خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

نابودی ۹۰ درصدی مزارع چای مازندران/ خطر سال‌ها عقب ماندگی قیمت خرید تضمینی چای از نرخ تورم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۲۲۸

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال از نابودی 90 درصدی مزارع چای مازندارن خبر داد و گفت: عدم تطبیق قیمت خرید تضمینی چای با نرخ تورم سالانه موجب شده کشت چای برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و بخش زیادی از مزارع رها شده یا تبدیل به ویلا شوند.

محمد صادق‌حسنی با اشاره به تصمیم جدید شورای قیمت‌گذاری برای افزایش قیمت مصوب خرید اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک 6900 تومان و برگ سبز چای درجه دوم 4781 تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: قدرالسهم کارخانجات چای بابت بهای برگ سبز چای معادل ۷۵ درصد قیمت خرید تضمینی تعیین می‌گردد و معادل ۵ درصد بهای برگ سبز چای از محل ظرفیت‌های قانون بودجه سالانه بابت افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور اختصاص می‌یابد.

به گفته صادق‌حسنی؛ هر چند قیمت تعیین شده نسبت به سال گذشته افزایش قابل قبولی داشته، اما سال‌هاست قیمت خرید تضمینی چای از نرخ تورم سالانه عقب ماندگی دارد.

وی نتیجه این اتفاق را نابودی 90 درصد باغات چای مازندران دانست.

صادق‌حسنی همچنین از اقدام جدید کارخانه‌های چای برای حمایت از کشاورزان برای تداوم تولید خبر داد و گفت: تولید پایدار چای، تضمین بقای کارخانه‌های چای‌سازی است و منافع ما به منافع کشاورزان گره خورده به همین دلیل کارخانجات از چند سال گذشته تصمیم به پرداخت جایزه کیفیت گرفتند، به این نحو که هر کشاورزی که برگ سبز چای کیفی ‌تر تولید کند کارخانجات با قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی تولید آن‌ها را خریداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در برداشت بهاره چای سال گذشته کارخانه‌جات هر کیلوگرم برگ سبز کیفی را 1500 تومان بیشتر از نرخ مصوب از کشاورزان خریداری کردند.

صادق‌حسنی افزود: تا امروز 60 کارخانه چای به کشاورزان اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند برگ سبز چای کیفی را با پرداخت جایزه بیش از قیمت مصوب خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته 45 درصد از برگ سبز چای درجه یک بود، گفت: با حمایت از کشاورزان می‌توان میزان تولید برگ سبز درجه یک را به 90 درصد رساند.

صادق‌حسنی ادامه داد: با افزایش کیفیت چای داخلی و حمایت از کشاورزان می‌توان میزان وابستگی به واردات چای را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلوگرم چای خارجی با قیمت 5 دلار وارد و چای داخلی را با قیمت 1 دلار صادر می‌کنیم، اظهار کرد: اگر حمایت از کشاورزان انجام شود می توان 4 دلار درهر کیلوگرم چای برای کشور صرفه جویی اقتصادی داشت.

صادق‌حسنی یادآور شد: در سال 95 دولت با حمایت از کشاورزان چایکار بخش زیادی از مزارع چای را با پرداخت تسهیلات بدون بهره احیا کرد و با روش های به‌زراعی تولید را بهبود داد.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال هشدار داد: ما برای مزارع چای کشور احساس خطر می‌کنیم و از دولت می خواهیم مانند سال 95 به همراه کارخانه‌های چای برای حفظ تولید اقدامات موثر انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز