خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استشمام بوی نفت ایران در بازارهای بین‌المللی/ نگرانی غول‌ها از لغو تحریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۶۱۸

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: وضعیت اقتصادی کشورها مناسب نیست، همه با کسری بودجه مواجهند، اگر به ایران جا ندهند و کاهش تولید اعمال نکنند قیمت نفت این پتانسیل را دارد که حتی به 40 دلار برگردد و این قیمت پایین به نفع هیچ‌یک از صادرکنندگان نیست. بنابراین به توافق می‌رسند و جا برای ایران باز می‌کنند تا قیمت‌ها را در حد 60 تا 65 دلار نگه دارند.

به گزارش ایلنا، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های مقابل توافق برجام روز سه شنبه هفته گذشته در حالی برگذار شد که قطعا لغو تحریم فروش نفت مهمترین موضوع مذاکرات بوده است به طوری که حضور معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت برای مذاکره در چارچوب گفت‌وگوهای ۱+4 در وین نیز دلیل این مدعاست.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده تا آمریکا همه تحریم‌ها علیه کشور ما را رفع نکند، تهران به تعهدات برجامی خود بازنخواهد گشت که اصل ماجرا نیز حول محور نفت است.

در همین رابطه و زمزمه‌های بازگشت نفت ایران به بازار در پی مذاکرات 1+4؛ مرتضی بهروزی‌فر  به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: پیش‌شرط مهم اینکه ایران به توافقات برجامی برگردد، لغو تحریم فروش نفت است. اگر این موضوع حل نشود مشکلات اقتصاد ایران بیشتر خواهد شد. مسلما تمام تلاش دولت شکستن تحریم‌ها و فراهم شدن امکان صادرات آزادانه نفت و بازگشت پول است. در واقع اولویت تمام بحث و جدل‌ها حل مسئله فروش نفت است تا مشکلات کشور و مردم حل شود.

وی با بیان اینکه اگر یک تا یک و نیم میلیون بشکه به صادرات نفت ایران اضافه شود، تردیدی نیست که روی بازارهای جهانی تاثیر خواهد داشت، اظهار کرد: نفت ایران در شرایطی وارد بازار می‌شود که هنوز مسئله کرونا حل نشده، اقتصاد دنیا با LUCK DOWN مواجه است و اوضاع عرضه و تقاضا چندان مناسب نیست. در نظر داشته باشیم عمده کشورهای صادرکننده نفت مثل روسیه و عربستان هم دچار مشکلات شدید اقتصادی داشته و نیازمند قیمت‌های بالای نفت هستند، در هر حال مسلما اوپک‌پلاس مجبور است که به ایران جا بدهد و در توافق بعدی باید میزانی را که از ایران گرفتند، پس بدهند و این بازپس‌گیری کار چندان سختی نیست، ایران کمتر از 6 ماه به جایگاه قبلی برمی‌گردد. 

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه اکنون ایران موظف است تمام توان خود را بکار ببرد تا سطح تولید را به سطح قبل رسانده، وارد بازار کند و مابه‌ازا را با دلار و یورو به اقتصاد کشور تزریق کند، درباره مقاومت احتمالی تولیدکنندگان در قبال بازگشت نفت ایران تصریح کرد:  مسلما در وضعیت فعلی نه عربستان و امارات و نه عراق و روسیه و دیگران؛ هیچ‌یک تمایل ندارند که تحریم ایران برداشته شود چون بار مضاعفی بر دوش آنها خواهد بود، اما از سوی دیگر وضعیت اقتصادی کشورها مناسب نیست. همه با کسری بودجه مواجهند، اگر به ایران جا ندهند و کاهش تولید اعمال نکنند قیمت نفت این پتانسیل را دارد که حتی به 40 دلار برگردد و این قیمت پایین به نفع هیچ‌یک از صادرکنندگان نیست، بنابراین به توافق می‌رسند و جا برای ایران باز می‌کنند تا قیمت‌ها را در حد 60 تا 65 دلار نگه دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر صادرات ایران به شدت کم است و آنچه صادر می‌کند با قیمت پایین، تخفیف بالا و بصورت SHIP TO SHIP و یا تغییر DOCUMENT است و هزینه هنگفتی هم بابت صادرات می‌پردازد، ضمن اینکه پول را نیز یا نمی‌تواند بازگرداند و یا با مشکلات عدیده و کسری برمی‌گردد.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم آزادانه نفت را بفروشیم و بدون مشکل پول را به اقتصاد برگردانیم، از جنگ قیمتی حداقل به نسبت فعلی ضرر نمی‌کنیم، متضرر اصلی کشورهای بزرگ صادرکننده مثل عربستان و روسیه خواهند بود که مجبورند با این قضیه کنار بیایند و ایران را بپذیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز