خبرگزاری کار ایران

مخبر در گفت‌وگو با ایلنا:

تاخیر در واردات واکسن و انتظار برای تولید داخل منطقی نیست/توانایی تولید ۳۰ میلیون دوز تا شهریورماه را داریم/ به وعده داده شده، وفا کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۶۶۷

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اظهار داشت: مخالف واردات واکسن نیستم و از اولین نفراتی بودم که اعلام کردم منطقی نیست در حالی که هر روز تعدادی از هموطنان‌مان به دلیل این ویروس جانشان را از دست می‌دهند، منتظر تولید واکسن داخلی باشیم و هر ثانیه تاخیر در واردات واکسن کرونا اشکال دارد.

محمد مخبر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان اثرگذاری واکسن کوو ایران برکت اظهار داشت: در فازهای تست انسانی اثرگذاری واکسن کوو ایران تقریبا 100درصدی بوده اما باید توجه داشته باشیم حجم افراد در مرحله تست کوچک است و در حال حاضر نمی‌دانیم در واکسیناسیون عمومی اثربخشی آن چند درصد باشد اما تاکنون نتایج و جواب تست بسیار عالی بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که به مردم قول داده بودیم را محقق کردیم و به وعده داده شده وفا کردیم. اردیبهشت ماه قرار بود یک میلیون دوز واکسن کوو ایران را به وزارت بهداشت تحویل دهیم که امروز 300 دوز آن را تحویل می‌دهیم اما اینکه چه تاریخی از این واکسن‌ها استفاده شود را نمی‌دانیم و این جزو اختیارات و تصمیمات وزارت بهداشت است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه در شهریور ماه توانایی تولید 30 میلیون دوز واکسن را خواهیم داشت، گفت: تا تیرماه مجموعه تولیدی واکسن کوو ایران برکت به ظرفیت 12 میلیون دوز تولید می‌رسد البته تولید این واکسن را از مسیرهای دیگر هم دنبال می‌کنیم و اگر لازم باشد آنها هم به تست انسانی خواهند رسید.

مخبر در پاسخ به این سوال که آیا واکسن کوو ایران برکت برای نمونه‌های جهش یافته مانند ویروس هندی و آفریقایی هم موثر است، توضیح داد: برای ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی این واکسن موثر بوده اما برای انواع دیگر جهش یافته ویروس کرونا نمونه‌ای نداشتیم که بر روی آن امتحان کنیم و میزان اثرگذاری بر روی آن را نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: البته تحقیقات دنیا نشان می‌دهد که واکسن‌های حاصل از ویروس‌های کشته و ضعیف شده اثرگذاری بیشتری دارند و بر روی انواع جهش یافته این ویروس موثر هستند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه تاریخ واکسیناسیون عمومی از طریق واکسن کرونا را وزارت بهداشت تعیین می‌کند، گفت: از آنجایی که گفته می‌شود واردات واکسن با حجم بالا هم قرار است صورت بگیرد و با توجه به تولید واکسن در داخل کشور، ایران از کشورهایی خواهد بود که در بازه زمانی کوتاه تمام جمعیت را واکسینه می‌کند.

مخبر یادآور شد: همچنین از کشورهایی خواهیم بود که به صادرات واکسن کرونا می‌رسیم.

وی بیان داشت: مخالف واردات واکسن نیستم و از اولین نفراتی بودم که اعلام کردم منطقی نیست در حالی که هر روز تعدادی از هموطنانمان به دلیل این ویروس جانشان را از دست می‌دهند، منتظر تولید واکسن داخلی باشیم و هر ثانیه تاخیر در واردات واکسن کرونا اشکال دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز