خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

بانک آب مشکل خشکسالی کشور را حل می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۰۵۴

یک کارشناس حوزه آب گفت: لازمه راه‌اندازی بانک آب رعایت و حفاظت از حقوق آب است که در کشور ما اینگونه نیست، بنابراین شرایط ایجاد بانک و بازار آب را نداریم.

انوش نوری‌اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره موضوع خشکسالی و امکان راه‌اندازی بانک آب در کشور به‌عنوان راه‌حلی برای عبور از این شرایط اظهار داشت: ما دو سال پیاپی بارندگی داشتیم و به نوعی مردم و مسئولین مسئله کم‌آبی را فراموش کردند و حتی شایعه شد که دوره‌های ترسالی شروع شده، به همین دلیل اکنون تا حدودی غافلگیر شدیم. 

وی افزود: سازمان هواشناسی به گروه سازگاری با کم‌آبی هشدار داد و آماده‌باش وجود داشت اما برنامه منسجمی تدارک دیده نشده بود و اکنون نیز بیشتر تدابیر به صورت توصیه‌هایی است که غیرمتمرکز و به ابتکار مناطق مختلف گذاشته و برنامه جامعی مشاهده نشده است. بیشتر برنامه‌ها در زمینه توصیه به کشت محصولات کم‌آب‌بر، صرفه‌جویی در منزل و راه‌های جلوگیری از تلفات آب است که چندان نمی‌توانند خسارت‌ها را کاهش دهند. 

این کارشناس حوزه آب گفت: اکنون میزان بارش در کشور به طور میانگین 40 درصد کاهش داشته، البته در برخی مناطق وضعیت بهتر است اما پیش‌بینی می‌شود مناطق جنوبی و  شرقی از موضوع خشکسالی خیلی آسیب ببینند. 

وی بیان داشت: ما کشوری هستیم که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع است، بطور کلی همیشه مناطقی از کشور دچار خشکسالی است بنابراین باید راه‌حل‌های اساسی‌تری را دنبال کرده و به جای مقابله، خودمان را با خشکسالی سازگار کنیم و برنامه‌ای که متناسب با شرایط اقلیمی فعالیت‌های اقتصادی را تعریف کنیم، وجود ندارد. برنامه‌ای که نیاز به آب کمتری داشته و فعالیت‌های اقتصادی کمتر آسیب ببیند، تعریف نشده است.

نوری‌اسفندیاری درباره راه‌اندازی بانک آب خاطرنشان کرد: مجوزهایی که برای بهره‌برداری از آب وجود دارد در این بانک گذاشته می‌شود، یعنی کسانی که قصد فروش و خرید مجوزها را دارند به این بانک مراجعه کرده و نسبت به خرید و یا فروش اقدام می‌کنند. 

وی ادامه داد: فرض کنیم یک منطقه شهری در یک سال به دلیل کمبود آب حقابه کشاورزان مجاور شهر را که در بانک آب موجود است می‌خرد و به این ترتیب از حق آب کشاورزان شهر مجاور برداشت و به خریدار اضافه می‌شود، این رویه مربوط به کشورهایی است که حقوق آب ثبت شده و مشخص دارند. کشور ما در معرض دست‌اندازی آبی است و اگر کسی چاه غیرمجاز حفر و از سفره مشترک برداشت کند، در واقع از حقابه دیگران استفاده کرده و یا آن را کم می‌کند و حقابه‌دار هم توان مقابله ندارد. 

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد: بانک آب مختص به کشورهایی است که از حقوق آب حفاظت می‌شود و نهادهای مربوط به ثبت حقوق آب به‌شدت از دست‌اندازی جلوگیری می‌کنند ولی در کشور ما به حقابه کشاورزی و محیط زیست دست‌اندازی می‌شود و خسارتی هم بابت این تعدی پرداخت نمی‌شود.

وی یادآور شد: لازمه راه‌اندازی بانک آب رعایت و حفاظت از حقوق آب است که در کشور ما اینگونه نیست، بنابراین شرایط ایجاد بانک و بازار آب را نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز