خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

منافع اقتصادی مشترک زیربنای اعتماد متقابل در روند مذاکرات ایران _ عربستان/ اتاق مشترک بازرگانی تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۲۰۶

سفیر سابق ایران در اردن اظهار داشت: در این صورت ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با توجه به تنوع و چند بعدی بودن زیر ساخت‌های اقتصادی و تجاری ایران در کنار همکاری‌های انرژی بویژه جذب سرمایه گذاری‌های سعودی در ایران با توجه به بازار وسیع کشورمان منافع مشترکی را برای دو کشور فراهم سازد.

مجتبی فردوسی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر اقتصادی مذاکرات ایران عربستان گفت: مذاکرات ایران و عربستان پیرامون تحولات منطقه‌ای پیش از این هم بوده، لکن موفقیت این دور از گفتگوها را باید در آینه تحولات جستجو کرد. سعودی‌ها از تغییرات کاخ سفید نتایج چندانی در نیات خود مبنی بر مشارکت در روند مذاکرات برجام و یا تداوم ائتلاف جنگ علیه یمن و تامین نیاز ماشین جنگی بدست نیاوردند.

وی ادامه داد: از اینرو این ضعف باید از طریق توازن رفتاری میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی برآورده شود تا مسیر تحولات داخلی آن کشور برپایه معیارهای حاکمیتی سعودی سپری شود. حال که محور کوشنیر، نتانیاهو تاثیر وجودی خود را از دست داده است راه پیشرو توافق با ج.ا.ایران است تا امنیت و منافع ملی سعودیها را براورده سازد.

فردوسی‌پور تصریح کرد: براین اساس مبنای مذاکرات بغداد رویکرد امنیتی با هدف اعتماد سازی را دنبال می‌کند، که تحقق آن مسیر طول درازی را نوید می‌دهد که البته در صورت نتیجه بخش بودن روندها در وین و احیای برجام ۲۰۱۵ می‌تواند کوتاه گردد.

وی با اشاره به تاثیر اقتصادی این مذاکرات گفت: در این صورت ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با توجه به تنوع و چند بعدی بودن زیر ساخت‌های اقتصادی و تجاری ایران در کنار همکاری‌های انرژی بویژه جذب سرمایه گذاری‌های سعودی در ایران با توجه به بازار وسیع کشورمان منافع مشترکی را برای دو کشور فراهم سازد.

وی افزود: قرار گرفتن در چنین روندی باید پس از احیای مناسبات دیپلماتیک از طریق برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بویژه تشکیل اتاق مشترک دو و یا چند جانبه حتی با انضمام عراق، زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری مشترک را رقم زند.

سفیر سابق ایران در اردن خاطرنشان کرد: از این مهمتر با توجه به بحران‌های اخیر ژئوپلتیک دریای سرخ بویژه بحران انسداد کانال سوئز و اهمیت یافتن کریدور شمال، جنوب از یک طرف و توافقات چین با حوزه کشورهای خلیج فارس طرح پیوستدار این مجموعه به پروژه کمربند راه و جاده ابریشم را نیز تکمیل سازد. توریسم، بویژه در بعد دینی آن با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران با آسیای میانه و عراق در جنوب، می‌تواند در تکمیل مسیر به داخل شبه جزیره نیز مکمل این چرخه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز