خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

نفت در سال امپراطوری کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۵۱۰

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت حتی قیمت قراردادهای آتی و ماه آینده منفی و به زیر صفر رسید یعنی بازار نفت را دچار بحران شدید کرد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت چه اوپک و چه غیراوپک مجبور شدند دور هم جمع شوند و با کاهش تولید، تهدیدی را که علیه شان بود تقریبا کم اثرتر کنند.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره فراز و فرودهای بازار نفت در یک سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: از یک سال گذشته که پاندمی کرونا در چین آغاز شد طی اولین ضربه به بازار نفت ۲۰ تا ۲۵ درصد تقاضای نفت این کشور را کاهش داد. 

وی افزود: قبل از آن نیز درگیری‌های اقتصادی بین امریکا و چین وجود داشت که نفت را دچار مشکل کرده بود اما ضربه اصلی را پاندمی کرونا وارد کرد و وقتی توسعه پیدا کرده و قسمت عمده دنیا را گرفت روی نفت تاثیر گذاشت. 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت حتی قیمت قراردادهای آتی و ماه آینده را منفی و به زیر صفر رساند یعنی بازار نفت را دچار بحران شدید کرد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت چه اوپک و چه غیراوپک مجبور شدند دور هم جمع شوند و با کاهش تولید، تهدیدی را که علیه شان بود تقریبا کم اثرتر کنند، یعنی حالت منفی و افت قیمت آتی‌ و تک محموله‌ها معکوس شد.

وی گفت: تولیدکنندگان اوپک‌پلاس با پایبندی به تعهدات نشان دادند به عنوان یک مجموعه می‌توانند بازار را کنترل کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند و اکنون با حل مسئله واکسن که انتظار می‌رود تلقیح آن طی چند ماه آینده به نقطه قابل قبولی برسد، چشم انداز بازار نفت خوشبختانه خیلی بهتر از گذشته است. 

بهروزی‌فر درباره احتمال تکرار صفر شدن دوباره قیمت‌ها بیان کرد: بازار نفت نشان داداه که هیچ چیز در آن قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان از قاطعیت حرف زد، اما احتمال تکرار آنچه در مورد قراردادهای آتی و به زیر صفر رفتن قیمت رخ داد، ضعیف است. آن زمان شرایط خاصی بود، تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده بود، ذخایر تقریبا پر و امکان جذب در بازار وجود نداشت، برگه‌های دست خریداران ارزش خود را از دست داده و منفی بود. 

وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته کل تاریخ بشریت دوره خاصی را تجربه کرد زندگی مردم قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست، تمام بازارها از جمله توریسم و حمل و نقل و در کل اقتصاد و نفت تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم قرار گرفت. در کل طی سال گذشته اقتصاد دنیا و تولید و تجارت به خاطر قرنطینه‌ها دچار رکود شد.

این کارشناس حوزه نفت یادآور شد: با توجه به کشف واکسن‌های متعدد و رسیدن تولید به حد خاصی انتظار می‌رود تا چند ماه آینده ۵۰ درصد جمعیت جهانی بخصوص در کشورهای توسعه یافته بتوانند به واکسن دسترسی داشته باشند، بنابراین احتمالا رشد اقتصادی دنیا روند خوبی باشد و به تبع آن بازار نفت را هم بدنبال خود بکشد و قیمت به سطوح قبل از پاندمی برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز