه داد: طبق تفاهمنامه قبلی که بین رییس جمهور کشورمان و نخست وزیر سابق عراق امضا شد، سرمایه گذاری برای ساخت و اجرای راه آهن شلمچه- بصره توسط ایران خواهد بود. هر بار که وارد مذاکره با طرف تفاهمنامه می‌شدیم اعلام می‌کردند که این موضوع باید در هیات دولت تصویب شود که خوشبختانه این موضوع یک ماه گذشته به تصویب رسید و قاعدتا باید موانع قانونی ارایه زمین از طریق وزارت حمل و نقل عراق برداشته شده باشد.  

خادمی تاکید کرد: برای پیگیری این موضوع با توجه به تصویب آن در هیات دولت عراق، درخواست انجام مذاکرات با تیم‌های عراقی را داده‌ایم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز