خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

تغییر ارقام بودجه در مجلس ربطی به دولت ندارد/ دولت ١.٢ میلیارد دلار طلب از بانک مرکزی دارد/ کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۹۳۶

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: میزان معافیت‌های مالیاتی هم شناسایی شده و در حال حاضر ۴۹ هزار میلیارد تومان مالیات‌ معاف شده را مشخص کرده‌ایم که جزو یارانه پنهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در برنامه کلاب هاوس در اتاقی تحت عنوان« ۸ سال سازمان برنامه و بودجه» اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۹۹ بودجه ریزی همه دستگاه‌های اجرایی بر مبنای عملکرد تهیه شده‌ است.

وی درباره یارانه های پیدا و پنهان گفت: سازمان درآمدهای پایدار را شناسایی کرده و تمام یارانه‌هایی که ارایه شده چیزی حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده‌ است که این رقم احصا شده و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارایه کرده‌ایم.

 شناسایی ۴۹ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: حتی میزان معافیت‌های مالیاتی هم شناسایی شده و در حال حاضر ۴۹ هزار میلیارد تومان مالیات‌ معاف شده را مشخص کرده‌ایم که جزو یارانه پنهان محسوب می‌شود.

نوبخت درباره بدهی بانک مرکزی به دولت اظهار داشت: از این موضوع نباید تلاش شود که نشان داده شود با آقا همتی اختلاف نظری وجود دارد. طبق قانون درآمدهایی که برای بخش‌های مختلف به ویژه هدفمندی یارانه‌‌ها داریم که از محل فروش صادرات فرآورده‌های نفتی است و در قانون بودجه هم رقم آن مشخص است.

وی ادامه داد: مشکل این است که شرکت نفت اعلام می‌کنند توانسته ارز حاصل از فرآورده‌های نفتی را به بانک مرکزی واریز کند. اما بانک مرکزی به دلیل شرایط تحریم نتوانسته ریال آن را بدهد چراکه آقای همتی و بانک مرکزی معتقد است در این صورت امکان دارد پایه پولی افزایش پیدا کند.

رییس سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه دولت ١.٢ میلیارد دلار طلب از بانک مرکزی دارد، تاکید کرد: اتفاقا امروز که بحث خرید واکسن بود به دنبال این بودیم که این ١.٢ میلیارد دلار تسعیر شود و بتوانیم از این منابع برای خرید واکسن استفاده کنیم.

نوبخت تاکید کرد: البته این موضوع به این معنا نیست که بانک مرکزی از پرداخت آن استنکاف می‌کند بلکه توانایی پرداخت آن را ندارد چراکه می‌خواهد ارزش پول کشور حفظ شود.

وی درباره این موضوع که گفته می‌شود برخی از وزرا پشت در اتاق رییس سازمان برنامه و بودجه منتظر می‌مانند و نمی‌توانند درخواست‌های خود را پیگیری کنند، تاکید کرد: اگر شناختی از بنده داشته باشید می‌دانید که من را به گشاده‌رویی، احترام و تلاش برای رفع مشکل افراد می‌شناسند و گفته می‌شود که سازمان برنامه و بودجه واقعا کلید است.

کاهش تقریبا 44 درصدی سهم نفت در بودجه

رییس برنامه و بودجه درباره سهم نفت از درآمدهای کشور گفت: از ۵۶٣ هزار میلیارد تومان؛ سهم نفت و فرآورده‌های نفت چیزی حدود ۶ درصد و سهم نفت و میعانات گازی ٢ درصد است. باید توجه داشته باشیم که درآمد ارزی کشور از بیش از ١۴٠ میلیارد دلار به چیزی حدود چند میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که در سال‌های گذشته سهم نفت در بودجه بیش از ۵٠ درصد بوده و امروز به حدود ۶ و ٢ درصد رسیده است.

استقراض از بانک مرکزی کذب محض است

معاون رییس جمهوری در پاسخ سوال ایلنا مبنی بر استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق در اسفندماه سال گذشته تاکید کرد: استقراض از بانک مرکزی کذب محض است و هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.

همچنین پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره دستکاری بودجه در مجلس گفت: از ١٢ آذرماه تا ٢٧ اسفندماه سال گذشته در مجلس برای بررسی و تصویب بودجه حضور داشتیم و در روز آخر برای برخی از جداول در صحن تفویض اختیار کردند و از ٢٩اسفندماه رابطه ما با مجلس درباره بودجه قطع شد تا زمانی که فروردین ماه جداول به دولت تحویل شود.

وی افزود: در فروردین ماه جداول به دولت ابلاغ شد اما دولت قبول نکرد چراکه رییس قوه مقننه باید آن را به رییس قوه اجرایی تحویل می‌داد. در نهایت رییس قوه مقننه جداول را به رییس قوه اجرایی ابلاغ کرد و آنچه را که رییس قوه اجرایی به ما ابلاغ کرد را در دستور کار قرار دادیم.

پورمحمدی گفت: اینکه در این فرایند ارقام تغییر کرده باشد ارتباطی به دولت ندارد و شب آخر مجلس در این باره تفویض اختیار کرد و قانون گذار رسماً جداول را به دولت ابلاغ کرد.

در ادامه گفت‌وگو در کلاب هاوس رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که به هیچ وجه قصد ندارد کاندیدای ریاست جمهوری شود و برنامه‌های خود را برای ترم بعد تدریس در دانشگاه افزایش داده اشت.

نوبخت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان لایحه‌ای است که در حال نهایی شدن است و امیدواریم قبل از پایان عمر دولت این موضوع را به صورت قانون داشته باشیم.

وی درباره میزان تغییرات بودجه پس از تصویب در مجلس اظهار داشت: آنچه منابع بودجه ١۴٠٠ را به مجلس ارایه دادیم سقف آن ٨۵۴ هزار میلیارد تومان بود که مجلس آن را به یک میلیون و ٢۵٠ هزار میلیارد تومان افزایش داد. این مایه تفاوت باید به نوعی به ١٠٠٠ ردیف موجود در بودجه اضافه می‌شد.

رییس سازمان برنامه بودجه افزود: در نهایت مجلس تغییرات اعمال شده را در ١٠٠ صفحه ابلاغ کرد و این تغییرات منتشر شده و مردم می توانند به آن مراجعه کنند.

در ادامه پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باور جدی داریم که جبران کسری بودجه از بانک مرکزی آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌کند، اظهار داشت: مهم‌ترین آسیب جبران کسری بودجه از بانک مرکزی تورم است که بار تورم هم بر دوش سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.

وی تاکید کرد: سال گذشته که سخت‌ترین سال دولت بود برای جبران کسری به سمت انتشار اوراق رفتیم.

پورمحمدی با بیان اینکه برداشت ۵ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی مربوط به سال ٩٧ است، ادامه داد: خرداد سال ٩٧ این مجوز داده شد که این برداشت انجام شود که باید توجه داشته باشیم که دولت با مسائلی چون سیل، زلزله، کرونا و ... مواجه بودیم و هزینه‌های دولت افزایش یافت.

وی تاکید کرد: در سال ٩٩ که اوج نیاز ما بود فقط ۴٠ درصد از حق قانونی خود از صندوق توسعه ملی را استفاده کردیم تا پایه پولی افزایش پیدا نکند و می‌دانیم که جبران کسری بودجه از برداشت‌های مانند بانک مرکزی، دودی است که به چشم خودمان می‌رود.

معاون سازمان و برنامه بودجه مجددا درباره دستکاری بودجه در مجلس اظهار داشت: آخر شب ٢٧ اسفند ماه سال گذشته نمایندگان مجلس درباره جداول تفویض اختیار کردند و هیات رییس مجلس در این باره تصمیم گرفتند اما حتی توان تذکر هم نداشتیم چراکه اساسا این موضوع در اختیار قوه مقننه است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز