خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران و سوییس در گفت‌وگو با ایلنا:

هنوز خبری از واریز پول‌های آزاده شده در SHTA نیست/ FATF ربطی به کانال مالی سوییس ندارد/ محدودیت‌های کانال باید برداشته شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۷۰۶

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: کانال سوییس باید انتخاب بیشتری به خریداران و شرکت‌های ایرانی دهد. این محدودیت باید برداشته شود تا این کانال فعال‌تر شده و تبدیل به یک اهرم عملیاتی برای خریدهای مورد نیاز ایران شود.

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت انتقال پول‌های بلوکه شده ایران از طریق کانال سوییس اظهار کرد: هنوز خبری از پول‌های واریزی به کانال سوییس نیست چراکه طرفین اعلام نکرده‌اند که این واریزی صورت گرفته است. رسانه‌های سوییسی نیز هنوز خبری منتشر نکرده‌اند اما این امکان وجود دارد که سوییس این خبر را اعلام نکند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود که سوییس ظرفیت تامین دارو بیش از 300 میلیون یورو را ندارد؛ گفت: ما ظرفیت دارویی خود را با امکانات مالی امروز خود می‌سنجیم. اگر امکانات مالی ما بیشتر شد شاید خرید ما در این حوزه نیز بیشتر شود. اگر این پول مازاد نیاز هم باشد، بیشتر شرکت‌های غلات جهان دفتر مرکزی خود را در ژنو تاسیس کرده‌اند و می‌توان از این ظرفیت برای خرید غلات استفاده کرد.

مافی همچنین افزود: نیاز واردات ما در زمینه کالاهای اساسی و بشردوستانه بسیار فراتر از شرکت‌هایی است که فقط در سوییس کار می‌کنند. این کانال باید انتخاب بیشتری به خریداران و شرکت‌های ایرانی دهد. هرچند ما اتاق ایران و سوییس هستیم اما همیشه بر این اعتقاد هستیم که خریدار باید انتخاب کند. بنابراین از دید من این محدودیت باید برداشته شود تا این کانال فعال‌تر شده و تبدیل به یک اهرم عملیاتی برای خریدهای مورد نیاز ایران شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس در مورد تاثیر FATF تصریح کرد: FATF ربطی به کانال سوییس ندارد، چراکه این کانال یک کانال بانکی معمولی نیست. از آنجا که خریدار، فروشنده، کالا و پول در این کانال ارزیابی می‌شوند، فراتر از قوانین FATF است بنابراین مشمول FTAF نمی‌شود. اما اطلاعات مورد نیاز برای دادن مجوز را دریافت می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که بیشتر از یک توافق تجاری معمولی در مورد پیشینه پول مورد استفاده، تحقیق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این کانال در واقع یک سری مجوز است یعنی یک سری بانک‌های خصوصی موجود این کار را می‌کنند که یک سری مجوزها به روش‌هایی دریافت کرده‌اند. از این جهت کانال سوییس ارتباطی با FATF ندارد. کانال سوییس برای شرایط خاص است. باید این موضوع را به فال نیک بگیریم تا زمانی که تحریم‌ها و مشکلات بانکی ادامه دارد، کانال سوییس می‌تواند راهکار خوبی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز