خبرگزاری کار ایران

یادداشت روز جهانی آب؛

سال 1400، فرصتی برای نگاه دوباره به "ارزش آب"

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۶۶۵

شعار سازمان ملل برای این روز در سال جدید ، «ارزش‌گذاری آب» (valuing water) انتخاب شده است، "ارزش نه فقط به معنای مادی و قیمت‌گذاری این منبع حیاتی، بلکه فراتر از آن در محیط زیست، اجتماع و فرهنگ بشری".

یادداشت_علی سیدزاده، مدیرکل دفتر روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آبفای کشور _ برای نخستین بار در سال 1992 میلادی و در راستای جلب توجه جهانی به آب، سازمان ملل متحد، روز 22 مارس مصادف با دوم فروردین هر سال به نام «روز جهانی آب» نام نهاد. شعار ویژه سالی که گذشت (2020-1399) «آب و تغییر اقلیم» بود که با توجه به رویکردهای محیط زیستی و جغرافیایی مناطق مختلف جهان در راستای افزایش حساسیت و گشودن دریچه ای نوین به این دغدغه مهم برگزیده شد.

تغییرات اقلیمی یکی از مسائل مهمی است که باعث ایجاد تغییرات مستقیم در منابع آب، بروز سیلاب‌، خشکسالی و غیره می‌شود، اما مسئله پیش‌بینی ‌نشده سال گذشته قبل از هر دغدغه دیگری همه‌گیری ویروس کرونا بود که با توجه به توصیه‌های نخستین سازمان بهداشت جهانی و معرفی راه‌های مقابله با این ویروس، منجر به افزایش چشمگیر مصرف آب و همچنین ورود بیش از اندازه مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ به فاضلاب‌ها شد که خود باعث شدت گرفتن تغییرات اقلیمی و آسیب به منابع طبیعی می‌شود، بنابراین در ادامه برای جبران صدمات این مهمان ناخوانده، عزمی راسخ و همتی جهانی نیازمند خواهد بود.

اما شعار سازمان ملل برای این روز در سال جدید ، «ارزش‌گذاری آب» (valuing water) انتخاب شده است، "ارزش نه فقط به معنای مادی و قیمت‌گذاری این منبع حیاتی، بلکه فراتر از آن در محیط زیست، اجتماع و فرهنگ بشری".

در کشور ما و با توجه به آموزه‌های دین اسلام، سابقه تاریخی و تجربه زیسته مردم، ارزش و اهمیت آب از دیرباز مورد توجه بوده است، شعار روز جهانی آب امسال می‌تواند در امتداد این آموزه‌ها، بازتعریف و منتشر شود. افزایش آگاهی آحاد مردم به مسئله آب، به عنوان اولین و مهم‌ترین منشا زندگی، گسترش آموزش‌های همگانی و همراه کردن جریان‌های اجتماعی با این رویکرد می‌تواند منجر به قدم نهادن در راه روشنی برای آینده مردم کشورما و جهان باشد.

در این میان، نقش روابط‌عمومی‌ها به عنوان حلقه اتصال و پلی میان دولت‌ها و مردم، نیازی به تشریح  ندارد، از سوی دیگر با گسترش زیرساخت‌های ارتباطاتی در دنیای امروز و همچنین کشور ما، این پل کوتاه‌تر و این ارتباط پررنگ‌تر شده است. مردم به وسیله شبکه‌های اجتماعی،  به راحتی حرف‌ها و دغدغه‌های خود را به گوش دولتمردان می‌رسانند، نکته قابل توجه این است که از این دریچه، در جهت استفاده متقابل می‌‌توان بهره بسیار جست.

نکته‌ای که در این میان ضروری است: تولید محتوای مناسب و آموزش‌های مستمر به تمامی اقشار و سنین جامعه در راستای اصلاح سبک زندگی در استفاده از آب، آشنایی بیشتر مردم با زیرساخت‌های منابع آب کشور، بالا بردن آگاهی‌ از فرایند پیچیده و پرهزینه تصفیه آب سالم و آشامیدنی و در قدم بعدی تصفیه فاضلاب، تولید و کاربردهای پساب و بسیاری از نکات کلیدی و ملموس دیگر صنعت آب و فاضلاب است، که باید از سوی روابط‌عمومی‌ها با بهره‌گیری از وسایل ارتباط‌جمعی به شکل کلان، و شبکه‌های اجتماعی به شکل خاص، مورد توجه و بازنگری، قرار گیرد.

در نهایت می‌توان گفت، با توجه به شرایط جهان امروز، در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، زیست‌محیطی و ... و همچنین احتمال زیاد موفقیت بشر در مقابله با ویروس کرونا از یک سو، و نامگذاری سال پیش رو با عنوان «ارزش‌گذاری آب» از سوی دیگر، روابط‌عمومی‌ها می‌توانند بازیگر اصلی این عرصه برای نجات این مهم‌ترین و ارزشمندترین منبع و نعمت زندگی، "آب" باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز