خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آخرین جزییات مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کشور/ سرعت باد ریزش دستجات جدید مهاجم را رقم زد/ چهار استان در معرض خطرند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۸۹۵

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: افزایش سرعت وزش باد طی روزهای اخیر در جنوب ایران و وجود دستجات ملخ صحرایی در شمال و مناطق مرکزی عربستان سعودی، ریزش‌های دستجات جدید این آفت را به همراه داشته است.

مسعود لطیفیان در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به آغاز حمله دوباره ملخ‌های مهاجم صحرایی به کشور، اظهار کرد: با افزایش سرعت وزش باد طی روزهای اخیر در جنوب ایران و وجود دستجات ملخ صحرایی در شمال و مناطق مرکزی عربستان سعودی، ریزش و مشاهده ملخ صحرایی در عصر روز چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ در بخش‌هایی از شهرستان گناوه در استان بوشهر گزارش شد.

وی ادامه داد: اهمیت و حساسیت این موضوع سریعا توسط سازمان حفظ نباتات به استان‌های جنوبی کشور که کانون بهاره ملخ صحرایی هستند اطلاع رسانی شد.

لطیفیان با بیان اینکه صبح روز 5 فروردین اکیپ‌های ردیابی و پایش در استان‌های جنوبی کشور عملیات ردیابی و پایش را انجام دادند، افزود: روز بعد از گزارش در سه شهرستان هندیجان، رامهرمز و بهبهان در استان خوزستان و شهرهای گناوه و دیلم در غرب استان بوشهر ریزش دستجات پروازی ملخ صحرایی در فاز مهاجر و مرحله حشره بالغ (زرد رنگ) تایید شد.

وی تصریح کرد: به دنبال تایید ریزش ملخ صحرایی بلافاصله اکیپ‌های مبارزه در مناطق آلوده به این آفت خطرناک وارد عمل شدند. اما مشکلاتی در اجرای عملیات مبارزه وجود داشت و آن هم به دلیل بالا بودن سرعت وزش باد و عدم استقرار آفت در مکان‌های خاصی روی پوشش گیاهی و یا در روی زمین بود.

به گفته لطیفیان؛ شدت باد و مشکلات ناشی از آن موجب شد که عملیات مبارزه در طول شب و صبح زود قبل از طلوع آفتاب و شروع وزش باد اجرا شود چراکه در طول شب سرعت وزش کاهش یافته و تاحدودی دستجات پروازی ملخ صحرایی در مکان‌هایی مستقر می‌شدند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره سطح مبارز با آفت ملخ صحرایی گفت: در طی ۳ روز اخیر ۱۵۰۰ هکتار مبارزه با انواع ادوات سمپاشی ( یو ال وی پاش پشت وانتی، توربولاینر، پهپاد و پشت تراکتور شیلنگ و لانس) در استان خوزستان و حدود ۳۰۰ هکتار مبارزه با انواع سمپاش‌ها در استان بوشهر انجام شده است و عملیات مبارزه همچنان در زمان و مکان مناسب ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون آفت در مرحله بلوغ قرار دارد، افزود: از آنجائیکه آفت در مرحله بلوغ قرار دارد بعد ریزش و استقرار سریعا شروع به تخم ریزی می‌کند، بنابراین در برخی مناطق آلوده بطور حتم تخم‌ریزی صورت خواهد گرفت و با توجه به گرمی آب و هوا و بودن رطوبت در مکان‌های تخم‌ریزی به احتمال فراوان طی دوهفته تفریخ دستجات تخم شروع خواهد شد.

لطیفیان ادامه داد: همچنین احتمال ریزش دستجات پروازی ملخ صحرایی در سمت عربستان، کویت، عراق و شاخ آفریقا تا اوایل خرداد به استان‌های جنوبی کشور وجود دارد و باید عملیات ردیابی و مبارزه با شدت و دقت در دستور کار تمامی استان‌های کانونی ملخ صحرایی در ایران قرار بگیرد.

وی با اشاره به تصاویر هوایی حرکت ملخ‌های مهاجم از کانون‌های آن‌ها گفت: تصویری از ریزش بیشتر ملخ‌های مهاجم از سمت کویت و عربستان به سمت استان خوزستان به دست ما رسیده است.

لطیفیان تاکید کرد: علاوه بر خوزستان استان‌های فارس، کهکیلویه و بویر احمد و هرمزگان در معرض خطر هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ادامه عملیات ردیابی و پایش در شهرستان گچساران و مناطق کانونی این شهرستان که همجوار گناوه، دیلم و هندیجان هست در دستورکار قرار دارد. در صورت وزش باد از سمت جنوب و مناسب بودن پوشش گیاهی و بافت خاک، احتمال جابجایی دستجات پروازی به سمت گچساران وجود دارد.

لطیفیان خطاب به کشاورزان و مردم و مسئولان روستایی، اظهار کرد: به کشاورزان، دامداران، دهیاران، شوراها و عموم مردم شهرستان پارسیان هشدار می‌دهیم با توجه به گزارش واصله مبنی بر ریزش ملخ صحرایی در استان بوشهر( دیلم ،گناوه و بندرریگ ) و استان خوزستان ( هندیجان و مزارع نیشکر)، احتمال جابجایی و پرواز ملخ صحرایی به غرب هرمزگان طی روزهای آتی وجود خواهد داشت.

لطیفیان نیروهای سازمان حفظ نباتات را سربازان حافظ امنیت غذایی کشور خواند و افزود: نیروهای سازمان حفظ نباتات به صورت شبانه روزی از اولین گزارشات حمله ملخ‌های مهاجر درحال فعالیت هستند.

وی یادآور شد: کارشناسان ما پایش مداوم خود را از مزارع و نخلستان‌ها و مراتع اطراف آن را انجام می‌دهند و همواره تجهیز و امکانات موجود را آماده مبارزه با این آفت خطرناک نگه داشته‌اند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور خواستار تقدیر از سربازان حافظ امنیت غذایی کشور شد و گفت: در شرایط کنونی کشور که حفظ امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد، خدمات آن‌ها کمتر از حافظان سلامت کشور نیست و شایسته توجه و تقدیر بیشتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز