خبرگزاری کار ایران

تبدیل گازهای همراه نفت به محصولات صادراتی/ بیدبلند سوپاپ اطمینان تامین گاز

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۵۶۱

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تأکید کرد: بخش زیادی از تجهیزات با فناوری بالای صنعت پتروشیمی امروز در داخل کشور ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر ربیعی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ و احداث ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید با شرکت‌های ایرانی در جمع خبرنگاران گفت: تأمین خوراک یکی از دغدغه‌های صنعت پتروشیمی و جمع‌آوری گازهای مشعل نیز از دغدغه‌های نفت بوده است که صنعت پتروشیمی به این منظور وارد بالادست خود شد و مسئولیت جمع‌آوری گازهای مشعل را به‌عهده گرفت تا با انتقال به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس آن را به خوراک پتروشیمی تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه پروژه بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل حدود یک میلیارد یورو هزینه دارد که ازسوی هلدینگ خلیج فارس تأمین می‌شود، افزود: امروز ساخت بخش‌هایی از این پروژه با صنعتگران داخلی امضا شد که این نشان می‌دهد بخش زیادی از تجهیزات با فناوری بالای صنعت پتروشیمی در داخل کشور ساخته می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: با اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، بخش زیادی از گازهای همراه نفت که در خوزستان می‌سوزد، به خوراک با ارزش پتروشیمی تبدیل می‌شود.

ربیعی گفت: بیدبلند خلیج فارس مسئولیت جمع‌آوری روزانه ۵۹۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت را به‌عهده دارد که افزون بر جلوگیری از گازسوزی، آن را به خوراک صنعت پتروشیمی تبدیل می‌کند و می‌تواند به صادرات و تبدیل به محصولات با ارزش‌تر در صنایع پایین‌دستی منجر شود.

بنا به این گزارش؛ محمود امین‌نژاد در مراسم انتقاد قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ با سازندگان داخلی به ارزش ۷۵ میلیون یورو و انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۹۰ میلیون یورو با بیان اینکه ابرپروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در شرایط سخت اقتصادی و کرونا در واپسین روزهای سال ۹۹ افتتاح شد، اظهار داشت: این پروژه ریل‌گذاری جمع‌آوری گازهای همراه نفت در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بوده است.

وی افزود: این واحد شاهرگ تامین انرژی و در تامین خوراک پتروشیمی‌ها ایفای نقش می‌کند.

مدیر عامل پالایشگاه بیدبلند با بیان اینکه ما در شرایط بحران گاز در خط اول تامین قرار داشتیم، گفت: این قرارداد به ارزش یک میلیارد یورو بین بیدبلند و مناطق نفتخیز جنوب امضا شد.

وی با بیان اینکه 27 پروژه در قالب سه گروه اجرا خواهد شد، افزود: گروه اول تزریق گاز، گروه دوم بهسازی تاسیسات قدیمی و سومین گروه از پروژه‌ها جمع‌آوری گازهای فلر است.

امین نژاد با بیان اینکه ارزش قرارداد فعلی با مجموعه پروژه‌های امروز 363 میلیون یورو است، بیان داشت: امیدواریم تا دو ماه آینده حدود 350 میلیون یورو از قراردادها موثر شود و از جمع یک میلیارد یورو 700 میلیون یورو به قرارداد تبدیل شود که دستاورد خوبی در حوزه جمع‌آوری گازهای همراه خواهد بود.

نامدار زنگنه ساخت 24 دستگاه سانتریفیوژ را از دیگر قراردادهای منعقد شده با سازنده‌های داخلی برشمرد و افزود: در پروژه رگ سفید 125 میلیون فوت مکعب به تولید بید بلند اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: 110 دستگاه کمپرسور ساخته خواهد شد و هدف این است که تمامی تجهیزات ساخت داخل باشد.

به گزارش ایلنا، شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، قراردادهای ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ و احداث ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو را با هدف اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با سه شرکت ایرانی امضا کرد.

قرارداد ساخت، نصب و راه‌اندازی ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ گریز از مرکز به ارزش ۷۵ میلیون یورو با شرکت‌های توربوکمپرسور نفت (OTC)‌ و مهندسی و ساخت توربین مپنا (TUGA) و قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۹۰ میلیون یورو با شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) امضا شد.

شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) ساخت ۱۶ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ واحدهای بهره‌برداری آغاجاری ۵ و بی‌بی‌حکیمه ۱ و ایستگاه پیش‌تراکم گاز بازگردانی پازنان را عهده‌دار شده است و شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (TUGA) نیز هشت دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه بی‌بی‌حکیمه ۲ را می‌سازد.

طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌شده در شرق رودخانه کارون و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است. به این منظور، دو قرارداد «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» شهریورماه ۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.

قرارداد امضاشده با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار شامل ۲۷ طرح احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری گازهای همراه، بهسازی ایستگاه‌های موجود و انتقال گازهای جمع‌آوری‌شده به پالایشگاه بیدبلند است. با اجرایی شدن این طرح‌ها حدود ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای همراه جمع‌آوری و به پالایشگاه منتقل و سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن C۲+ به خوراک پالایشگاه افزوده می‌شود که گامی بلند در رفع مشکل کمبود خوراک این پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته پایین‌دست به‌شمار می‎رود.

با اجرای این طرح و فرآورش گازهای همراه، روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌های نفتی یا تأمین سوخت کشور استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز