خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:

کسانی که به دنبال جلب آرا هستند، صحبت‌های شعارگونه دارند/ دیگر رابطه سلطان و رعیتی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۳۶۸

وزیر اقتصاد اظهار داشت: دارند تا مورد توجه قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که برداشت از نفت نوع دیگری از برداشت از جیب مردم است و می‌تواند منجر به کاهش توان خرید عمده‌ای از مردم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد دژپسند در مراسم بهره‌برداری از پنجره واحد مودیان مالیاتی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند در انتخابات جلب آرا داشته باشند از افتتاح آزادراه، بزرگراه، بیمارستان‌ها حرف می‌زنند و همواره صحبت‌های شعارگونه دارند تا مورد توجه قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که برداشت از نفت نوع دیگری از برداشت از جیب مردم است و می‌تواند منجر به کاهش توان خرید عمده‌ای از مردم شود.

وی ادامه داد: در کشورهایی که نظام بودجه‌ریزی آنها بر پایه مالیات است، وقتی درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد مردم حتما واکنش نشان می‌دهند اما در نظام‌های مبتنی بر بودجه نفتی این واکنش‌ها محسوس نیست.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در بودجه مبتنی بر مالیات مودی صاحب حق است که بداند مالیاتی که پرداخت شده کجا به مصرف رسیده، گفت: مودی باید بداند وقتی مالیاتی را به دولت می‌دهد آیا کارایی دولت بهتر از بخش خصوصی بوده اما در بودجه مبتنی بر نفت اینگونه نیست.

دژپسند افزود: امیدواریم از بودجه مبتنی بر نفت به بودجه مبتنی بر مالیات انتقال پیدا کنیم که البته در سال 99 به دلایل مختلفی این امر محقق شد.

وی گفت: یا تحریم‌ها موجب شدند که منابع نفتی در بودجه کمرنگ شود و یا اینکه تلاش و کوشش نظام مالیاتی منتهی به وصول بیشتر مالیات شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به مقایسه درآمدهای نفتی و مالیاتی بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که از درآمد 503 هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه 99، 12 هزار میلیارد تومان آن پول نفت و 187 هزار میلیارد تومان آن پول مالیات بوده است که این نشان می‌دهد توانستیم از بودجه‌ریزی نفتی به سمت بودجه‌ریزی مالیاتی حرکت کنیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه این حق مودیان مالیاتی است که بدانند چه رابطه‌ای بین آنها با دولت است، تصریح کرد: دیگر رابطه سلطان و رعیتی وجود ندارد و در رابطه مودی مالیاتی و حاکم، جامع جدید و مدرن شکل می‌گیرد و متناسب با مشارکت، مودیان برای خود حقوق قائل هستند و این حق را دارند که مطالبه کنند، منابع حاصل از مالیات کجا هزینه شده است و آیا رابطه حقوقی حکومت با تمام مودیان برابر است یا تبعیضاتی وجود دارد؟

وی تاکید کرد: این مطالبه مودیان مالیاتی است که آیا حکومت بابت این مالیاتی که می‌گیرد چه خدماتی ارائه می‌دهد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: این حق مودیان مالیاتی است که اگر به 10 سامانه مراجعه می‌کنند برای پرداخت مالیات، بدانند تامین مالی از طریق مالیات به چه دردی خورده است و چه سهولتی و تسهیلاتی را فراهم می‌کند. دولت هم اگر بتواند 35 سامانه را در یک سامانه جمع‌آوری کند می‌تواند بگوید تکالیف خود در مقابل مودیان مالیاتی را انجام داده است.

دژپسند با بیان اینکه حکومت باید در هزینه‌ها شفاف باشد، گفت: در حکمرانی حضرت علی (ع) هم درباره مالیات سفارش‌های خاص شده و هم هزینه‌های حاکمیتی.

وی ادامه داد: امروز جامعه متراکم مدنی پیشرفته‌ای داریم و نظامات بین حاکم و مودیان باید مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نو و اصالت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز