خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

تا پایان ۱۴۰۰ هیچ گاز همراه نفتی نمی‌سوزد/ آغاز خرید تضمینی تجهیزات نفتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۴۷

وزیر نفت از آغاز خرید تضمینی تجهیزات نفتی خبر داد و گفت: از هفته آینده اولین قرارداد خرید تضمینی تجهیزات امضا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بیژن نامدار زنگنه در مراسم انعقاد قرارداد ساخت 24 دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ با سازندگان داخلی به ارزش 75 میلیون یورو و همچنین انعقاد قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش 90 میلیون یورو با اشاره به شعار امسال اظهار داشت: ما از روز اول کاری سال، کمیته‌ای تشکیل دادیم و تمامی اقداماتی که باید برای تحقق شعار سال اجرایی شود را کلید زدیم. جلساتی با مقامات مربوطه برگزار کردیم و تصمیمات به دستگاه‌ها ابلاغ شد و امروز نیز شاهد شروع رسمی طرح‌ها در راستای رونق تولید هستیم.

وی افزود: جمع‌آوری گازهای همراه و انتقال به بیدبلند و مارون قبلا آغاز شده است و امروز بخشی از این طرح یک میلیارد دلاری ساخت داخل کمپرسورها است.

سال‌ها دغدغه فلرسوزی داشتیم

وزیر نفت با بیان اینکه بنده همیشه حسرت سوختن گازها را داشتم، گفت: در سال 51، زمانی که دانشجو بودم نیز که به منطقه سفر کرده بودم سوختن این فلرها برایم عجیب بود.

نامدار زنگنه ادامه داد: در خاطرات اعلم آمده که شاه هم دغدغه سوختن گازهای مشعل را داشت و اختلافی هم که با کنسرسیوم داشت بر سر این موضوع بود که چرا کاری انجام نمی‌شود.

سوختن مشعل‌ها همانند به آتش کشیدن دلار و طلا است

وی با بیان اینکه سوختن فلرها همانند آتش زدن طلا و دلار و همچنین موجب آزار مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: در مناطق نفتی کشورهای دیگر هرگز اینگونه نیست که هوا سیاه باشد و فلرها بسوزند اما ما در ایران وقتی سوار هواپیما می‌شویم از دود متوجه می‌شویم که وارد خوزستان شده‌ایم، متاسفانه همه اینها ثروت  در حال سوختن هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه گازهای فلر یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده که به رئیس جمهور نیز ابلاغ کرده‌اند، بیان داشت: طرح آماک یکی از طرح‌هایی بود که در راستای جمع‌آوری گازهای اسیدی اجرا شد و بر پایه آن پتروشیمی مارون که طلا تولید می‌کند، ساخته شد.

نامدار زنگنه با اعلام اینکه برنامه ما این است تا پایان 1400 هیچ گاز همراه نفتی نسوزد، افزود: برای اتمام این پروژه‌ها یک پتروپالایش نیز در مسجد سلیمان ساخته خواهد شد تا گازها جمع‌آوری شوند. با اجرای NGL 3100 و 3200 و خارک نیز گازی برای سوختن نخواهیم داشت و البته پروژه بیدبلند مهمترین همه آنها است.

وی ادامه داد:  جمع‌آوری گازها و انتقال به بیدبلند ایده بدیعی بود که روی آن کار شد و همه نیز برای اجرایی شدن آن همراهی کردند.

تغییر پارادایم در نفت

وزیر نفت در ادامه گفت: موضوع مهم، تغییر پارادایم وزارت نفت در مورد اینکه NGL‌ بالادستی نیست و می‌تواند به بخش‌های غیردولتی نیز واگذار شود. بر این اساس طرح‌های NGL‌3100، 3200 و بید بلند را به بخش خصوصی واگذار کردیم. امیدواریمO&M ان‌جی‌ال‌ها را هم به مصرف‌کنندگان خوراک واگذار کنیم.

نامدار زنگنه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این سالها در کنار اجرای طرح‌ها، توجه به توانمندی ملی در جریان ساخت پروژه‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: پیچیده‌ترین تجهیز در صنعت نفت، ماشین‌های دوار و کمپرسورها هستند که امروز با دو توربین‌ساز OTC و توگا مذاکره کردیم و از آنها می‌خواهیم که تجهیزات مورد نیاز ما را بسازند.

وی یادآور شد: ساخت توربوکمپرسورهای 25 و 16 مگاواتی تصمیمات کلیدی مهمی است که با ده‌ها جلسه به این نتیجه رسیدیم که داخلی‌سازی شود.

آغاز خرید تضمینی تجهیزات نفتی

وزیر نفت از آغاز خرید تضمینی تجهیزات نفتی خبر داد و گفت: از هفته آینده اولین قرارداد خرید تضمینی تجهیزات امضا خواهد شد.

نامدار زنگنه همچنین ساخت لوله‌های بدون درز و تلمبه‌های انتقال نفت را نیز از دیگر تجهیزات کلیدی صنعت نفت عنوان کرد و افزود: تلمبه‌خانه گوره به جاسک از جمله پروژه‌هایی است که طی این سالها بی‌صدا به اجرا رسید. ما قبلا نمی‌توانستیم حتی یک تن ورق مقاوم به اسید تولید کنیم اکنون 350 هزار تن ورق مقاوم به گاز ترش و اسید توسط فولاد مبارکه، اوکسین و لوله‌سازی اهواز ساخته شده که از جمله افتخارات کشور است.

تا سه هفته آینده اولین نفت از گوره به جاسک می‌رود

وی همچنین از اتمام خط لوله گوره به جاسک خبر داد و گفت: تا سه هفته آینده اولین نفت وارد خط لوله شده تا به جاسک برسد و به این ترتیب این طرح فوق استراتژیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت درباره پروژه برداشت نفت از مسجد سلیمان نیز بیان داشت: باید پیمانکار و سرمایه‌گذار پروژه پیدا شود اما آنچه مهم است برداشت نفت نیست بلکه افزایش ضریب بازیافت است و این به این معناست که از تکنولوژی استفاده کرده و نفت بیشتری برداشت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز