خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

راهکار تجدیدپذیرها برای کاهش پرداخت یارانه به قشر خاص

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۶۱۴

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: عملا صنایع عمده بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند، در بخش خانگی هم 50 درصد انرژی به قشر مرفه جامعه می‌رسد، بنابراین یارانه هدفمند نیست. از سوی دیگر نیاز بالا رفته پس اگر به موضوع کلان نگاه کنیم راهکار صحیح جز بالا بردن بهره‌وری و تولید انرژی از تجدیدپذیرها نیست.

محمدعلی پورامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره لزوم توسعه تجدیدپذیرها در کشور اظهار داشت: قبلا ادبیات انرژی در کشور اینگونه بود که تجدیدپذیرها انرژی گرانی هستند و یا اینکه ما منابع سوختی زیادی داریم، چرا باید سراغ تجدیدپذیرها برویم؟ اما امروز با پیشرفت تکنولوژی و ارزان شدن تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، این دیالوگ‌ها منتفی شده است. امروز راهی جز توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بالا بردن بهره‌وری در مصرف انرژی نداریم. 

وی با بیان اینکه یارانه انرژی زیاد به صورت غیرهدفمند پرداخت و اقشار ضعیف کمترین میزان یارانه را دریافت می‌کنند، افزود: عملا صنایع عمده بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند، در بخش خانگی هم 50 درصد انرژی به قشر مرفه جامعه می‌رسد، بنابراین یارانه هدفمند نیست، از سوی دیگر هم نیاز بالا رفته پس اگر به موضوع کلان نگاه کنیم راهکار صحیح جز بالا بردن بهره‌وری و تولید انرژی از تجدیدپذیرها نیست.

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به دلیل اینکه سیاست کشور این است که به قشر خاص یارانه بدهد، نیروگاه‌ها به جای پرداخت 260 میلیارد تومان به صنعت گاز، 450 میلیون پرداخت کرده‌اند طبیعتا این امکانپذیر نیست و شرایط را سخت می‌کند، زیرا استخراج و تولید گاز هزینه دارد. 

وی توضیح داد: اکنون از نظر تکنیکی توسعه صنایع در کشور به گونه‌ای است که نمی‌توان بلافاصله مصرف انرژی‌های فسیلی را کم و یا یارانه را قطع کنیم چون نیاز به سرمایه گذاری در صنایع انرژی‌بر داریم، بنابراین یکی از راهکارهای موازی توسعه تجدیدپذیرها در نقطه‌ای است که بیشترین فشار را روی شبکه برق بخصوص در فصل گرما است.

پورامیری بیان داشت: با وجودی که توسعه صنعتی و اقتصادی کشور رشد تقریبا صفری داشته اما رشد مصرف هم بالا بوده اگر شرایط  کسب و کار بالا برود و رونق اقتصادی 5 تا 6 درصدی را داشته باشیم مصرف انرژی نیز بالا خواهد رفت، بنابراین تجدیدپذیرها کمک بزرگی خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز