خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد؛

تا پایان 1400، 290 طرح آب و برق افتتاح می‌شود/ انتظار بارش نرمال نداشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۲۷۰

وزیر نیرو اظهار داشت: تا پایان دولت دوازدهم ۱۷۳ روستا به آب شیرین دسترسی پیدا خواهند مرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق در ۳ استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران در قالب دومین هفته از پویش# هرهفته-الف-ب-ایران با ۵۱۴.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری اظهار داشت:  امیدوارم با مصرف آب درست قدردان این نعمت باشیم و در روزهای باقیمانده بهار شاهد تحول در زمینه بارش‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه طرح های آب و برق بدون همکاری همه دستگاه‌های مربوطه به ثمر نمی‌رسد، به طرح‌هایی که در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شوند اشاره کرد و ‌‌افزود: این استان به دلیل پهناوری و پراکنده بودن نقاط جمعیتی به لحاظ شرایط تامین آب و برق متفاوت است و سرمایه گذاری و همکاری بیشتری را می‌طلبد.

وزیر نیرو همکاری بخش خصوصی در شیرین کردن آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا پایان دولت دوازدهم ۱۷۳ روستا به آب شیرین دسترسی پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تامین آب روستایی حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: سال گذشته موفق شدیم ۱۶۵۰ روستا به آب سالم و پایدار متصل شود، امسال هم تا پایان فروردین برنامه‌ها اعلام خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: امروز طرح آبرسانی به تفتان با ۹۴۲ خانوار و ۵۰۱۸ روستایی و همچنین فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان به ظرفیت  ۱۰ میلیون لیتر در شبانه روز ( ۱۰ هزار متر مکعب ) به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی؛ در مناطق خشک و نیمه خشک واحد آب نه با متر مکعب و حتی لیتر بلکه باید با قطره تناسب شود، چراکه این مفاهمه ایجاد می‌کند که انتقال آب شیرین به صورت حوضه به حوضه و از سدها با چه سختی‌هایی مواجه است.

مقام عالی وزارت نیرو بیان داشت: استفاده از آب بویژه در بخش کشاورزی باید هدف‌دار بوده و اصلاح شیوه مصرف اعمال شود تا سختی تامین آب بخصوص در استان‌های خشک و نیمه خشک کمتر شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این طرح‌ها موجب شود که تابستان با دشواری کمتری سپری شود، گفت: کشور به لحاظ اقلیمی وارد دوران حدی شده یعنی انتظار بارش نرمال نداشته باشیم، یا خشکی و یا ترسالی مفرط خواهیم داشت.

وی با اشاره شرایط حدی اقلیمی تاکید کرد: باید آمادگی داشته باشیم و مهیای این باشیم که بهار سال آینده سیلاب عظیم رخ دهد بنابراین باید لایروبی، پهنه‌بندی، مهندسی رودخانه و تسهیل عبور سیلاب سرعت احداث مخازن  با وقفه مواجه نشود تا بتوانیم سیلاب را مدیریت کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه پویش # هر هفته – الف – ب – ایران در سال 1400 نیز هر هفته به اجرا درخواهد آمد گفت: طی هفته گذشته و این هفته 9 طرح عمده با سرمایه‌گذاری 3428 میلیارد تومان افتتاح شد و تا پایان 1400 سرجمع طرح‌های پویش به 290 طرح با سرمایه‌گذاری 65  هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: فروردین سال گذشته در همین زمان اعلام کردیم که در پویش سال 99، 250 طرح با 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح خواهد شد اما با تلاش و همکاری دستگاه‌ها و ظرفیت‌ بخش خصوصی تا پایان 26 اسفند گزارش دادیم که 307 طرح با سرمایه‌گذاری 81 هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

وی ابراز امیدواری کرد که امسال با کیفیت بهتر از سال گذشته طرح‌ها به ثمر برسند.

وزیر نیرو با اشاره به طرح‌های امسال تا پایان دولت دوازدهم افزود: بالغ بر 173 طرح با سرمایه‌گذاری 43 هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی گفت: طرح‌های ساخت و سازی و سازوکاری امسال شامل پنج سد مخزنی ملی، سه شبکه آبیاری و زهکشی با وسعت 10 هزار هکتار، 13 تصفیه خانه آب، 19 تصفیه خانه فاضلاب، 10 واحد نیروگاه برق حرارتی، 25 واحد نیروگاه مقیاس کوچک و تجدیدپذیر، برق رسانی به 206 روستا، 36 طرح پست و خط انتقال در مناطق مختلف کشور، آبرسانی به 400 روستا با جمعیت 300 هزار نفر خواهد بود و برنامه‌ریزی می‌شود برای بخش دوم سال 1400 نیز این مسیر ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برای تابستان به خاطر کاهش بارش‌ها نیازمند همکاری بیشتر با مصرف کنندگان باشیم افزود: ما تدارک لازم را دیده‌ایم و در بخشی از این تدارک نیز روی همکاری مصرف کنندگان حساب باز کرده‌ایم. امیدواریم این همکاری همانند سال‌های گذشته به رغم محدودیت‌های بارش تابستان ادامه داشته باشد.

وی گفت: امسال به دلیل برگزاری انتخابات و ضرورت حضور حداکثری مردم همه تدارک لازم برای بهره‌برداری از طرح‌ها و جهت آرامش مردم صورت گرفته و وزارت نیرو به عنوان مهم‌ترین دستگاه پشتیبان بخش تولید با عرضه مناسب آب و برق به این اهداف کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد: همچنین برنامه‌ریزی کردیم از ظرفیت بودجه 1400 و احکامی که موجب می‌شود تا چرخ  صنعت آب و برق روان بچرخد استفاده حداکثری داشته باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز