خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

خرید تضمینی پیاز آغاز شد/ پرداخت تسهیلات با کارمزد صفر درصد برای صادرات/ ۵۰۰ هزار تن پیاز مازاد داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۴۹۷

معاونت بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مازاد بر نیاز 500 هزارتن پیاز در کشور خبر داد و گفت: خرید تضمینی پیاز با هدف حمایت از کشاورزان آغاز شده و همزمان تسهیلات با سود تقریباً صفر درصد توسط صندوق تعاون روستایی ایرانیان به اتحادیه‌ها و صنایع تبدیلی و صادرکنندگان پرداخت می‌شود.

به گزاش ایلنا؛ چند روزی است که فیلمی از اعتراض کشاورزان به قیمت پیاز در فضای مجازی دست به دست می‌شود. در این فیلم کشاورزان عصبانی اقدام به رها کردن محصولات خود در جاده می‌کنند. به گفته مسئولان وزارت جهادکشاورزی این فیلم مربوط به چند هفته پیش است و اکنون با دستور وزیر جهادکشاورزی، سازمان تعاون روستایی در حال خرید تضمینی پیاز است و قیمت این محصول در بازار نسبت به گذشته به تعادل رسیده است.

مرتضی معتمد در گفت‌‌وگو با ایلنا با بیان اینکه فیلم مربوط به اعتراض کشاورزان به قیمت پیاز مربوط به گذشته است، اظهار کرد: هر ساله وزارت جهادکشاورزی برنامه کشت محصولات را به استان‌های مختلف کشور ابلاغ می‌کند، برنامه کشت بر اساس نیاز صنف و صنعت و صادرات تنظیم می‌شود تا علاوه بر تامین نیاز کشور، کشاورزان دچار زیان نشوند.

معتمد با اشاره به مشکل اخیر بیش‌بود تولید پیاز در جنوب استان کرمان و هرمزگان گفت: کشاورزان این مناطق سطوح ابلاغی وزارت جهادکشاورزی را رعایت نکردند و اراضی و منابع تولید که بر اساس برنامه می‌توانست زیر کشت سایر محصولات مورد نیاز کشور برود پیاز کاشتند که منتج به بیش‌بود در تولید این محصول و افت قیمت آن شد.  

معتمد میزان مازاد بر نیاز پیاز را 500 هزار تن عنوان کرد.

وی افزود: در پی این اتفاق و نارضایتی کشاورزان، وزیر جهادکشاورزی دستور خرید تضمینی پیاز را صادر و آن را برعهده سازمان تعاون روستایی قرار داد.

معتمد همچنین از امضای تفاهم‌نامه سازمان تعاون روستایی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای تامین منابع مالی خرید توافقی و حمایتی پیاز مازاد کشاورزان خبر داد و گفت: منابع مالی که ستاد تامین می‌کند به شکل تسهیلات بدون کارمزد با سود صفر درصد با عاملیت صندوق تعاون روستایی پرداخت می‌شود.

به گفته وی؛ عرضه کنندگان مستقیم این محصولات در کلان شهرها، صاحبان صنایع تبدیلی و صادر کنندگان می‌توانند برای جذب حداکثری محصول از آن استفاده کنند.

معتمد ادامه داد:  همچنین این تسهیلات به انجمن ملی سیب زمینی و پیاز  پرداخت می‌شود.

معاون بازرگانی نتیجه ورود به بازار پیاز و خرید تضمینی را افزایش قیمت پیاز به 800 تومان تا یک هزار و 100 تومان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی معمولا شامل خرید پیاز‌های درجه 2 و به اصطلاح رستورانی می‌شود چراکه با جمع شدن بخش محصول نامرغوب از بازار میزان عرضه متعادل‌تر شده و قیمت‌ها مسیر رشد را به خود می‌گیرند.

معتمد از پیگیری برای افزایش نرخ خرید تضمینی پیاز خبر داد و این قول را به کشاورزان داد که در صورت تصویب افزایش قیمت، خرید تضمینی این محصول از کشاورزان با قیمت جدید انجام شود.

معاونت بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انتظار کشاورزان برای حمایت دولت از آن‌ها را به حق دانست و تاکید کرد: سازمان تعاون روستایی تا زمان حل مشکل پیش آمده خرید تضمینی را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز