خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان استاندارد مطرح کرد:

اجازه واردات ۲ هزار تن کالا را ندادیم/ بررسی ۸۱ درصد از کالاهای وارداتی توسط ملوانان و کولبران/ بخشی از استانداردهای خودرویی را تعلیق کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۸۳۳

رییس سازمان استاندارد اظهار داشت: 85 استاندارد در حوزه خودرو اجباری شدند که البته بخشی از آنها به علت تحریم‌ها در حالت تعلیق هستند ولی 76 استاندارد به صورت جدی رعایت و نظارت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ غلامرضا شریعتی در نشست خبری امروز اظهار کرد: ما امروز یک بسته حمایتی را برای حوزه‌های واردات و صادرات ارائه می‌کنیم که براساس آن واردات مواد اولیه شرکت‌ها، مواد واسطه‌ای و ماشین‌آلات می‌تواند تسهیل‌ شود. ما این بسته را در جهت مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید ارائه دادیم.

وی در مورد نظارت‌های انجام شده در سال 99 گفت: در سال گذشته برای تامین ایمنی مردم تا حد توان نظارت‌هایی انجام دادیم. 2000 تن کالای مختلف اجازه ورود به کشور پیدا نکردند از جمله مواد غذایی، چرم، لوازم الکترونیکی و... که استانداردهای لازم را نداشتند.

شریعتی در ادامه افزود: در مورد صنایع انرژی‌بر نظارت‌هایی انجام شد. برخی از صنایع انرژی زیادی مصرف می‌کردند. 34 صنعت مختلف 40 میلیون بشکه معادل 2 میلیارد دلار مصرف انرژی داشتند و یک میلیارد تن هیدروکربن و 1.5 میلیارد تن هیدروژن و 15 هزار تن سولفور از طریق این صنایع به محیط زیست اضافه شده است.

رئیس سازمان استاندارد تصریح کرد: در مورد خدمات نیز برنامه‌هایی داریم تا استانداردهایی برای حوزه خدمات تعریف شود. در دنیا، استاندارد خدمات موضوع معمولی است که ما نیز این مسئله را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. حدود 1000 استاندارد برای خدمات طراحی شده که تمرکز بیشتر روی مشاغل خانگی و حوزه‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: استاندارد خدمات بیشتر در مورد مدیریت خدمات است و در حوزه‌هایی مانند گردشگری و سیستم مدیریتی ضدرشوه نیز ورود می‌کند. در مورد برخی موارد مانند شهربازی‌ها این استانداردها اجباری است.

شریعتی با اشاره به حوزه خودرو خاطرنشان کرد: 85 استاندارد در حوزه خودرو اجباری شدند که البته بخشی از آنها به علت تحریم‌ها در حالت تعلیق هستند ولی 76 استاندارد به صورت جدی رعایت و نظارت می‌شوند. خوشبختانه خودروسازان هم خود را با این استانداردها وفق می‌دهند. ما انتظار داریم که استانداردهای خودروسازان از ما جلوتر باشد کمااینکه در شرکت‌های خودروسازی دنیا نیز به این شکل است.

رییس سازمان استاندارد افزود: سختگیری در  مورد خودروسازان به معنای مانع‌زایی نیست بلکه در راستای تقویت تولید است چراکه با این استانداردها خودروساز می‌تواند به بازارهای منطقه وارد شود و صادرات و ارزآوری داشته باشد. علاوه بر این استاندارد خودرو جزو حقوق شهروندی نیز می‌باشد. در مورد استانداردهای عابر پیاده تجهیزاتی از طرف خودروسازان خریداری شده و در حال آزمایش است.

وی همچنین بیان کرد: در سال گذشته 93 محموله شامل مواد غذایی، لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی و... از سازمان استاندارد برای ورود به کشور مجوز نگرفتند. تفاهمنامه‌ای نیز با سازمان دامپزشکی و غذا و دارو منعقد شده تا اقدام و آزمون مشترک داشته باشیم و نتایج آزمون مورد تایید قرار گیرد.

رئیس سازمان استاندارد افزود: برای واردات کالا، در کشتی یا هنگام تخلیه بار نمونه‌گیری می‌کنیم تا ارزیابی‌ها انجام شود تا وقتی اسناد حمل بار داده شود، نتیجه آزمون اعتراف کنند که در این صورت آزمایشگاه‌ با کالیبره بالاتر بهتر می‌شوند.

شریعتی با اشاره به کالاهایی که از طریق کولبری یا خارج از چارچوب قانونی وارد کشور می‌شوند، گفت: 81 درصد از کالاهایی که ملوانان و کولبران آورده‌اند را بررسی کرده‌ایم و برای این کار سازمان استاندارد 2 میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به ذرت‌های آلوده تصریح کرد: 70 هزار تن از ذرت‌های آلوده مرجوع شده و به دنبال این هستیم تا بقیه نیز مرجوع شوند.

رئیس سازمان استاندارد همچنین در مورد نازل‌های سوخت توضیح داد: برای بررسی نازل‌های سوخت برنامه داشتیم که 76 هزار و 105 نازل سوخت را بررسی کنیم اما در عمل این رقم به 112 هزار و 310 بررسی افزایش پیدا کرد. 85 هزار و 250 نازل سوخت مایع شرایط استاندارد را داشتند و 6 هزار و 659 عدم انطباق و جود داشت و 24 هزار و 101 آزمون هم انجام نشد. در مورد پمپ بنزین 6 درصد و در مورد CNG‌ 12 درصد عدم انطباق داشتیم.

شریعتی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد ویدئوهایی که از شیر‌های غیراستاندارد و مخلوط با آب در فضاهای مجازی منتشر شده بود گفت: برخی از اخبار شبکه‌های مجازی صحیح نیستند. شرکت کاله نیز در این مورد اطلاعیه داد و توضیح داد که به نظر می‌رسد که این کار از قبل برنامه‌ریزی شده بود. این افراد کارمند کاله نبودند و این شرکت شکایت خود را ثبت کرده و در حال اجرا است. اگر در مورد کیفیت مسئله‌ای وجود داشته باشد ما تضمین می‌کنیم که شرکت استاندارد آن را پیگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز