خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اعلام کرد:

دره فناوری ایرانی راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۸۳۵

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تاکید ضرورت حمایت از تولید کنندگان در زمینه‌های دسترسی به ارز و صادرات محصولات آنها، گفت: براساس مطالعات انجام شده تعداد ۱۴۰۶ محصول فناورانه وارد کشور می‌شود که نیاز است بومی‌سازی شوند و برای این منظور این فناوری‌ها در اختیار دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، برات قبادیان با بیان اینکه هرچند تحریم­‌های ناجوانمردانه و شیوع کرونا تهدیدهای جدی برای کشور ایجاد کردند اما فرصت‌هایی را نیز در پیش روی ما قرار داده است تا بتوانیم به توانمندی‌های داخلی توجه کنیم و افزود: ما موانعی برای تولید در کشور داریم که در شعار سال به خوبی از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده‌اند.

وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته در این معاونت مطالعاتی در زمینه موانع تولید انجام دادیم و متناسب با این موانع طرح‌های کلیدی و زیر بنایی را تعریف کردیم که برخی از این طرح‌ها اجرایی شده است.

قبادیان با بیان اینکه باقی این طرح‌ها با روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری و اجرا است، اظهار کرد: محدودیت‌های ایجاد شده در کشور فرصت هستند ولی از آنجایی که ما برای آنها برنامه‌ریزی نداشتیم، نتوانستیم از این فرصت‌ها بخوبی استفاده کنیم.

قبادیان، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورگفت: ایران علاوه بر سرمایه‌های خدادادی زیر زمینی مانند نفت و گاز و معادن، در شاخص نیروی انسانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ایران بعد از روسیه و آمریکا در زمینه تربیت مهندس رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است، افزود: در کشور فاصله تاریخی میان دانشگاه‌ها با صنعت ایجاد شده است که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری به گونه‌ای این شکاف را برداریم که بی اعتمادی‌ها نسبت به سرمایه‌های انسانی تبدیل به اعتمادسازی شود. در این راستا این وزارتخانه برای تقویت پیوند صنعت با دانشگاه‌ها طرح‌ "توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ)" را تعریف کرده است تا از این سرمایه انسانی به نحوه مطلوب‌تری استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌های تولیدی در حوزه‌های تحقیق و توسعه، صنعتی و تجاری‌سازی، نظارت و پیگیری و استانداردسازی تولیدات با موانعی مواجه است، ادامه داد: یکی از موانع تولید در بخش‌های صنعتی سود تسهیلات بانکی است. نمی‌توان با سود ۱۸ درصدی تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کرد.

قبادیان زمان بر بودن صدور مجوزها را از دیگر موانع تولید ذکر کرد و یادآور شد: دریافت مجوزها از دیگر موانع کسب و کارها به شمار می‌رود به گونه‌ای که این امر می‌تواند کل چرخه تولید و پشتیبانی از آن­ها را زمین‌گیر کند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت چالش‌های صادراتی و وارداتی را از دیگر موانع تولید کشور نام برد و اضافه کرد: ما علاوه بر آنکه باید در زمینه‌های دسترسی به ارز و صادرات برای تولید کنندگان تسهیل‌گری ایجاد کنیم باید از آن­ها به گونه‌ای حمایت کنیم تا بتوانند در بازارهای جهانی محصول خود را به فروش برسانند.

وی بازار مصرف را از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان نام برد و گفت: اگر محصولات با کیفیت و طبق استاندارد تولید شود ولی بازار مصرف به درستی شناسایی نشود، تجاری­ سازی این محصولات با دشواری همراه خواهد بود ضمن آنکه بسیاری از محصولات تاریخ مصرف مشخصی دارند.

حمایت از تولید

قبادیان با اشاره به تجارب جهانی در زمینه حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها محدودیت‌های "مثبتی" برای حمایت از تولید داخل خودشان اعمال کرده‌اند و از سویی از آنجایی که هزینه تولید در کشور بسیار بالا است، محصولات تولید داخل قادر به رقابت با کالاهای وارداتی نیستند.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل می‌بایست قوانین و مقررات در حوزه‌های واردات و صادرات، وضع تعرفه‌ها و تعیین سهمیه‌های وارداتی به نفع تولید داخل تغییر یابد.

قبادیان کاهش زمان برای انجام فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای مربوط به تولید را از دیگر راهکارهای توسعه تولید در کشور دانست و خاطرنشان کرد: درشرایط فعلی متاسفانه برخی از شرکت‌ها برای دریافت مجوزهای زیست محیطی پس از دو سال انتظار در نهایت با جواب منفی روبرو می‌شوند.

طرح‌های شش گانه وزارت صمت برای حمایت از تولید

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان برنامه‌های این معاونت در حمایت از تولید داخل پرداخت و اظهار کرد: توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال یکی از برنامه‌های این معاونت است که این طرح از ۳ سال قبل با عنوان طرح "تاپ" در حال اجرا است. این طرح دو هدف بزرگ "توانمندی سازی تولید در داخل کشور" و "اشتغال منابع انسانی" را نشانه رفته است.

به گفته وی در این طرح، از یک سو بنگاه‌های کشور نیاز و تقاضاهای فناورانه دارند و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها توانمندی فناورانه را برای حل مشکل و رفع نیاز در اختیار دارند و از آنجایی که در این اکوسیستم نوآوری اساتید و دانشجویان به عنوان صاحبان فناوری، حضور دارند، لذا قادرند نیازهای فناورانه بنگاه‌های صنعتی را پاسخ دهند.

این مقام مسوول فارغ التحصیلان تاپ و نخبه­‌های دانشگاه­‌ها که به سربازی اعزام می‌شوند را از دیگر عناصر اکوسیستم فناوری کشور نام برد و گفت: برای پذیرش امریه این دسته از نخبگان، از مقام معظم رهبری مجوز پذیرش ۲۰۰ نفر را برای سال اول دریافت کردیم که بخشی از این افراد پذیرش شده­‌اند.

قبادیان "بومی سازی فناوری‌های ارزبر" را از دیگر طرح‌های این وزارتخانه ذکر کرد و ادامه داد: این طرح مطالعاتی در پایان سال ١٣٩٨ به پایان رسیده و نتایج آن نشان می‌دهد که در حدود ۴۴ میلیارد دلار محصولات فناورانه وارداتی داریم که از این میزان در حدود ۹ میلیارد دلار آن مربوط به وزارت صمت است.

وی اضافه کرد: با مطالعاتی که از طریق محصولات وارداتی و به کمک گمرک انجام دادیم، تعداد ۱۴۰۶ محصول فناورانه وارد کشور می‌شود که نیاز است بومی سازی شوند. بومی سازی این فناوری‌ها برای توسعه تولید داخل بسیار راهگشا خواهد بود. از این رو فهرست این فناوری‌ها در اختیار دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها قرار گرفته است.

قبادیان بیشترین محصولات فناورانه وارداتی بخش صمت به کشور را مربوط به واردات قطعات خودرو با حجم ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: برای رفع این نیاز فناورانه طرح تاسیس "شهرک تحقیقاتی و فناوری کاوش" در استان البرز را در دستور کار داریم که این شهرک که ساخته شده است و تاکنون تنها سه واحد تولیدی در آن مستقر شده­‌اند که با طرح پیش‌بینی شده می‌توانیم در این شهرک شرکت‌های دانش‌بنیان را جمع کنیم و با حمایت از آن­ها، شهرک مستقل مربوط به فناوری‌های حوزه خودرو ایجاد شود.

معاون وزیر صمت طرح ساماندهی و تحول دانشگاه "صنایع و معادن" را برنامه چهارم این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: بر اساس این طرح این دانشگاه به سمت تربیت کیفی نیروهای انسانی حرکت خواهد کرد تا تبدیل به دانشگاه "مهارتی- مشارکتی" شود. به عبارت دیگر دست این دانشگاه در دست بخش صنعت باشد تا نیازهای صنایع را برآورده کند.

وی ابراز امیدواری کرد که اولین گام‌های اجرایی این طرح در مهر ماه سال جاری برداشته شود.

قبادیان، اضافه کرد: موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری در این وزارتخانه وجود دارند که به رغم ادغام چهار وزارتخانه، این موسسات در هم ادغام و یا هماهنگ نشده­‌اند و به صورت پراکنده فعال هستند. از این رو برنامه‌­هایی نیز برای ساماندهی این موسسات در راستای اهداف و ماموریت‌های وزارتخانه در دست اقدام داریم.

قبادیان راه اندازی "دره فناوری" را از دیگر برنامه‌های وزارت صمت دانست و ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری اجرایی شود. وی در پایان طرح جذب و بکارگیری ۵۰۰ نخبه دانشگاهی، بعد از ارائه آموزش‌های مورد نیاز از سوی دانشگاه صنایع و معادن را از دیگر برنامه‌های وزارت صمت نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز