خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دوباره برجام، دوباره جولان طلای سیاه ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۸۳۱

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی در مورد تغییرات احتمالی قیمت نفت گفت: تغییر قیمت را شاهد خواهیم بود اما نه فقط به خاطر ایران. قیمت‌ها تحت‌تاثیر مسائل مختلفی تغییر می‌کند که اصل ماجرا عرضه و تقاضا است.

به گزارش ایلنا، همزمان با ورود یک رئیس جمهور دموکرات به کاخ سفید، گمانه‌زنی‌ها بر سر بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای که محدودیت در فروش نفت مهمترین پیامد آن بود، آغاز شد، تحریم‌هایی که از روز 13 آبان سال 98 آغاز و هر روز بر مفاد آن افزوده و تشدیدتر شده بود.

اکنون بعد از گذشت حدود 2 سالی که طی آن نفت ایران سخت‌ترین روزهای عمر 100 ساله خود را سپری کرد، بار دیگر اخباری مبنی بر بازگشت اعضای گروه 1+5 منهای ایالات‌متحده بر سر میز مذاکره درباره برجام مخابره می‌شود که شاید در صدر مباحثی که از سه‌شنبه هفته گذشته در وین مطرح می‌شود، موضوع لغو تحریم‌ها بخصوص صادرات نفت باشد، امروز گشایش احتمالی در شرایطی رخ خواهد داد که اوضاع نه ایران بلکه جهان با 6 سال قبل بسیار متفاوت شده و اگر نگوییم نتیجه مثبت این مذاکرات برای اقتصاد و نفت ایران حیاتی است، قطعا بسیار تاثیرگذار خواهد بود، هرچند مذاکره‌کنندگان کشورهای عضو برجام مسیر پیش‌روی احیای برجام را دشوار می‌دانند و موضوع لغو تحریم‌ها را پیچیده.

به هر روی دوباره در وین بحث داغ برجام است، دوباره قرار بر این است نفت ایران به مشتریانش روی خوش نشان دهد و در بازارها خودنمایی کند، هرچند در غیاب سردمدار اصلی تحریم کنندگان.

نرسی قربان در خصوص ازسرگیری مذاکرات برجامی و سرنوشت صادرات نفت ایران به ایلنا گفت: اگر قرارداد برجام به نقطه‌ای برسد که همه موافقت خود را اعلام کنند، همانند دوره قبل ایران سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شود، نفت ایران به بازارهای خود برمی‌گردد، البته به شرطی که تکلیف روشن و مسئله حل شود. ما در دوره قبلی تحریم را هم امتحان کردیم و خیلی سریع بازگشت داشتیم این بار هم همان‌گونه است.

وی درباره واکنش بازار به بازگشت دوباره نفت ایران اظهار داشت: دو سال است که درگیر کاهش تقاضا هستیم، اما پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول این است که ممکن است 6 درصد رشد اقتصادی جهانی داشته باشیم به این ترتیب شدیدا تقاضا برای انرژی و فرآورده‌های نفتی بیشتر می‌شود، بعبارت دیگر میزان نفتی که ایران وارد بازار می‌کند قابل مقایسه با رشد تقاضا نیست، بنابراین مشکلی نیست.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در مورد تغییرات احتمالی قیمت نیز بیان کرد: تغییر قیمت را شاهد خواهیم بود اما نه فقط به خاطر ایران. قیمت‌ها تحت‌تاثیر مسائل مختلفی تغییر می‌کند که اصل ماجرا عرضه و تقاضا است.

وی تاکید کرد: در هر حال بستگی دارد که نفت ایران با چه روش و از مسیر چه مذاکراتی وارد بازار شود. ایران سرجمع و نهایتا یک میلیون بشکه به بازار می‌فرستد، که تاثیر آن بر روند تقاضا و قیمت بستگی به این دارد که بزرگان بازار چه اقدامی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز